پایگاه خبری تحلیلی دزمهراب

جایگاه مسائل فرهنگی در شهرداری دزفول کجاست؟

                                                                                                                                                               

شهرداری امروز دزفول  در زمینه عمرانی و حتی اقتصادی انصافا کارهای ارزشمندی انجام داده است و شهردارمحترم دزفول در همین راستا نیز به عنوان شهردار نمونه کشور معرفی شدند…

اما در این دوره توجه به مسائل فرهنگی و اجتماعی در شهرداری دزفول بسیار کم رنگ و فضای تک بعدی عمرانی حاکم بر شهر بود، در صورتی که یکی از ستون های اصلی یک شهر فرهنگ و اصلالت آن است تا جایی که مقام معظم رهبری (مدظله) در مورد جایگاه شهرداری این چنین می فرمایند: شهرداری به عنوان سازمانی که سروکارش با مردم است باید روح خدمتگزاری و اخلاص را بیشتر از جاهای دیگر داشته باشد. شهرداری در سه سطح با مردم در ارتباط هست. سطح اول خدمات به مردم، سطح دوم حفظ و توسعه فضای سبز و سوم در سطح فرهنگ.

تصور اینکه‌ شهرداری‌ متولی‌ امور فرهنگی‌ و اجتماعی‌ نیست‌، سلب‌ مسئولیت‌ از این‌ نهاد نمی‌کند.یکی از مهمترین کارهایی که هر شهرداری باید انجام دهد امید بخشی به زندگی در میان آحاد مردم است که قطعا این ایجاد امید با توجه به مسائل فرهنگی و اجتماعی صورت می پذیرد البته نباید از محدودیتها و وجود سازمانهای  پراکنده موازی و غیر موازی که خود را داعیه دار همه امور فرهنگی میدانند به سادگی گذشت ولی این دلیلی بر کناره گیری شهرداری از این مهم نمی شود.

امروزه شهری که طلایه دار عرصه فرهنگ و هنر در منطقه می باشد کدام تابلوی راهنمایی اش ما را به سمت اماکن فرهنگی  و امثالهم هدایت می کند؟ بنظرتان در ظاهر کدام پروژه عمرانی رنگ و بوی فرهنگ و اصلالت شهرمان دیده می شود؟ متاسفانه ما هر وقت اسمی از فرهنگ می آید به یاد گروه سرود و تاتر و یادواره و … می افتیم.

ما درشهری زندگی می کنیم که از پتانسیل بالایی جهت سرمایه گذاری در مسائل فرهنگی برخوردار است که با برنامه ریزی کارشناسی شده بسیاری از این کارها در آینده توجیه اقتصادی خواهد داشت.

شما ببینید در بسیاری از شهرها ، شهرداری ها با ایجاد معاونت اجتماعی و فرهنگی چنین مساله ای برای آنان اولویت به شمار می رود مثلا در اهواز معاونت فرهنگی شهرداری با درایت کامل مسائل مهم روز را رصد می کند و به ترویج آن ها می پردازد همانند توجه به نقش شهدا؛ ( نکته: قابل توجه مسئولین محترم دزفول ، شما در ورودی شهر اهواز تصویری از شهید سرلشکر دکتر حاج احمد سوداگر می بینید که زینت بخش این خاک شده و پل غیر همسطح ابتدای شهر را به نام این شهید بزرگوار نام گذاری کرده اند که هرکس با یک نگاه احساس می کند ایشان اهوازی بوده اند!!!، درست است ایشان یک شهید ملی هستند ولی بدانیم یکی از افتخارات دزفول می باشند. ممکن است بگوئید ما نیز یک میدان در ابتدای دزفول به نام این شهید نام گذاری کرده ایم ولی بزرگواران شما به مسائل محیطی و گستردگی فضا توجه نکرده اید و مطمئن باشید با این تابلویی که شما نصب کرده اید هیچکس متوجه آن نمی شوند) و یا در کلانشهر تهران از جمله وظایف معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری که از سال ۱۳۷۰ تاسیس شده است به شرح زیر می باشد:

ترویج‌ ورزش‌ همگانی‌ و محلات‌، احداث‌ مراکز ورزشی‌، ایجاد زمین‌های‌ روباز ورزشی‌، احداث‌ و ایجاد: فرهنگسراها، خانه‌های‌ فرهنگ‌، کتابخانه‌، نگارخانه‌، خانه‌ مطبوعات‌، خانه‌ قرآن‌، خانه‌ فرش‌، خانه‌ مشق‌، خانه‌های‌ محله‌، آموزشگاه‌های‌ هنری‌، خانه‌ فرهنگی‌ سیار، اجرای‌ طرح‌ شهردار مدرسه‌، نمایش‌ فیلم‌ در پارک‌ها، اجرای‌ تئاتر خیابانی‌، توسعه‌ و تجهیز مدارس‌ و مساجد و…

ما میدانیم شهرداری‌ یک‌ نهاد خدماتی‌ نیست‌ بلکه‌ یک‌ نهاد با رویکرد اجتماعی‌ است‌ شهرداری ها در فضای بسیار باز مسائل فرهنگی و اجتماعی می توانند به موضوعات مختلف و مرتبط بپردازند و در زندگی شهری مدرن با همه تنگنا ها و چشم اندازهای خوب و بد آن کاری کنند که شهروندان با آرامش خیال بهتری در خیابان ها قدم بردارند.

ما الان به دنبال مقصر نیستیم ولی همیشه این را گفته ایم و بازهم می گوییم باید جلساتی مداوم با مشارکت فرهیختگان و صاحب نظران فرهنگی و با هدف اصلاح و بهره برداری برگزار کنیم تا انشاالله به نتیجه مطلوب برسیم و توجه به منویات مقام معظم رهبری (مدظله) همیشه راه گشا بوده است و در این باره ایشان می فرمایند:

باید در اداره شهر از روشهای علمی و محققان برجسته دانشگاهها نیز استفاده شود.  این بسیار ضرورى و لازم است؛ من هم روى این موضوع تکیه مى‌کنم. از علم و فکر و برنامه و اشخاص عالِم استفاده کنید. هرچه مى‌توانید، عقول صاحبان عقل را بر عقل خودتان بیفزایید و ذخیره عقلانى خود را تقویت کنید تا بتوانید کارها را انجام دهید.

امید است مسئولین امر به مسائل فرهنگی و اجتماعی دزفول بیشتر توجه کنند تا بتوانیم شهری بسازیم که الگوی دیگر شهر ها باشد.

عبدالحمید صادق جولا

اخبار مرتبط