پایگاه خبری تحلیلی دزمهراب

آقا به من گفتند همین روحیه راحفظ کن

آقا به من گفتند همین روحیه راحفظ کن/ در جلسه ای با حضور مهندس #پاپی زاده، به یکی از مسئولین وقت آموزش پرورش گفتم لیاقت این صندلی را ندارید/در گروهمان داشتیم دانشجوی دزفولیِ دانشگاه #شریف که تِی و جارو می کشید.

یوسف شلاگه رتبه 78 کنکور تجربی در سال 93 و دارای دومدال طلا و یک مدال نقره المپیاد نانو است که دوران دبیرستان خود را در مدرسه شیخ انصاری دزفول گذرانده و هم اکنون در رشته پزشکی دانشگاه شهیدبهشتی تهران مشغول به تحصیل است. وی در دیدار اخیر رهبر معظم انقلاب با نخبگان حضور داشت و جزو 4 نفری بود که در این دیدار به ایراد سخنرانی پرداختند.

گفت و گو با وی در شرایطی که رتبه های کنکور به تازگی اعلام شده اند و سطح رتبه های شهرستان راضی کننده نبوده، بسیار خواندنی خواهد بود.

مدرسه تیزهوشان #شیخ_انصاری، باوجود همه ی کاستی هایی که دارد به نظرم بهترین مدرسه دزفول است. البته جسارتی به بقیه مدارس نیست، اما با وجود اینکه احتمالا بعضی معلم ها در بقیه مدارس هم تدریس می کنند، ولی جوی که به اسم مدرسه تیزهوشان هست، باعث ترغیب بیشتر دانش آموزان می شود. البته متاسفانه الان خیلی ضعیف تر شده است.

مسئولین استان هایی چون یزد و خراسان جنوبی که به مراتب امکانات و منابع مالی کمتری نسبت به خوزستان دارند، برای رتبه های برترشان، توجه ویژه ای به خرج می دهند. مثلا آمارهای دقیقی از آن ها دارند و یا برای برگزیدگان استان خود، جشن های بزرگی را در سالن بعضی از وزارت خانه ها ترتیب می دهند. ولی در مقابل متاسفانه #آموزش_پرورش خوزستان برای برگزیدگان یا دانش آموزان مستعد عملا هیچ کار خاصی نمی کند.

همان اوایل قبولی در دانشگاه من وقتی برای انجام یک کاری به آموزش پرورش دزفول مراجعه کردم، جالب بود که مسئول آموزش متوسطه آن وقت، هیچ اطلاعی از #رتبه_های_برتر شهرستان نداشت و تازه همان موقع متوجه شد که من رتبه دورقمی و مدال المپیاد دارم، و بلافاصله عکاس اداره را خبر کردند و #عکس_یادگاری برای سایت انداختند.

ما واقعا برای #المپیاد_نانو خون دل خوردیم، در حالی که به چشم دیدیم که استان های دیگر چه قدر از بچه های خودشان حمایت می کردند؛ من خودم را فرد مذهبی و معتقدی می دانم، ولی در شرایطی که ما می خواستیم راهی محل برگزاری المپیاد شویم، مسئولین ما به جای بدرقه و روحیه دادن، به اینکه من آستینم راکمی بالاتر برده بودم گیر می دادند. جلسه ای با حضور مهندس #پاپی_زاده و مسئولین آموزش پرورش وقت تشکیل شده بود که آنجا هم گفتم که متاسفانه بعضی ها در آموزش پرورش شانیت صندلی و مسئولیتشان را ندارند.

معلم ها تا یک جایی می توانند به دانش آموز کمک کنند، و واقعا بقیه کار به عهده دانش آموز است و همچنین جو و حمایت و تشویقی که مسئولین برای دانش آموز می سازند. زمانی که این ذهنیت و این جو درست نشود، وضع همین خواهد بود. زمانی که آمار اعتیاد در مدارس ما این چنین است، جو مدارس به کدام سمت خواهد رفت؟ در مدرسه ما که مدرسه تیزهوشان بود و انتظار بالاتری از آن وجود دارد، من خودم حداقل 3 نفر را می شناختم که #معتاد شده بودند. وقتی که وضع به این شکل است و کسی واقعا به فکر نیست، چه انتظاری داریم که رتبه های برتر داشته باشیم؟

پس از قبولی در دانشگاه، به همراه چند نفر از بچه های دزفولی که رتبه ها و دانشگاه های خوب قبول شده بودند، یک گروه #جهاد_علمی تشکیل دادیم. وقتی که دیدیم مسئولین شهرستان به فکر پتانسیل ها نیستند، تصمیم گرفتیم خودمان دست به کار شویم وعلاوه بر ارتباط گیری با خانواده ها، اردوهای چند روزه ی مطالعاتی را در ایام عید نوروز برای بچه های کنکوری برگزار می کردیم.

خدا شاهد است که در بهترین ایام عید نوروز، بچه هایی که بهترین دانشگاه ها درس می خواندند، می آمدند برای کمک و حتی داشتیم #دانشجوی_دزفولی_دانشگاه_شریف که می آمد و تِی و خشک کن می کشید، دانشجوی شهید بهشتی و دانشگاه تهران میز جابه جا می کرد، فقط برای اینکه محیط اردوی مطالعاتی مناسب باشد برای بچه ها. ولی متاسفانه اینقدر عدم همکاری و سنگ اندازی اتفاق افتاد که ما عملا دو سال است که فعالیت های گروهمان را به حالت تعلیق درآورده ایم. ، #مادربزرگ یکی از اعضای گروه ما که طبیعتا به دلیل کهولت سن درک درستی از کار ما نداشتند، نسبت به یکی از ارگان های اسم و رسم دار، کمک مالی بیشتری به ما کردند. ما برای اسکان در مدرسه و هزینه غذای بچه ها و بقیه ی موارد به اندک کمک مالی نیاز داشتیم که آن هم متاسفانه تامین نمی شد.

رتبه ایران در تولید علم حوزه #نانو، چهارم دنیا است، با وجود اینکه تحریم هستیم، به بعضی کشورها محصولات نانو صادر میکنیم و افق ما در این زمینه بسیار روشن است. در این بین، حمایت های مستقیم رهبر معظم انقلاب از این کارها، مایه دلگرمی و تسریع در روند پیشرفت در حوزه ی نانو بوده است.

در سخنرانی ام از #رهبری خواستم با توجه به اهمیت #جوانگرایی در بیانیه گام دوم و بی توجهی خیلی از دستگاه ها به این موضوع، خودشان شخصا به این مسئله ورود داشته باشند.از تشکیل هسته های نخبگی برای ایفای نقش در مسائل مهم کشور با هدف برای جلوگیری از #مهاجرت_نخبگان صحبت کردم و همچنین از مسئله ی کاهش بودجه ی ستاد نانو از سوی دولت گلایه کردم. بعد از صحبتم نزد ایشان رفتم و علاوه بر صحبت های عمومی درخواست کردم که توصیه ی خاصی به خودم داشته باشند. ایشان هم حرف های من را تایید کردند و گفتند که حتما #همین_روحیه_را_حفظ_کن.

یکی از دانشجویان بدون نوبت قبلی و بدون اجازه بلند شد و خواست صحبت بکند. رهبری هم اجازه دادند. آن دانشجو شروع کرد به گله کردن که وضعیت خراب است، همه دارند از کشور می روند و از این قبیلا صحبت ها. رهبری هم فرمودند: مشکلات هست، ولی ناامیدی #سم است. شمای جوان نباید ناامید شوید و باید با مشکلات بجنگید.

خودم شخصا علاقه دارم که در استان و ترجیحا شهر خودم فعالیت کنم. علاوه بر این طرح یک مدرسه را در ذهن دارم، به این معنی که طراحی سیستم آن را به گونه ای پیش ببرم که خروجی آن فردی مفید و بدرد بخور برای مشکلات کشور باشد.

اخبار مرتبط