پایگاه خبری تحلیلی دزمهراب

از حباب نامداری که ترکید تا داغی که بر دل مردم ایران نشست

حباب نامداری که ترکید، حباب‌های نامداری که هنوز نترکیده‌اند…، خاطره همسر شهید جان‌بزرگی از خطبه عقدی که توسط رهبر انقلاب خوانده شد، «ایران در گذر روزگاران» دیگر تکرار نمی‌شود، حقوق بی بشر! از مهمترین خبرهای فرهنگی به شمار می‌آید.

حوزه فرهنگ در یک هفته گذشته با خبرهای متنوعی همراه بود، حباب نامداری که ترکید، حباب‌های نامداری که هنوز نترکیده‌اند…، خاطره همسر شهید جان‌بزرگی از خطبه عقدی که توسط رهبر انقلاب خوانده شد، «ایران در گذر روزگاران» دیگر تکرار نمی‌شود، حقوق بی بشر!، دروغی که درباره بویینگ بهمان گفتند، داغی که به دلمان نشست…

حباب نامداری که ترکید، حباب‌های نامداری که هنوز نترکیده‌اند…

یکی دو روز پیش بود که خبر طلاق دو تن از مجریان نامدار صدا و سیما که به تازگی به ازدواج هم درآمده بودند رسانه‌ای شد. خبری که طبیعتاً خیلی زود فضای مجازی را درنوردید و همه جا را پر از زمزمه‌هایی در این باره کرد. نظرات و عکس العمل‌ها اما از چند حیث قابل بررسی و تامل بود. از کسانی که ظاهر گرایانه از اختلاف این دو نفر گفتند تا بسیار حرف‌های خاله زنکی تا حتی برخی نظرات و واکنش‌ها که به لایه‌های پایین‌تر این ماجرا اشاره داشتند.

اما در این میان نکات دیگری نیز قابل بررسی است. نکاتی که یقیناً از خود این خبر مهم تر است و به مراتب تأثیرگزار تر و حساس تر…

خاطره همسر شهید جان‌بزرگی از خطبه عقدی که توسط رهبر انقلاب خوانده شد

شهادت در فرهنگ دینی و بومی ما مقام بزرگی است و شهدا با نحوه مرگ خود به این مقام دست پیدا کردند اما بدون تردید نحوه زندگی آنها به گونه‌ای بوده که این نوع مرگ را برای آنها رقم زده است. یکی از بهترین افرادی که در خصوص نحوه زندگی شهدا اطلاع دارند و واجد این شایستگی هستند که زندگی عملی شهدا را حداقل در بعد خانوادگی آن به تصویر بکشند همسرانشان هستند. در سلسله گزارش‌های «سبک زندگی شهدا به روایت همسرانشان» راوی روایت زنان شهدا از زندگی همسرانشان می‌شویم.

در دهمین  شماره از این سلسله گزارش‌ها به بازخوانی برگ‌هایی از زندگی خانوادگی شهید سعید جان‌بزرگی می‌پردازیم. شهید جان‌بزرگی که از جانبازان شیمیایی دفاع مقدس بود در تاریخ 12 اسفندماه سال 1344 متولد شد و در 24 آذر 1371 با زهرا صبری ازدواج کرد. وی در 21 تیر ماه سال 1381 در اثر جراحات شیمیایی به شهادت رسید.

گام وحید موسائیان با «قشنگ و فرنگ» برای جشنواره سی و سوم

وحید موسائیان  درخصوص پروژه جدیدش گفت: به تازگی پروانه ساخت فیلمنامه «قشنگ و فرنگ» را دریافت کرده‌ام و این کار درمرحله پیش تولید قرار گرفته است.

وی افزود: در مراحل اولیه کار و انتخاب بازیگران قرار داریم هنوز قرارداد با بازیگران نهایی نشده است.

طی نامه‌ای به حضرت آقا برای بازسازی غزه اعلام آمادگی کردیم

صادق مفرد مسئول هسته توانمندسازی حرکت‌های جهادی اردوگاه شهید باقری  در رابطه با اقدامات این هسته و حرکت‌های جهادی در زمینه غزه گفت: ما چند روز پیش در هسته توانمندسازی حرکت‌های جهادی قرارگاه شهید باقری فراخوانی دادیم و از بچه‌های حرکت‌های جهادی دعوت کردیم تا در بحث غزه اقداماتی را انجام دهند. فراخوان ما در کل کشور بود و 600 نفر از جهادگران گروه‌های جهادی برای حضور در این حرکت اعلام آمادگی کردند.

وی در ادامه اظهار داشت: یکی از اقدامات ما نامه‌ای بود که به حضرت آقا نوشتیم و طی آن برای بازسازی و امدادرسانی به غزه اعلام آمادگی کردیم. این نامه به امضای 2800 نفر رسید و دیروز ارسال شد تا به دست حضرت آقا برسد.

«ایران در گذر روزگاران» دیگر تکرار نمی‌شود

هفته‌ای که گذشت بازار کتاب با خبرهای متفاوتی همراه بود؛ از  باز شدن پای عشق ممنوعه در کتاب‌ها تا عدم اجازه ارشاد برای چاپ دوباره «ایران در گذر روزگاران». خبر اول اینکه:

بررسی رمان «دوازدهم» همچنان ادامه دارد

همایون امیرزاده، مشاور علمی و فرهنگی سیدعباس صالحی درباره آخرین وضعیت پرونده رسیدگی به تخلف انتشارات عصر داستان گفت: هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات اداره ارشاد استان تهران همچنان در حال بررسی فنی و کارشناسی در خصوص رمان «دوازدهم» است.

وی با اشاره به ارسال پرونده این تخلف به هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات اداره کل ارشاد استان تهران ادامه داد: بعد از ارسال این پرونده از سوی اداره کل کتاب وزارت ارشاد، ما منتظر نتیجه این بررسی ها هستیم که تا الان این مهم اتفاق نیفتاده است.

بر اساس این گزارش، چندی پیش امیرزاده عنوان کرده بود: پرونده این انتشارت با پیشنهاد تعلیق مجوز نشر به هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات ناشران استان تهران ارسال شده است؛ چرا که  رمان “دوازدهم” مجوزهای لازم را برای نشر نداشته و چاپ آن نیز با اشکالات فنی همراه بوده است.

بازی در سریال‌های دفاع مقدس سعادت می‌خواهد

رضا توکلی گفت: از آنجایی که جواد افشار به نوعی روی من شناخت داشت و قبلاً هم یک نقش کوتاهی را در یک فیلم برایش بازی کرده بودم ایشان از من دعوت به عمل آورده و بعد از اینکه فیلمنامه را برایم فرستاد و آن را خواندم قبول کردم که بعد از سه سال دوری از تلویزیون دوباره بازی کنم.

وی ادامه داد: سعی کردم کمی گزیده تر و با توجه به احترام به مخاطب و حفظ حرمت آنان کار انجام دهم  و معنای حفظ حرمت مخاطب، اول از همه این است که به خانواده های شهدا احترام بگذاریم، خانواده های که فداکاری کردند و ایستادگی نموده و پای همه چیز ماندند و این دارای احترام و قابل ارزش است.

توکلی ادامه داد:  وقتی برای این مسائل می خواهیم کار کنیم باید عزم خود را جزم کرده و با درایت کامل فیلم بسازیم، نه اینکه برای پرکردن یک برنامه به کارگردان ضعیفی پیشنهاد بدهیم

دلیل برابری ثواب زیارت حضرت عبدالعظیم با زیارت سیدالشهدا چیست؟

دکتر اصغر قائدان عضو هیات علمی دانشگاه تهران و مؤلف کتاب «آستان حضرت عبدالعظیم در گذشته و حال»  در خصوص دیدگاه ائمه نسبت به حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) گفت: حضرت عبدالعظیم (ع) چهار امام را درک کردند. ایشان از زمان امام جواد (ع) تا امام حسن عسکری (ع) زندگی کردند و بیشترین روایات را از امام هادی (ع) نقل نمودند.

وی افزود: حضرت عبدالعظیم در مدینه خدمت امام هادی (ع) می‌رسد و عقاید شیعی خود را به ایشان عرضه می‌کند. امام هادی هم عقاید ایشان را تأیید می‌کنند و پس از آن هر ایرانی به امام مراجعه می‌کند ایشان به او می‌گوید به نماینده ما «عبدالعظیم» در ری رجوع کنید و مشکلات دینی و علمی خود را از او جویا شوید. این نشان می‌دهد که جایگاه ایشان نزد امام بسیار بالا بود.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: حضرت عبدالعظیم (ع) چون از لحاظ علمی جایگاه ویژه‌ای داشتند هم در مدینه، هم زمانی که در ایران بودند محل رجوع بسیاری از طالبان علم قرار داشتند. جایگاه ایشان مخصوصا در زمینه اعتقادات شیعه بسیار مهم است و در دورانی که ائمه در ایران حضور نداشتند کسانی مثل حضرت عبدالعظیم (ع) عقاید شیعه را ترویج می‌کردند و مرجع طالبان علم و حقیقت در ایران بودند.

مجادله اوباما، نتانیاهو، ابوبکر البغدادی، مشایی و ملک عبدالله در فضای مجازی + عکس و سند

 در روزهای گذشته باراک اوباما بالاخره تصمیم گرفت تا در مقابل جنایت‌های وحشیانه واکنش نشان دهد و اعلام کند که به گروه داعش حمله خواهد کرد. البته این سوال برای بسیاری ایجاد شده است که چرا باراک اوباما در هنگام کشتار مردم بی گناه عراق و شیعیان این کشور هیچ واکنشی نشان نداد و زمانی دست به اقدام نظامی زد که تروریست‌های داعشی به کشتار مسیحیان بی گناه عراق پرداختند. البته بسیاری از تحلیل‌گران معتقدند که این اقدام برای ایجاد جو رسانه‌ای است تا شکست رژیم اشغالگر قدس به فراموشی سپرده شود.

بر همین اساس در فضای خیال خود، دل برخی سیاستمداران را به فیسبوک بردیم! خیلی استاتوس‌ها و کامنت‌های جالبی از آب در آمد. دلمان نیامد شما از این حرف‌ها بی خبر باشید!

آئین‌نامه جدید، مجوز کرسی‌ها را به هیئت نظارت بر تشکل‌ها واگذار کرده است

حجت‌الاسلام مجیدقریشی در خصوص آئین‌نامه جدید کرسی‌های آزاداندیشی گفت: نهاد رهبری مسئول کارگروه تدوین آئین‌نامه کرسی‌های آزاداندیشی است که پس از تدوین نهایی این آئین‌نامه از شهریور ماه به شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها ارائه می‌شود.

وی افزود: مشکلات آئین‌نامه قبلی زیاد بودن مراحل بروکراسی کار بود که در آئین‌نامه جدید مراحل صدور مجوز کاهش پیدا کرده و به راحتی دانشجویان می‌توانند مجوز برگزاری کرسی ‌های آزاداندیشی دریافت کنند.

معاون فرهنگی سیاسی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها در ادامه گفت: امیدواریم در آئین نامه جدید مشکلات جانبی برای برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها نباشد و تلقی اینکه کرسی‌ها باید در جمع زیادی برگزار شود از بین برود.

حقوق بی بشر!

انگار در دنیای واژه‌ها، مکان‌ها حائز اهمیت‌اند. واژه‌ها در موقعیت‌های مکانی مختلف پرمعنا می‌شوند و گاه از حیز انتفاع به رد. مثلا همین واژه حقوق؛ گاهی آنقدر این واژه حق پرمعنا می‌شود که واژه ناحق خودش را از میان دایره‌المعارف حذف می‌کند.

حقوق‌ها با هم متفاوت‌اند؛ انسان‌ها نیز. تفاوت حقوق یک سرباز با یک کودک از زمین تا آسمان است. سرباز که به اسارت گرفته شود، پروپاگاندای رسانه‌ای گوش عالم و آدم را کر می‌کند. 429کودک کشته می‌شود.

400هزار کودک از بیماری‌های روانی ازجمله دیدن کابوس رنج می‌برد. ولی هیچ رسانه حقوق بشری به‌عنوان خبر کوتاه نیز آن ‌را کار نمی‌کند چه برسد به تیتر و عکس یک.

دروغی که درباره بویینگ بهمان گفتند، داغی که به دلمان نشست…

دیروز خیلی خانواده ها داغدار شدند و سیاه پوش. دیروز خیلی پدر و مادر ها نشستند بر داغ فرزند. دیروز بر سر خیلی ها گرد یتیمی نشست. دیروز روز تلخی بود، مثل همیشه ی سقوط در این مملکت اما…

اخبار دیروز را که می دیدم ناگاه یاد روز 4 اسفند 92 افتادم، روزی که تیتر یک روزنامه های زنجیره کشور این بود: «پرواز بویینگ به ایران»

آقایان انگار خیلی خوشحال بودند از قراردادی که به تعبیر خودشان  بعد از انقلاب سابقه نداشته و یکی از شیرین ترین ثمرات توافق ژنو است. و باز توافق ژنو. و باز بزرگترین توافق نامه تاریخ بشریت!!!

روایت روزنامه ها آن روز این بود که بعد از توافق ژنو دو سه اَبَر شرکت هوپیمایی دنیا که عموما امریکایی هستند توانسته اند دولت امریکا را متقاعد کنند که با ایران همکاری داشته باشند. و امریکا هم برای نخستین بار بعد از انقلاب اسلامی موافقت کرده. و تنها دلیل موافقت امریکا توافق نامه ژنو بوده…

پاسخ وزارت ارشاد در حمایت از فیلمی با موضوع ‌تکفیری‌ها

پرویز شیخ طادی گفت:  نگارش فیلمنامه «امیراطور جهنم»  با موضوع مقاومت و فلسطین  به پایان رسیده است.
وی اضافه کرد: تهیه کننده این اثر محمد خزائی است و منتظر سرمایه‌گذار برای ساخت آن هستیم.

کارگردان سینما و تلویزیون خاطرنشان کرد: یک سال و نیم است که این فیلمنامه به وزارت ارشاد داده شده و تنها پاسخی که دریافت کردیم این است که بودجه برای ساخت این اثر را نداریم ، در واقع وزارت ارشاد حمایتی از اینگونه آثار ندارد بنابراین برای ساخت این اثر به دنبال بخش خصوصی و یا نهادی هستیم که بتواند ساخت این فیلم را به عهده بگیرد.

شعرهای مبتذلی که بین جوانان فراگیر شدند

کتاب «یادگاران» نوشته سیداحمد معصومی نژاد است که تووسط انتشارات روایت فتح منتشر و راهی بازار کتاب شده است.

در بخشی از این کتاب می خوانیم:

وقتی رسیدم مدرسه، زنگ خورده بود. بعد از اینکه بچه ها سر کلاس رفتند، جلو آمد و گفت «تو چرا دیر اومدی؟» گفتم «آقا دنبال لباس مشکی م می گشتم؛ دیر شد.» لبخندی زد و گفت «برو سر کلاس.»

ایام شهادت که می شد بیش ترمان لباس مشکلی می پوشیدیم. فهمیده بودیم آقای چندقی دوست دارد این روزها مشکی بپوشیم.

سوم راهنمایی بودم که سرما خوردم. دکتر برایم سه روز استعلاجی نوشته بود، آقای جندقی زنگ زد خانه مان. حالم را پرسید و گفت «می تونی یه سر بیای مدرسه؟» هر طوری بود خودم را رساندم. گفت «دهه فجر نزدیکه. هر مسابقه ای از دستت بر می آد برگزار کن. به جای این سه روز ده روز اجازه می دم تو خونه استراحت کنی.»

من هم از خدا خواسته از همان روز شروع کردم به تدارک مسابقات. بچه ها هم خیلی استقبال کردند.

بعد از دهه فجر رفتم پیش آقای جندقی، گفتم «آقا ده روزی که قول دادید چی شد؟» با خنده گفت «برو خجالت بکش. کجا می خوای بری؟ الان که سالمی. می خواستی الکی تو خونه بخوابی. دیدی چقدر کار تونستی انجام بدی.»

خبرنگاران در فیلم‌ها و سریال‌ها؛ از پارتی تا کیف انگلیسی

 عرصه خبر و خبرنگاری به واسطه ماهیت جذاب و بعضا پر هیجان آن همیشه سوژه جذابی برای پرداختن در فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی بوده و در فیلم‌ها و سریال‌های مختلف داستان اصلی یا خرده داستان‌ها به خبر و خبرنگاری پرداخته‌اند. در این گزارش به مناسبت فرا رسیدن روز خبرنگار، برخی از این فیلم‌ها و سریال‌ها را مرور می‌کنیم.

«کیف انگلیسی»

کیف انگلیسی یکی از جذاب‌ترین سریال‌های اواخر دهه هفتاد بود. سریالی با مضمونی سیاسی که کمتر کسی فکر می‌کرد از آن استقبال شود اما این سریال مورد استقبال مخاطبان عام و منتقدان قرار گرفت. داستان سریال در مورد منصور ادیبان است؛ فردی که در فرانسه در رشته حقوق تحصیل کرده و در بازگشت به ایران نامزد نمایندگی مجلس می‌شود اما در دور اول شکست می‌خورد. او پس از شکست در انتخابات با مستانه مهاجر دختری متمول آشنا می‌شود که تحت حمایت انگلیس‌هاست. منصور ادیبان در دور بعدی انتخابات با حمایت مستانه رأی می‌آورد.

اگر فرمانده کل قوا اراده کند به رژیم صهیونیستی نشان می‌دهیم جنگ چیست

محسن علی‌اکبری تهیه‌کننده سینما و تلویزیون  در خصوص جنایات غزه گفت: آنقدر این جنایت گسترده، عمیق و غیر انسانی است که به سختی می‌شود راجع به آن صحبت کرد. به جز جنگ جهانی دوم و اقدامات جنایتکارانه هیتلر چنین اتفاقی نیفتاده بود و صهیونیست‌ها روی هیتلر را سفید کرده‌اند.

وی افزود: تا این اندازه کشتار در سطح بیمارستان‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها و به طور کلی اماکن عمومی در هیچ جنگی وجود نداشته است. حتی در جنگ هشت ساله ایران و عراق هم تا این اندازه عمق فاجعه بالا نبود. جنگ دو طرفه است و دو ارتش در مقابل هم قرار می‌گیرند البته در کنار این مساله اتفاقاتی مثل بمباران تهران و شهرستان‌ها هم در جنگ تحمیلی اتفاق افتاد اما در میدان جنگ دو ارتش در مقابل هم می‌جنگیدند اما الان در فلسطین ارتشی نیست که مقابل ارتش تا بن دندان مسلح رژیم غاصب صهیونیستی بایستد.

تکمیل باغ کتاب تا چهار ماه آینده

اشعری  درخصوص ساخت پروژه باغ کتاب گفت: با تامین بودجه مورد نیاز که شهرداری تهران آن را اختصاص داده ساخت این پروژه سرعت گرفته است.

مدیر عامل باغ کتاب گفت: بخش زیادی از تجهیزات باغ کتاب خریداری شده است و بخشی هم سفارش داده شده که امیدواریم به موقع آماده شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: برآورد تقریبی ما این است که تا چهار ماه آینده این پروژه به اتمام خواهد رسید.

فیلم‌هایی که پس از حاشیه‌های فراوان پروانه نمایش گرفتند!

 هفته‌ای که گذشت سینمای ایران با اخبار متفاوتی همراه بود،خبر اول اینکه:

آغاز اکران «آنچه مردان در مورد زنان نمی‌دانند» از ۱۴ آبان/ سینما آفریقا سرگروه فیلم محمدپور شد

حسن دادخواه تهیه‌کننده فیلم سینمایی «آنچه مردان در مورد زنان نمی‌دانند» از اکران این فیلم در ۱۴ آبان‌ماه به سرگروهی سینما آفریقا خبر داد.

حسن دادخواه تهیه کننده فیلم سینمایی «آنچه مردان در مورد زنان نمی‌دانند» درباره زمان نمایش این اثر سینمایی گفت: به امید خدا این فیلم سینمایی را 14 آبان و 3 روز پس از ایام عاشورای حسینی به روی پرده سینمای کشور خواهیم برد.

وی افزود: سرگروهی فیلم سینمایی «آنچه مردان در مورد زنان نمی‌دانند» را سینما آفریقا بر عهده دارد.

دادخواه از مؤسسه پخش فیلمیران بعنوان پخش کننده این اثر سینمایی یاد کرد.

یک موجود ضعیف کوچک می‌تواند حق خدای بی نهایت را به جا آورد؟

حجت‌الاسلام محمدعلی جاودان از اساتید برجسته اخلاق هستند که در طی دوران زندگی و تحصیل حوزویشان از محضر اساتید برجسته‌ای از جمله آیت‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی، آیت‌الله خوانساری، آیت‌الله حق‌شناس و علامه عسکری بهره‌مند شده‌اند.

فکر ما باید تصحیح شود

روایت از حضرت باقر (ع) است؛ «قالَ قالَ رَسُولُ الله» ایشان از رسول خدا نقل می‌کند؛ رسول خدا از خدای تبارک و تعالی نقل می کند یعنی حدیث قدسی است؛ خدای تبارک و تعالی فرمود:« لا یَتَّکِلُ العامِلُونَ عَلَی أعمالِهِمُ الَّتی یَعمَلُونَ حالِ ثَوابِی آنهایی که کار می کنند، برای بهره از ثواب من و برای رضای من کار می کنند؛ آنها هیچ وقت بر عملی که انجام می دهند، تکیه نکنند.

«فَإنَّهُم لَوِ اجتَهِدُوا وَ أتعَبُوا أنفُسَهُم» اگر اینها بکوشند و خودشان را به زحمت بیندازند و تمام عمر در عبادت من به زحمت بیفتند، باز هم «کانُوا مُقَصِّرّین» مگر می تواند حق عبادت من را عمل کند؛ یعنی می خواهم بگویم که فکر ما باید تصحیح شود.

دانشجو

اخبار مرتبط