پایگاه خبری تحلیلی دزمهراب

بازگشت به بی سوادی بزرگترین تهدید نهضت سوادآموزی دزفول

رئیس نهضت سوادآموزی شهرستان دزفول گفت: بازگشت به بی‌سوادی، مهم‌ترین معضل و تهدید برای اداره نهضت سوادآموزی دزفول است که تمام تلاش ما در مدت اخیر نیز رفع این مشکل بوده است.
علیرضا شیرین صحرایی در جلسه شورای پشتیبانی سوادآموزی شهرستان دزفول اظهار کرد: در بحث سوادآموزی، دو گروه کارکنان دستگاه‌ها و سایر مردم برای ما دو مقوله متفاوت هستند که در حال حاضر ما این افراد را شناسایی کرده‌ایم و هر دستگاهی آمار بی‌سوادان تحت پوشش خود را ارائه داده است.

وی با بیان اینکه بیشترین مشکل ما در بحث سوادآموزی، واحدهای صنفی و کارگری هستند، افزود: لزوم سوادآموزی این افراد حتی در قانون نیز مصوب شده، بنابراین تنها راه حل این است که کارفرمایان یا در وقت اداری و یا به‌صورت اضافه‌کار به آموزش این افراد بی‌سواد در واحدهای صنفی و کارگری بپردازند.

رئیس نهضت سوادآموزی شهرستان دزفول با اشاره به اینکه در حال حاضر بیشتر مخاطبان ما زیر نظر واحدهای صنفی هستند، گفت: بنابراین باید به جای تهدید کردن کارفرماها، با آنها جلسه مشترکی برگزار و اعلام کنیم که به اندازه حجم کاری که از اداره مربوطه می‌گیرند برای بحث سوادآموزی کارگران به‌صورت تشویقی، وقت و امتیاز بگذارند.

شیرین صحرایی تصریح کرد: اطلاع‌رسانی به زیرمجموعه‌های واحدهای صنفی، ترغیب و تشویق آنها و تشکیل کلاس‌های آموزشی در وقت کاری از نیازهای اساسی ما است که باید انجام بگیرد.

وی همچنین با بیان اینکه نهضت سوادآموزی دزفول در سال جاری در بحث سوادآموزی اقدامات مفیدی انجام داده است، عنوان کرد: با همکاری تمام دستگاه‌های مشترک، توانسته‌ایم ۸۵۰ نفر از بی‌سوادان مطلق شهرستان را شناسایی و جذب کنیم که این افراد عمدتاً در بخش‌های چغامیش و مرکزی شهرستان هستند، ضمن اینکه بخش سردشت و شهیون به دلیل برخورداری از آموزش‌وپرورش مجزا، تحت پوشش ما نیستند.

رئیس نهضت سوادآموزی دزفول اضافه کرد: همچنین توانستیم زمینه ادامه تحصیل ۸۰۰ نفر را نیز از دوره اول سوادآموزی به دوره دوم فراهم کنیم که این افراد در حال حاضر مشغول تحصیل هستند ضمن اینکه ۸۵ درصد از این تعداد خانم هستند.

شیرین صحرایی تصریح کرد: زمینه سوادآموزی ۳۵۰ نفر در دوره تحکیم سوادآموزی که نیمه‌حضوری است را نیز در جهت جلوگیری از بازگشت به بی‌سوادی فراهم کرده‌ایم.

بازگشت به بی‌سوادی

وی در ادامه بازگشت به بی‌سوادی را مهم‌ترین معضل و تهدیدی برای اداره نهضت سوادآموزی دزفول برشمرد و گفت: برخی افراد پس‌ازاینکه آموزش‌های اولیه را می‌بینند چون با مکتوبات سروکار ندارند و درواقع به نوشتار احساس نیاز پیدا نمی‌کنند مجدداً به حالت بی‌سوادی برمی‌گردند که تمام تلاش مادر این حوزه است تا مشکل مذکور را با انجام اقدامات مناسب، برطرف کنیم.

شرکت در دوره‌های سوادآموزی

رییس اداره آموزش‌وپرورش دزفول نیز در این نشست اظهار کرد: دزفول دومین شهر خوزستان است که اقدام به تأسیس نهضت سوادآموزی کرده و از آن زمان تاکنون افزایش ۴۱ درصدی باسوادی و کاهش فاصله بی‌سوادی زنان و مردان را در این شهرستان شاهد بوده‌ایم.

غلامرضا نصرالله پور افزود: در این مدت ۱۸۴ هزار نفر از افراد بی‌سواد و کم‌سواد دزفول در دوره‌های سوادآموزی شرکت کردند که از این تعداد ۱۴۴ هزار و ۹۶۰ نفر موفق به دریافت گواهینامه پایان دوره شدند.

وی اظهار کرد: در سرشماری سال ۹۰ نرخ باسوادی در شهرستان دزفول ۹۱.۴ درصد بوده است که انتظار می‌رود در سرشماری سال آینده این آمار به بالای ۹۳ درصد برسد.

نصرالله پور با اشاره به اینکه ترک تحصیل دانش آموزان به‌ویژه دانش آموزان دختر، زنگ خطری برای جامعه به شمار می‌آید، گفت: اجازه ترک تحصیل دانش آموزان به دلیل مشکلات مالی داده نمی‌شود و هزینه تحصیل افرادی که مشکل مالی دارند پرداخت خواهد شد تا از نعمت سواد بهره‌مند شوند.

مدیر آموزش‌وپرورش دزفول با اشاره به اینکه هنوز مشکل بی‌سوادی در جامعه رفع نشده است گفت: باید به این مشکل اجتماعی با نگرش ویژه‌ای توجه شود تا شاهد ترک تحصیل دانش آموزان نباشیم.

رئیس اداره آموزش‌وپرورش سردشت و شهیون نیز در این جلسه با بیان اینکه آموزش‌وپرورش سردشت، مستقل از شهرستان است، اظهار کرد: از سوی اداره کل نهضت سوادآموزی ۸۰۰ نفر بی‌سواد به ما معرفی شد و در واقع حجم عملیاتی ما قرار گرفت که از این میزان ۵۰۰ نفر مربوط به دوره آموزشی انتقال و ۲۵۰ نفر نیز مربوط به دوره تحکیم هستند.

محمدرحیم کریمی افزود: در حال حاضر ۶۵۰ نفر از تعداد ۸۰۰ نفر، تحت پوشش سوادآموزی ما قرارگرفته‌اند که ۵۰۰ نفر مربوط به دوره انتقال کاملاً تحت پوشش هستند، ضمن اینکه حدود ۲۰۰ نفر دیگر نیز به‌صورت سهمیه اضافه به ما داده شده است.

پراکندگی مناطق سردشت

رئیس اداره آموزش‌وپرورش سردشت عدم استقبال و پراکندگی مناطق سردشت و شهیون را مهم‌ترین دلیل عدم تحت پوشش قرار دادن تمام افراد بی‌سواد برشمرد و گفت: بااین‌حال ما حتی در مناطق صعب‌العبور و دورافتاده «دره کاید» و «احمدفداله» نیز کلاس‌های آموزشی برگزار می‌کنیم.

بی‌سوادی در عشایر

رئیس امور عشایر دزفول نیز در جلسه با بیان اینکه متأسفانه سطح سواد مردم مناطق عشایری از سایر مردم بسیار پایین است، اظهار کرد: همین موضوع دشواری‌های زیادی برای ما در روند پیشبرد امور به وجود آورده است.

محسن پور فرخی عنوان کرد: با توجه به نقش به سزای مردم عشایر از نظر اقتصادی، اجتماعی و حتی مهارت‌های فرهنگی به مقوله آموزش آنها باید توجه بیشتری شود و ما نیز آماده هرگونه همکاری در این زمینه هستیم.

برخی مددجویان روحیه سوادآموزی ندارند

رئیس کمیته امداد شهرستان دزفول نیز گفت: دو هزار فرد بی‌سواد در سطح شهرستان شناسایی کردیم که ۶۵۰ نفر نیز به نهضت سوادآموزی معرفی شدند که مطابق با گزارش رسیده، ۲۱۸ نفر از آنها نیازمند آموزش هستند.

مهران خوشبخت افزود: از ۶۵۰ نفر حدود ۱۸۸ نفر جزو خانواده‌های ناتوان هستند به‌گونه‌ای که این افراد یا والدین کودکان صعب‌العلاج هستند و یا اینکه برخی از این افراد خود، دارای مشکلات جسمی هستند.

وی تصریح کرد: بنابراین همین امر موجب شده تا روحیه سوادآموزی نداشته باشند و ما نیز هرچقدر ابزار سوادآموزی و زمینه‌های تشویقی برای آنها فراهم کردیم هیچ نتیجه‌ای نداشت بنابراین باید اقدامات خوبی در جهت ایجاد روحیه سوادآموزی به این افراد انجام شود.

باسوادی شرط ارائه بیمه بیکاری

رئیس اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی شهرستان دزفول نیز با بیان اینکه جامعه هدف ما در بحث سوادآموزی، جامعه کارگری است، اظهار کرد: مطابق با تفاهم‌نامه‌ای که با نهضت سوادآموزی شهرستان داشتیم فرمتی را به تمام دستگاه‌ها ارسال کردیم تا آمار افراد بی‌سواد دستگاه‌ها با تمام مشخصات ارائه شود.

کوروش نوروزی بابیان اینکه تاکنون ۸۴ بی‌سواد به ما معرفی شدند، گفت: مقرر کرده‌ایم تا افرادی که می‌خواهند تحت پوشش بیمه بیکاری ما باشند را به اداره نهضت سوادآموزی معرفی کنیم اما متأسفانه در این زمینه مشکلی که برای ما و سازمان تأمین اجتماعی به وجود آمده این است که نمی‌دانیم آیا این افراد پس از ثبت‌نام به سوادآموزی اقدام می‌کنند یا خیر؛ بنابراین نیاز است تا این مشکل و ناهماهنگی هرچه زودتر برطرف شود.

وی افزود: به‌عنوان‌مثال نهضت سوادآموزی شهرستان در پایان هرماه گزارشی از روند سوادآموزی این افراد به ما ارائه دهد تا بتوانیم آنها را تحت پوشش بیمه بیکاری قرار دهیم.

به افراد بی‌سواد پروانه کسب داده نمی‌شود

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت دزفول نیز اظهار کرد: مصوب کرده‌ایم که ازاین‌پس هر متقاضی که فاقد سواد باشد به وی پروانه کسب چه برای صدور و چه تمدید نمی‌دهیم.

نصرالله جایمند افزود: این مصوبه را با بنر نیز برای مراجعه‌کنندگان اطلاع‌رسانی کرده‌ایم تا بدانند که ازاین پس شرط اول صدور و تمدید پروانه کسب در دزفول سوادآموزی است.

وی همچنین بابیان اینکه مطابق با بررسی‌ها در واحدهای صنفی شهر در بین افراد کمتر از ۵۰ سال فرد بی‌سواد شناسایی نشده، عنوان کرد: اکثر افراد بالای ۵۰ سال نیز که متصدی امور صنفی در سطح شهر هستند نیز از سواد خواندن و نوشتن برخوردار هستند ضمن اینکه کارگران واحدهای صنفی با ما ارتباطی ندارند و تشویق و ترغیب آنها به سوادآموزی بر عهده متصدی صنف است.

سلب امتیاز بی‌سوادی برای کسب گواهینامه

رئیس اداره راهنمایی و رانندگی دزفول نیز در این جلسه اظهار کرد: در بحث پلیس راهور متأسفانه برای کسب گواهینامه، بی‌سوادی یک امتیاز است.

سرگرد تورج کردعلیوند افزود: در سطح ناجا کار گروهی تشکیل‌شده که از ابتدای سال ۹۵ این امتیاز تا محدوده سنی ۴۹ سال سلب شود تا بلکه افراد به سوادآموزی ترغیب شوند.

وی گفت: در اداره راهور دزفول مشخصات تمام این افراد بی‌سواد موجود است و قطعاً در جهت تشویق آنها به سوادآموزی، مشخصاتشان به آموزش‌وپرورش شهرستان ارائه داده خواهد شد.

خلل بی‌سوادی پر شده است

امیر عیسی زاده معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری ویژه دزفول نیز اینکه در مدت‌های اخیر اقدامات نهضت سوادآموزی شهرستان کاملاً رصد شده است، اظهار کرد: دشواری‌ها و مشکلات پیرامون کار سوادآموزی بسیار زیاد است اما خوشبختانه نهضت سوادآموزی و آموزش‌وپرورش دزفول با اقدامات شایسته خود توانسته‌اند خلل‌های بی‌سوادی در سطح شهرستان را با یک جهاد بی‌نظیر پر کنند که این امر جای تقدیر دارد.

بخشدار چغامیش نیز گفت: در سال‌های گذشته تعدادی از روستاهای این بخش جشن ریشه‌کن شدن بی‌سوادی را گرفتند و به‌عنوان روستای پاک از بی‌سوادی معرفی شدند.

شکرالله قارم، دوزبانه بودن ساکنان مناطق این بخش را حساس و مهم برشمرد و افزود: همین امر امکان دارد موجب بروز مشکلاتی در روند سوادآموزی باشد که ما تمام دهیاری‌ها و شوراهای اسلامی روستاها را مجاب به همکاری با آموزش‌وپرورش کرده‌ایم.
گزارش مهر از جلسه سوادآموزی

اخبار مرتبط