پایگاه خبری تحلیلی دزمهراب

وقتی که یک هیئت خوب پیدا می شود !

سخن گفتن پیرامون نوکران امام حسین (ع) اگر چه سخت است، اما ضرورتی است که این حقیر را به نوشتن وا داشته.

مقدمتا عرض کنم که همه ی هیئت های شهر عزیزم ، خوب و با اصالت هستند و الحمدلله در این شهر رفتاری دور از شأن عزاداری حضرت اباعبدالله پیدا نمی شود. خدا را شکر که خبری نیامده از قمه زنی در دزفول و مداحی های رکیک و کذا و کذا! اگر هم گاه گداری از گوشه و کناری حرف و حدیثی شنیده می شود، صرفا حرف و است حدیث، همین و بس؛ چیزی در دل نیست، که اگر بود باز محرم بعد همه زیر بیرق حسین (ع) جمع نمی شدند.

چه چلاب سنتی و چه روضه های عمومی و چه هیئت ها ، همه و همه از سوز دل اند و اجرشان محفوظ. این افتخاری است برای چلاب سنتی دزفول که با این مطلع در ذهن ها به یادگار مانده ” بنگ اذونه عجلوا بالصلاه ” . این افتخار است که هیچ کس با نوای حزین حاج صادق و با “لبیک لا شریک لک لبیک ” حاج رضا ؛ نا آشنا نیست. این جای افتخار است که از گوشه و کنار زمزمه هایی به گوش می رسد که گاه با شکوه و گاه با حسرت و همه از سر ارادت که ” چرا امسال استاد ابوالقاسمی پور منبر ندارند؟! ” اینها نمونه هایی است که نشانگر شور توأمان با شعور مردم عزیز دزفول است. و اگر بخواهم سخن از تمجید تک تک هیئات باز کنم، نه فقط من ، که ملائکه ی آسمان ها نیز نخواهند توانست. در همین جا از تک تک عزیزانی که نام و یادشان می بایست در این نوشتار می بود و به جهت اختصار به آنها اشاره نشد، عذرخواهی می کنم وبیرق عزای تکیه و هیئتشان را می بوسم و از همه حلالیت می طلبم.

آنچه که نیاز بود مطرح شود، معرفی و بیان یک الگوی خوب برای هیئت و هیئت داری است. هیئتی که خطیب و مستمع و ذاکرش و حتی در و دیوار تکیه اش پر از شور و شعور است.

البته قصد ندارم که طبق معمول روشنفکر نماها دعوای بین شور و شعور را وسط بکشم و بگویم محرم ماه نالیدن نیست ماه بالیدن است ! اتفاقا محرم باید نالید و سینه، چاک کرد. و اساسا همان کسانی که مدعی معرفت بدون شور هستند بدانند که از انسان شناسی ضعیفی برخوردار بوده و این را بدانند که همین اشک ها و شور هاست که می تواند موجب معرفت حسینی شود. اگر مودت و محبت نباشد، و اگر به شکل صحیح این محبت بروز پیدا نکند، همان کسانی که سنگ شعور بدون شور را به سینه می زنند دیری نخواهد پایید که به لغزشگاه های خطرناکی برسند.

اما نکته ی مهم این است که در وضعیتی که دشمنان دقیقا برگ برنده ی ما یعنی بال سرخ حسینی را نشانه گرفته اند ، و با ترویج رفتارها و هیئت های غیر حسینی و تفرقه زا سعی در کم اثر کردن این دریای خروشان را دارند ؛ بر ماست که به یک روضه ی ساده و منبر ساده تر اکتفا نکنیم. وقتی که از گوشه و کنار خبر می رسد که فلان جوان فرانسوی هنگام رفتن به دانشگاه، مداحی های زبان فارسی گوش می دهد بی آنکه معنای آنها را بداند، خیلی ساده به ضرورت مداحی حتی به زبان های دیگر هم پی خواهیم برد. با یک نگاه ساده به انقلاب حضرت رسول اکرم (ص) و انقلاب ذریه ی پاک ایشان، خمینی کبیر (ره) ؛ و مقایسه ی این دو، مشخص می شود که اگر انقلاب پیامبر از مساجد جهانی شد ، انقلاب خمینی از حسینیه ها جهانی می شود. کما اینکه همین طور هم است. لذا ضرورت ترویج هیئت هایی با روحیه ی جهادی و انقلابی امری است بدیهی.

چند سالی است که هیئت روضه الزهرا با سبکی نو به اقامه ی عزا می پردازد که امسال به اوج خود رسیده است.

خصوصیت بارز این هیئت را در یک کلمه می توان اینگونه بیان کرد که نه تنها سکولار نیست ، بلکه در جهت تقویت آرمان های انقلاب اسلامی به صورت مستقیم است.

به عنوان نمونه می توان به فضا سازی خوب و کتیبه ها اشاره کرد. درب وردی هیئت مزین به تصویر شهیدی از شهدای منطقه است که هر شب، تعویض شده و بعد از قرآن وصیت نامه ی این شهید دزفولی قرائت می گردد. و همچنین در گوشه و کنار هیئت ، کتیبه و نوشته هایی که حاوی معارف انقلابی و بیداری اسلامی است دیده می شود.

مسئله ی دیگری که خوب به آن پرداخته شده، اهمیت به قرآن است. در ابتدای مراسم ، میان عزاداران ابا عبدالله قرآن پخش می شود و دقایقی صرف معارف قرآنی می شود.

پس از آن توسط اجرای خوب برادر مرساقیان ، دکلمه ها و تلنگر ها و همچنین بخش هایی از سخنان مقام معظم رهبری پیرامون محرم و آداب عزاداری و باید ها و نباید های هیئت بیان شده و وصیت نامه ی شهید منسوب به آن شب خوانده می شود.

سپس سخنرانی شیخ علی مخدوم آغاز می شود. سخنانی که هم اخلاقی و ساده اند و هم با نکات روز و مصادیقی که معمولا به آنها تصریح نشده ، به خوبی تبیین می شوند و در واقع بحث های رایج را به یک بحث کاربردی اجتماعی تبدیل کرده اند.

نقطه ی عطف مجلس که این هیئت را به طور کامل با دیگر هیئت ها و مداحی ها متمایز می کند، اشعار کاملا بروز و انقلابی است که با نوای گرم حاج مهدی تدینی – که ایشان خود طلبه هم هستند – به گوش جان عزاداران حسینی می رسد. سنت خوب دیگری که حاج مهدی در پیش گرفته اند ، ضمیمه کردن متن مقاتل معتبر با روضه است که علاوه بر استناد روضه ، بر سوز و گداز مستمعین می افزاید. شاید به جرئت بتوان گفت که حاج مهدی ، میثم مطیعی دزفول است، و هر آنچه که مقام معظم رهبری در تمجید از میثم مطیعی گفته اند ، در مهدی تدینی نیز صدق کند.

نکته ی دیگر که به خوبی توسط این هیئت برگذار شده ، قرار دادن مهدکودک حسینی در روبه روی مسجد است که خواهران و برادران می توانن بدون دغدغه کودکان خود را همراه خود به هیئت بیاورند تا کوچک و بزرگ از فیض اقامه ی عزای سید سالار شهیدان بی بهره نمانند.

DSC02435

 

در پایان بخش هایی از اشعار خوانده شده در شب های گذشته که بسیار مورد استقبال واقع شد را با هم مرور می کنیم:

 

 

هیئتی تو مرام و ادب در رکاب عباسه

هیئتی به صدای اذان و نمازش حساسه

با زبونی که فقط حرف بلده، بی عمل دعایی بالا نمیره

سینه زن اونیه که زندگیش هم

رنگ و بوی کربلایی بگیره

قبل از هرچیزی اینو خوب بدون

ماها رو میشناسن با اربابمون

هیئتی به کرامت این روضه ها داره باور

هیئتی جونش هم میده تو راه نهی از منکر

همه چیز به اینجا بستگی داره

به همین اشک و همین شور و نوا

نباید بشه فراموش کسی

خون امثال شهید خلیلی ها

داره هر کسی تو دنیا نشون

ماها رو میشناسن با اربشون

هیئتی همیشه به پدر و مادرش بدهکاره

هیئتی امر رهبرش رو روی چشم ها میذاره

اختلافات و دو دستگی فقط

همه ی زحمت ها رو میده به باد

وقتی ما کنار همیدگه باشیم

کاری از دشمنمون بر نمیاد

نوکر نوکره ، پیر یا که جوون

ماها رو میشناسن با اربابمون

(دانلود این مداحی)

http://rozatoalzahra.ir/download/moharram/1393/shabe-02/tadayoni-1393.8.4-Vahed%20tond.mp3

مثل برگ های پاییز

اشک از چشمام میریزه

کشکول امسال من

از روضه ها لبریزه

از بس مشتاق گریه ام

بارون با من می باره

عالم نوکری هم

حال و هوایی داره

… با عطر و بوی جبهه

از کربلا می خونیم

تا شهدات جنگیدن

با ولایت می مونیم

سنگر های خاکیشون

خاک گرم رو طلا کرد

فکه یاران عشق رو

عاشق کربلا کرد

شور آفرینان در راه قرآن

سربند یا زهرا به سر رفتند به میدان

ما می جنگیم با نیابت از شهدا

کنا و فینا و قضینا ما علینا

رو به پایان این ظلم

فصل هم عهدی میاد

با پرچم ثارالله

آقامون مهدی میاد

استکبار جهانی ، صهیونیست و آمریکا

انشالله نابوده ، با دست ولی الله

(دانلود این مداحی)

http://rozatoalzahra.ir/download/moharram/1393/shabe-02/tadayoni-1393.8.4-Soroudeh-payani.mp3

کوری ناسبی و داعشی های اهل کین

می زنیم تو سر و سینه توی عزای شاه دین

ایشاالله پای پیاده همگی توی اربعین

سوی کربلا میریم گریه کنان و دل غمین

(دانلود این مداحی)

http://rozatoalzahra.ir/download/moharram/1393/shabe-03/09-tadayoni-1393.8.5-VahedTond.mp3

اخبار مرتبط