پایگاه خبری تحلیلی دزمهراب

دزفول شهری ماندگاربا امتحان الهی

درتاریخ پرافتخار انقلاب شکوهمند اسلامی ایران ودر جغرافیای حماسه دفاعی آن ، مکانهای مقدس وانسانهای جهاد گر و مومنی یافت می شود که امام خمینی(ره)بر مبنای همین ویژگیها، ماندگارترین کلام رادر وصف مردمش بکاربردند و فرمودند: ”شمادزفولیها و… خوب ازامتحان بیرون آمدید..  (۱)

ودر تبیین این فرمامیش رهبر فرزانه انقلاب اسلامی امام خامنه ای فرمودند: « مردم دزفول حقاً و انصافاً یک قهرمانی ماندگاری رادر تاریخ ثبت کردند.» (۲)

moti2

 

دزفول با جمعیتی افزون بر ۵۰۰۰۰۰ نفردر شمال استان خوزستان قرار دارد.این شهرستان“ویژه“ علاوه بر جغرافیای زیبای طبیعی آن که  از نعمات بیکران الهی برخوردار است.از منظراجتماعی وسیاسی نیزاز ویژگیهای مهم اعتقادی ، انقلابی و فرهنگ غنی دینی وعلمی بهره منداست.

دزفول با این پیشینیه دینی وتاریخی است که در آغاز جنگ تحمیلی مورد هدف ارتش رژیم بعث عراق قرارمی گیرد. بطوریکه یکی از افسران اطلاعاتی رژیم بعث بصراحت در جلسات محر مانه خود پرده از رازی برمی دارد که به همت مردم این شهر حسرتش دردلشان باقی می ماند. او می گوید: “پیشروی اصلی در منطقه عملیاتی جنوب با هدف اشغال شهر دزفول که از اهمیت ویژه ای بر خوردار است “در اولویت برنامه های حمله ارتش بعث عراق به ایران بوده است. (۳)

وهمین افسرارشد عراقی در اتاق عملیات جنگ پس از عملیات رمضان نیروهای ایرانی اذعان می دارد::« به یگان موشکی در جنوب عراق ویگانهای موشکی زمین به زمین دستور دادیم با شدت تمام حمله کنند و منتظر دستور توقف نباشند».(۴)

در راستای این خط مشی  و برنامه ریزی های جنایت کارانه است که در اولین روز جنگ،  پایگاه هوایی وحدتی دزفول مورد حمله هوایی قرارمی گیرد و متجاوزان بعثی تا نزدیکیهای شهر پیش می آیند اما دیری نمی گذرد  که با استقرار نیروهای ارتش ، سپاه وبسیج مردمی در غرب دزفول مانع از نفوذ بیشتر صدامیان به این سرزمین می شوند وبرغم موشکباران دزفول در مهر ۵۹ وتلفات سنگین مردمی،  در این شهر غوغایی به پا می شود .

مردم دزفول با توکل وامیدواری به خدا و به همت امام جمعه مجاهد و روشن ضمیر شهرمر حوم آیت اله سید مجد الدین  قاضی (ره) و با آمادگی  فرماندهان جوان و نیروهای مردمی وبسیجی  نه تنها شهر را ترک نکردند بلکه با حضورمستمر در جبهه ها ی رزم نیروهای صدام افلقی را در پشت کرخه ناکام گذاشتند وحسرت تسلیم دزفول را تا ابد در دلشان باقی گذاشتند.

motia4

دزفول در جنگ تحمیلی  مورد اصابت ۱۷۶ موشک زمین به زمین فراگ واسکادبی قرارگرفت. هواپیماهای دشمن بعثی  ۴۸۹ بمب وراکت برسرمردم بی دفاع شهر فروریخت. آتشبارهای عراق باشلیک ۵۸۲۱ گلوله توپ نقاط مختلف شهرراویران ساخت ومردم را به خون وآتش کشید.

با این حملات شدید حدود۱۹ هزار وپانصد واحدمسکونی، تجاری، آموزشی ومذهبی  ویران وبه تلی از خاک مبدل شد(۵) اما مردمش به کمک و یاری نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران شتافتند وهمزمان با حملات دشمن کار بازسازی ویرانیها را بدستورشهید رجایی آغاز و شهررا به دسته گلی تبدیل کردند.

دزفول در هشت سال مقدس  بیش از ۲۶۰۰ شهید۴۰۰۰ جانباز، ۴۵۲ آزاده سرافرازو۱۴۷ مفقودوجاویدالاثر را تقدیم کرد. همزمان با تشییع شهدا،  فرزندان برومند ش را به جبهه ها اعزام نمود. شهدایی که در میانشان از نوزاد یک روزه تا زن و مرد وجوان وپیر مشاهده می شود(۶).

در کدام گوشه تاریخ جنگها  میتوان یافت در شهری که خود مورد حمله است و انواع سلاحهای مرگباردشمن  بر سرش می بارد ، اما مقاوم بردباردر شهر می ماند، ، غذای رزمندگان  تدارک می بینند. زمینه  روحیه ونشاط آنها را در دفاع هشت ساله فراهم می آورد وسرانجام خود نیز با همه سختیها وتهدیدات روانی دشمن در دوجبهه دفاع ازشهر و حضور در رزم به مصاف دشمن می رود.

این روحیه مقاومت ،همکاری و پذیرایی از عزیزان رزمنده را باید با شهادت هزاران تن از  شهدا ، مجروحین ، جانبازان و ازادگان کشورمان که به جبهه های جنوب می آمدند ودرنماز جمعه دزفول قدم می گذاشتند جستجو کرد.

moti1

 

دزفول اکنون تنها نمونه ای از رشادتها، و مقاومت های انقلابی ایران اسلامی است .اگر امروز درتقویم جمهوری اسلامی ایران چهارم خرداد روز مقاومت وپایداری وروز دزفول نامگذاری شده است به این جهت است که دزفول به تعبیر مقام معظم رهبری «سرزمین افخارات است »(۷)

نماد و جلوه ای در خشان و ماندگار از مقاومت ایران است ، نمادی مردمی که  ازشمال جنوب واز شرق و غرب این کشور  در ۸ سال دفاع مقدس با وحدت و همدلی و ایمان و شجاعت واعتقاد کامل به ولایت و خط سرخ حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) در مقابل دشمنان ایستادند وبرگ زرینی رادر تاریخ پر حماسه این نظام مقدس ثبت وبه یاد گار گذاشتند.

پی نوشت :

۱-   سخنرانی امام در جمع خانواد ههای معظم شهدا دی ماه ۵۹ صحیفه نورج ۱۳ ص ۲۳۴

۲-بیانات  مقام معظم رهبری در۲۳ /۱۲/۱۳۷۵ آرشیوفیلم مرکز فرهنگی دفاع مقدس دزفول

۳-  «ویرانی دروازه شرقی »سرلشکر عراقی وفیق السامرایی  ص ۷۲

۴-  همان ص ۸۵ و۸۶

۵-  «یک شهر دوجبهه یک خاکریز » عبدالامیر مطیع رسول

۶-همان

۷-بیانات  مقام معظم رهبری در۲۳ /۱۲/۱۳۷۵ آرشیو فیلم مرکز فرهنگی دفاع مقدس دزفول

اخبار مرتبط