پایگاه خبری تحلیلی دزمهراب

انتصاب اعضای جدید شورای راهبردی روابط خارجی / وظایف این شورا

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور حکمی اعضای جدید شورای راهبردی روابط خارجی را منصوب کردند..
متن حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی به شرح زیر است:

بسم الله الرّحمن الرّحیم
جناب آقای دکتر خرازی
نظر به ضرورت تکمیل اعضای شورای راهبردی روابط خارجی، آقایان: دکتر سعید جلیلی، دکتر ابراهیم شیبانی، حسین طارمی، مهدی مصطفوی اهری، سردار احمد وحیدی بعنوان اعضای جدید آن شورا با ریاست جنابعالی منصوب می شوند.
با توجه به تجربیات دوره ی گذشته و نقش این شورا در یاری رساندن مسئولان برای تصمیم گیریهای کلان و بهره مندی از نخبگان در این عرصه، امید است در دوره ی جدید شاهد حضور موثرتر آن شورا در وظائف محوله باشیم.
سید علی خامنه ای
۲۵ خرداد ۱۳۹۳

 

آشنایی با اهداف و وظایف شورای راهبردی روابط خارجی

تهیه راهبردها، سیاست‌ها و ارائه راهکارهای مناسب و جستجو از افق‌های نو در زمینه روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران به منظور هدایت و هماهنگی فعالیت‌های دستگاه‌های مختلف در عرصه‌های سیاسی،فرهنگی، تبلیغاتی، اقتصادی و امنیتی (اطلاعاتی،دفاعی، نظامی و انتظامی) و تلاش برای فضاسازی و توجیه نخبگان و افکار عمومی از اهداف این شوراست.

از جمله وظایف این شورا می‌توان به ارائه راهبردها و سیاست‌های مورد نیاز برای تحقق اهداف چشم‌انداز 20 ساله و سایر سیاست‌های کلی مصوب در زمینه روابط خارجی،بررسی سایر مواردی که از سوی مقام معظم رهبری به شورا ارجاع می‌شود و همچنین بررسی و ارائه گزارش از پیشرفت کار و موانعی که اجرای سیاست‌های کلی،برنامه چشم‌انداز و راهبردهای تنظیم شده در زمینه روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران با آن روبروست و ارائه راهکار برای رفع موانع مزبور اشاره کرد.

شورا همچنین به منظور فرهنگ‌سازی و ایجاد فضای مناسب در روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران نسبت به برنامه‌ریزی برای برگزاری همایش‌ها و نشست‌های لازم و راه اندازی نشریات و انتشارات در زمینه روابط خارجی اقدام خواهد کرد. راهبردهای شورا شامل همه فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، اعم از نهادهای رسمی و غیر رسمی، دستگاه‌‌های اجرایی و غیر اجرایی (همه ارکان و بخش‌های نظام) می‌شود و شورا برای تهیه راهبردهای مورد نظر مشورت‌های لازم را با مسئولان ذیربط انجام خواهد داد.

 اعضای پیشین این شورا آقایان؛ دکتر علی اکبر ولایتی، علی شمخانی، محمد شریعتمداری و محمد حسین طارمی .

خبرگزاری فارس

اخبار مرتبط