پایگاه خبری تحلیلی دزمهراب

آشتی حوزه وسینمادرجشنواره اشراق/روحانیت درقاب سینماپررنگ‌ترمی‌شود

محمد شکیبادل  گفت: جشنواره فیلم اشراق با رویکرد و موضوع روحانیت و طلاب در سینما و براساس سیاست گذاری خاص خود برگزار می شود و اهداف زیادی را دنبال می کند که از اهداف عمومی آن IMAGE635178694016874767می توان به ارتقای سطح کیفی و کمی آثار تولید شده در زمینه طلاب و روحانیت و نیز کشف استعدادهای طلاب هنرمند و فیلمساز و پرورش بیشتر این استعدادهای حوزوی اشاره کرد.

دبیر اجرایی دومین جشنواره فیلم اشراق افزود: این جشنواره در دو بخش اصلی و جنبی برگزار می شود که در بخش اصلی آن طلاب هنرمند و علاقه مندان به فیلمسازی می توانند آثار خود را در این جشنواره ارائه دهند و در بخش جنبی آن نیز دیگر هنرمندان از سطح کشور به ارائه آثار خود در موضوع روحانیت و زندگی فردی و اجتماعی آنها می پردازند.

وی افزود: ایجاد آشتی و دوستی بیشتر میان حوزه علمیه و سینما از مهم ترین اهداف برگزاری این جشنواره هنری است؛ متأسفانه حوزه، نگاه کاملاً مثبتی به مقوله سینما و ورود طلاب به این عرصه ندارد، ولی این جشنواره سعی دارد فضایی را برای حضور این دو گروه فراهم آورد تا بتوان بسترهای تعاملی بیشتری را میان اهالی سینما و طلاب هنرمند ایجاد کرد.

شکیبادل خاطرنشان کرد: دبیرخانه جشنواره فیلم اشراق یک دبیرخانه دائمی است؛ در دوره اول این جشنواره در سال گذشته با توجه به اطلاع رسانی های انجام شده تعداد قابل توجهی اثر از سطح کشور به دبیرخانه ارسال شد و در دوره دوم آن که امسال برگزار می شود با وجود آن که فیلمسازان دارای فرصت چندانی برای تولید نبودند و با وجود نگرانی های مسئولان برگزاری جشنواره مبنی بر کم بودن تعداد آثار ارسالی، تولیدات قابل توجهی به دبیرخانه رسید که از نظر سطح کیفی نیز نسبت به دوره نخست ارتقا زیادی داشت.

دبیر اجرایی دومین جشنواره فیلم اشراق یادآور شد: ولی با توجه به اینکه هنرمندان مجبورند برای خلق اثر از ایده یابی تا تولید زمان کافی داشته باشند، مقرر شد تا این جشنواره در دوره های بعد به صورت دوسالانه برگزار شود تا کمیت و کیفیت آثار تنزل نداشته باشد.

وی اضافه کرد: سطح بالای آثار ارسالی در تبیین جایگاه این جشنواره در میان دیگر جشنواره های موضوعی و سینمایی اهمیت زیادی دارد که باید این مهم را مورد توجه قرار داد.

شکیبادل ادامه داد: نخستین جشنواره فیلم اشراق سال گذشته در استان قم با حضور مسئولان، هنرمندان برجسته کشوری و استانی، طلاب و هنرمندان و سینماگران علاقه مند به فیلمسازی دینی و روحانیت طی مراسم باشکوهی برگزار شد.

دبیر اجرایی دومین جشنواره فیلم اشراق با اشاره به برگزاری دوره نخست این جشنواره  گفت: در نخستین دوره این جشنواره طرحی از سوی دبیر اجرایی این جشنواره ارائه شد که سپس حجت الاسلام علی کمساری، رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره فیلم اشراق و رئیس مرکز فرهنگی و هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم خواستار طراحی و برگزاری کارگاه هایی در زمینه های مختلف هنری و سینمایی چون تدوین، کارگردانی، مستند، پویانمایی و فیلم نامه نویسی برای ارتقای سطح کیفی هنرمندان و شرکت کنندگان در جشنواره شد که این امر نیز مورد تاکید و نظر کلیه میهمانان جشنواره نخست اشراق قرار گرفت.

وی افزود: امسال برای برگزاری دومین دوره جشنواره اشراق، این جشنواره موفق به برگزاری سه کارگاه تخصصی مستندسازی، ایده پردازی و طراحی فیلمنامه مستند و تدوین مستند شد که هدف آن ارتقای سطح کیفی آثار و بهبود جنبه های فرمی، ساختاری و محتوایی برای شرکت کنندگان در جشنواره از سطح کشور بود.

شکیبادل با اشاره به برگزاری کارگاه های آموزشی این جشنواره گفت: برگزاری این کارگاه ها با حضور استادان بنام و برجسته کشوری در موضوعات طرح شده می تواند نقش مهمی در رشد فیلمسازان، طلاب هنرمند و در نتیجه سینمای دینی با رویکرد حوزه و روحانیت داشته باشد و دوره های بعدی این جشنواره با رشد کیفی و کمی بالایی برگزار شود، به این ترتیب می توان بستر بالندگی سینمای دینی و حوزه را فراهم کرد.

دبیر اجرایی دومین جشنواره فیلم اشراق خاطرنشان کرد: برخی معتقدند طلاب نباید وارد عرصه های جدی تولید در سینما شوند و بهتر است در زمینه های ایده یابی و فیلمنامه نویسی فعالیت کنند، ولی عده ای دیگر بر این باورند که روحانیون به دلیل حفظ قداست و شأنیت روحانی باید تنها در بخش های مدیریت حضور داشته باشند و حضور این افراد در عرصه های تولید یک فیلم چندان شایسته نیست و به دور از رفتار تعریف شده یک روحانی است؛ برخی دیگر نیز حضور روحانیون در عرصه های جدی تولید را ضروری و خیلی مهم می دانند و خواستار فیلمسازی خود طلاب هستند تا با فرایند تولید آشنا شده و اقتضائات و الزامات تولید یک فیلم را از نزدیک درک کنند.

وی یادآور شد: در جامعه ما هنر عنصری است که در ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی افراد از بخش‌های کلان تا خرده رفتارهای زندگی ایرانیان وجود دارد و زندگی ما با ابعاد مختلف هنری پیوند خورده است که نمونه های آن را می توان در مراسم های عزاداری و تعزیه و دیگر شئونات مذهبی مشاهده کرد.

شکیبادل  گفت: در ادامه باید به این حقیقت اشاره کرد که روحانیت سابقه طولانی در هنر دارد و هر هنری پیش از آن در اختیار روحانیون بوده است؛ روحانیون علوم دینی گرایش زیادی به هنر در ابعاد مختلف آن داشتند و حتی بسیاری از هنرها نیز از حوزه های علمیه نشأت گرفته است و طلاب علاقه و گرایش زیادی به حضور در آنها داشتند؛ همچنین بسیاری از علما و استادان برجسته دینی از سرآمدان و پیشگامان هنری دوران خود بودند که برای نمونه می توان به هنر موسیقی اشاره کرد که در گذشته به دلیل آمیختگی زیاد موسیقی در آن دوران با فلسفه مورد توجه علما بوده است.

دبیر اجرایی دومین جشنواره فیلم اشراق در پایان گفت: حضور روحانیون در عرصه های فیلمسازی و سینمایی یک فرصت مغتنم است که باید در این عرصه حضور فعال تری داشته باشند و این جشنواره این فرصت را در اختیار این قشر در حاشیه مانده قرار می دهد.

دانشجو

اخبار مرتبط