پایگاه خبری تحلیلی دزمهراب

دکتر خسروپناه:آیت‌الله خامنه‌ای بهترین مصداق پیوند میان فقاهت و حکمت

مراسم گرامیداشت مقام علمی و معنوی آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای، دوشنبه 06 خرداد 1392 در تالار وحدت با حضور وی، سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، آیت‌الله غلامرضا فیاضی رئیس 2هیئت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی، رضا داوری اردکانی رئیس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران، حجت‌الاسلام علی‌اکبر رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه،  برگزار شد.

خسروپناه: گرامیداشت حکیم، گرامیداشت حکمت است

در این مراسم حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با اشاره به اینکه گرامیداشت یک حکیم، گرامیداشت حکمت است، عنوان کرد:‌ باید به معنای «حکمت» توجه کنیم، زمانی که به کتا‌ب‌های فلسفی مراجعه می‌شود فلاسفه تواریخ متفاوتی که بسیاری از آنها برگرفته از آثار یونانیان است ارائه داده‌اند.

وی در ادامه گفت: افرادی که ادعا می‌کنند فلسفه اسلامی همان فلسفه یونان باستان است، قطعاً سخنی ناروا است چرا که فلسفه اسلامی در ارتباط با قرآن کریم بالنده شده، در عرفان اسلامی رشد یافته و در نهایت با آن پیوند خورده است.

خسروپناه با بیان اینکه حکمت متعالیه صدرا یک ترکیب روشمند از حکمت و عرفان اسلامی است، توضیح داد: به جرأت می‌توان گفت حتی پس از چندین قرن با مبانی صدرا تمام مباحث الهیاتی حل می‌شود امروزه می‌توان با استناد به حکمت متعالیه در امتداد مسائل اجتماعی حرکت کرد و به دنبال الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و تحول علوم انسانی و نهضت نرم‌افزاری بود.

وی امتیاز ویژه اندیشه آیت‌الله خامنه‌ای را استفاده از حکمت متعالیه صدرا در مسائل روز دانست و گفت: ایشان فلسفه و حکمت متعالیه را در عرصه‌های مختلف از جمله مسئله زن، هرمنوتیک و … وارد کرد. ایشان نشان داد بین حکمت، حکمت متعالیه و فقاهت پیوند وجود دارد.

خسروپناه: آیت‌الله خامنه‌ای بهترین مصداق پیوند میان فقاهت و حکمت

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با بیان اینکه گرامیداشت حکیم در واقع گرامیداشت حکمت است، به بیان نکاتی درباره مفهوم حکمت پرداخت و با اشاره به آیه شریفه “یؤتی الحکمه من یشاء”، آیت‌الله خامنه‌ای را یکی از مصادیق بارز آن برشمرد و عنوان کرد: برخی در تعریف حکمت آن را معادل تعریف رایج فلسفه البته با کمی تصرف دانسته‌اند، اما وقتی وارد محتوای حکمت می‌شویم می‌بینیم که حکیمان مسلمان با دقت نظر در معنای قرآنی، حکمت اسلامی را دنبال کرده‌اند.

چرا به نظریات پیاژه و مازلو و… اکتفا کرده‌ایم؟

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با بیان اینکه حکمت متعالیه امروز توانایی پاسخگویی پرسش‌های فلسفی در حوزه‌های مختلف را دارد، خاطرنشان کرد: چرا در دانشگاه‌های ما نظریه رشد پیاژه مبتنی بر تفکیک نومن و سنومن تدریس می‌شود اما نظریه رشدی مبتنی بر حکمت صدرایی طراحی نکرده‌ایم. چرا به نظریه “طبقه‌بندی نیازها”ی مازلو استناد می‌کنیم اما از حکمت متعالیه مبنایی برای این کار استخراج نمی‌کنیم.

اخبار مرتبط