پایگاه خبری تحلیلی دزمهراب

امکان ارائه مشاوره مطلوب به دانش آموزان در طول سال تحصیلی وجود ندارد

مسوول مشاوره مدیریت آموزش و پرورش دزفول با اشاره به محدودیت زمانی برای ارائه مشاوره به دانش اموزان گفت:با این محدودیت زمانی امکان ارائه مشاوره مطلوب به دانش آموزان وجود ندارد.

به گزارش دزمهراب محمدرضا شیرین صحرایی روز دوشنبه در سیزدهمین نشست شورای پشتیبانی آموزش و پرورش دزفول در سالن جلسات فرمانداری افزود:ساعات کاری مشاوران به گونه ای تنظیم شده که برای هر 15 نفر دانش آموز که نیاز به مشاوره دارند یک ساعت در نظر گرفته شده است که در این زمان امکان ارائه مشاوره مناسب و مطلوب برای مشاوران و انجام مشاوره روان شناسی وجود ندارد.
وی با اشاره به اینکه امکان اضافه کار بر ای مشاوران مدارس نیست گفت:در حال حاضر نیاز به مشاوران مرد داریم در حالی که 16نفر نیروی مازاد مشاوره در حوزه زنان داریم .


شیرین صحرایی افزود:گروه مشاوره از سال گذشته با تشکیل کارگروه تخصصی که از 15 نفر متخصص تشکیل شده است به بررسی سلامت روان دانش آموزان پرداخته و سه کارگروه با موضوع کنکور و کمیته پیشرفت تحصیلی،سلامت دانش آموزان و ارتقای سطح دانش همکاران برگزار شده است .
وی تشکیل سه کارگروه پیشرفت تحصیلی برای دانش آموزان سال چهارم ،برگزاری کارگاه برای والدین دانش آموزان را ازدیگر فعالیت های مرکز مشاوره عنوان کرد و گفت:تا اسفندماه 700 دانش آموز به مرکز مشاوره مراجعه کردند که یا خودمراجع بودند و یا از سوی مدیر به این مرکز ارجاع داده شدند که اکثر این دانش آموزان نگرانی های سطحی داشتند و در این خصوص نیاز به مهارت بیشتر والدین احساس می شود.
وی افزود:برای دانش آموزانی که در شرف ازدواج هستند نیز کارگاه هایی با حضور همسر برگزار شد و آموزش های لازم به آنها ارائه شد.
مسوول مشاوره مدیریت آموزش وپرورش دزفول برگزاری همایش بهداشت سلامت با دعوت مشاوران شمال خوزستان را از دیگر فعالیت های انجام شده عنوان کرد و گفت:با توجه به اینکه دانش آموزان دوره ابتدایی گرفتار برخی اختلالات از جمله اختلال گفتاری می باشند چهار نشست با حضور رابطان دوره ابتدایی برگزار شد تا این اختلالات شناسایی و در جهت رفع آنها اقدام شود.
وی افزود:طرح همیار مشاور نیز در مدارس دوره اول متوسطه اجرا شده و با توجه به اینکه دانش آموزان دوره اول متوسطه در سخت ترین دوره تحول هستند شیوه های راهنمایی دانش آموزان توسط همیار مشاور به آنها ارائه شد که در این خصوص به شش هزارو 103 نفر آموزش داده شد.
مدیر آموزش وپرورش دزفول نیز گفت:با توجه به اینکه دانش آموزان دوره اول متوسطه با تحولات ناشی از بلوغ و انتخاب رشته همراه هستند اولویت مشاوره به این دانش آموزان است که امیدواریم با بکارگیری مشاوران بیشتر به این دوره مشکلی در این خصوص وجود نداشته باشیم.
غلامرضا نصرالله پور در خصوص پذیرایی از میهمانان نوروزی نیز گفت:554 کلاس درس از 67 آموزشگاه برای پذیرایی از میهمانان نوروزی در دزفول آماده شده اند .
وی ضمن تشریح فعالیت های نشست های شورای پشتیبانی از آموزش وپرورش دزفول گفت:در سال جاری 12 جلسه با 120 مصوبه برگزار شده که اکنون سیزدهمین نشست این شورا می باشد که از این تعداد مصوبه 91مصوبه اجرای شده،26مصوبه در دست اجرا و 15 مصوبه اجرانشده است.
وی در خصوص چهارشنبه سوری نیز گفت:آسیب ها و مشکلات ناشی از چهارشنبه سوری توسط رابطان بهداشت و معاونان پرورشی به دانش آموزان بیان شده تا با توجیه دانش آموزان شاهد صدمه و آسیب در این خصوص نباشیم .
نصرالله پور با اشاره به اینکه در 17 و 18 فروردین ماه دزفول میزبان نخبگان قرآنی دختر و پسر استان خوزستان می باشد گفت:طرح سنجش دانش آموزان ورودی پایه اول در ماههای اخیر آغاز شده و تاکنون دو هزار نفر از مجموع شش هزار و 500 نفر پایه اول ابتدایی مورد سنجش قرار گرفتند.
عضو شورای پشتیبانی آموزش و پرورش و روان پزشک نیز در این نشست گفت: دانش آموزان انواع اضطراب و نگرانی ها را دارند که این موضوع باید در آموزشگاه ها جستجو شود و معلمان با برقراری ارتباط بیشتر با دانش آموزان آنها را در کنترل این نگرانی ها و اضطراب یاری کنند.
رضا پاشا گفت:توصیه های روان شناسی باید به معلمان منتقل شود تا آنها نیز کمک حال دانش آموزان باشند.
وی افزود:در تحقیقی که روی یک هزار و 800 دانش آموز اهوازی انجام شد مشخص گردید اکثر دانش آموزان بیش از نرم طبیعی اضطراب دارند که در این خصوص باید روحیه پرسشگری را در دانش آموزان تقویت کرد و دلیل اینکه دانش آموزان دوست دارند هر روز مدرسه تعطیل شود و تمایل برای مدرسه رفتن ندارند مشخص شود تا اضطراب دانش آموزان کاهش یابد.
حمیدرضا قادسی کارشناس ابتدایی مدیریت آموزش وپرورش دزفول نیز گفت:طبق آمارهای ارائه شده تعداد شش ساله هایی که در دزفول راهی مدارس نشدند 200 نفر ،تعداد هفت ساله ها 11 نفر و تعداد دانش آموزانی که ترک تحصیل کردند نیز 447 نفر می باشد.
وی با اشاره به اینکه از این تعداد 67 نفر شناسایی و تحت پوشش آموزش و پرورش قرار گرفتند افزود:160 نفر توسط بهزیستی دزفول معرفی شدند که تحت پوشش قرار گرفتند .
وی ضمن انتقاد از برخی والدین که با اخذ مدارک فرزندان خود اقدام به ثبت نام آنان نمی کنند خواستار ارسال پستی پرونده دانش آموزان به مدرسه مبدا جهت جلوگیری از این امر شد .
سودابه دستی ترک معاون آموزش ابتدایی مدیریت آموزش و پرورش دزفول نیز گفت:انسداد بیسوادی در کشور بسیار مشهود است و این امر در خوزستان بیشتر مشاهده می شود و شامل کلیه مقاطع است و دیگر مقاطع تحصیلی نیز با این مشکل مواجه هستند.
وی افزود:تعداد افراد بازمانده از تحصیل در دزفول 647 نفر بودند که با اضافه شدن 85نفر دیگر در امسال تعداد آنها به 732 نفر افزایش یافته است.
مدیر آموزش وپرورش منطقه سردشت دزفول نیز گفت:89 نفر بازمانده از تحصیل در منطقه سردشت دزفول وجود دارد که از این تعداد 39 نفر شناسایی و جذب شدند و 9 نفر معلول شدید و 17 نفر بدسرپرست می باشند.
فرماندار ویژه دزفول نیز ضمن ابراز رضایت از عملکرد شورای آموزش و پرورش در سال جاری گفت:با وجود مشکلات و کمبود اعتبار شاهد موفقیت های زیادی در آموزش و پرورش دزفول بودیم که امیدواریم با گشایش اعتبار شاهد موفقیت های بیشتری در این حوزه باشیم.
حبیب الله آصفی این موفقیت ها را حاصل تعامل و بحث های جدی در نشست های آموزش و پرورش دانست و گفت:باید تلخی مسایل در جلسات مطرح شوند تا این تلخی رفع و به خانه مردم ورود پیدا نکند.
وی با تاکید بر اینکه مصوبات جلسات باید اجرایی شوندگفت:اگر لازم باشد علاوه بر استفاده از ظرفیت اساتید و کارشناسان دزفول از اساتید دیگر شهرها نیز در جلسات استفاده خواهد شد تا مشکلات به صورت تخصصی و کارشناسی مطرح و حل شوند.

ایرنا

اخبار مرتبط