پایگاه خبری تحلیلی دزمهراب

جای خالی دفاع مقدس در صفحات روزنامه ها

گاهی بر کمیت و کیفیت پرداختن به مقوله دفاع مقدس از سوی رسانه‌های مختلف دیداری و نوشتاری، موضوع گفت‌وگوی ما با میثم رشیدی‌مهرآبادی از خبرنگاران پرسابقه حوزه پایداری است.
8214_237

به گزارش فرهنگ نیوز ، او که در حال حاضر در حوزه کتاب‌های دفاع مقدس فعالیت می‌کند، پیش از این در صفحه «عشقستان» روزنامه قدس، صفحه «شهید» و «یاد یاران» هفته‌نامه یالثارات، صفحه «فرهنگ مقاومت» روزنامه کیهان، صفحه پایداری روزنامه ایران و سرویس پایداری روزنامه جوان فعالیت رسانه‌ای داشته است و در این شماره از ستون «خبرنگار پایداری» با او همراه خواهیم بود.

دفاع مقدس عمل می‌خواهد نه کلام

بسیاری از مدیران مسئول و سردبیران رسانه‌های کشور، یا تجربه حضور در جنگ تحمیلی را دارند یا در کلام، نسبت به آن دوران ادای احترام می‌کنند؛ اما متأسفانه در عمل، حاضر به هزینه برای این مقطع تاریخی نیستند. نمونه بارزش رسانه ملی است که جز در هفته دفاع مقدس که به نحو تهوع‌آوری به نمایش بیش از انداره و فکر نشده تصاویر و برنامه‌های مرتبط با دفاع مقدس می‌کند، در سایر زمان‌ها توجه ویژه‌ای به این موضوع ندارد و برنامه‌های روتین و البته دست چندم خود را در بدترین زمان ممکن به نمایش می‌گذارد. صدا و سیما ناخواسته نقش پدری برای سایر رسانه‌ها دارد و به خاطر مخاطبان گسترده در کشور و حتی دنیا، اصحاب رسانه، بسیاری از خط مشی‌های خود را ناخودآگاه از برنامه‌های این رسانه می‌گیرند؛ لذا عملکرد غیرقابل دفاع صدا و سیما در این زمینه بیشتر از هر رسانه دیگری قابل ذکر است. اما در این میان، اشاره به رسانه‌های به‌اصطلاح اصولگرا هم لازم است. این رسانه‌ها یا فاقد جایگاه‌های ثابت برای موضوعات دفاع مقدس هستند یا اینکه این مباحث را چرخ پنجمی می‌دانند که فقط در مواقع نیاز باید از آنها استفاده کرد. البته در این میان، حساب روزنامه جوان کاملاً جداست. اختصاص روزانه یک صفحه و استقرار تعدادی خبرنگار برای تهیه مطالب به روز و خواندنی، اقدام شایسته روزنامه جوان است که قطعاً در تاریخ ماندگار می‌شود‌!

مطبوعات و پایداری

در میان مطبوعات، روزنامه‌های هم‌ عصر با سال‌های دفاع مقدس، صفحات ویژه‌ای داشتند و تیترهای مربوط به جنگ، جای ثابتی در صفحات اول آنها داشتند اما بعد از پایان جنگ، این مطالب، رونق قبلی را از دست داد و به حاشیه رفت. مثلاً روزنامه اطلاعات که ضمیمه «اطلاعات جبهه» را منتشر می‌کرد، کلاً با این موضوع خداحافظی کرد و حتی به مانند روزنامه کیهان، یک صفحه در هفته را هم ادامه نداد. روزنامه جمهوری اسلامی هم تا همین چند سال پیش، صفحه جبهه و جنگ داشت که البته از ادامه آن بی‌اطلاعم اما خبر دارم که مسئول آن به روزنامه ایران کوچ کرد و جالب اینکه صفحه پایداری در روزنامه ایران، در زمان دولت نهم و دهم به حاشیه رفت و حالا با آمدن دولت یازدهم، دوباره جان گرفته است. روزنامه رسالت هم از جمله روزنامه‌هایی بود که از همان ابتدا به موضوع دفاع مقدس می‌پرداخت اما همیشه با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کرد و همین مشکل باعث شده بود که مطالب این روزنامه، بیشتر از آرشیو مراکز فرهنگی ارتش و سپاه تأمین شود. با این حال روزنامه‌هایی مثل سیاست‌روز و قدس هم صفحاتی ویژه دفاع مقدس داشته‌اند که گمان می‌کنم روزنامه سیاست‌روز به خاطر مسائل مالی، آنقدر کم صفحه شده که از خیر این موضوعات و صفحه خود با نام «فانوس» گذشته است؛ اما روزنامه قدس، هنوز صفحه عشقستان خود را زنده نگه داشته. روزنامه کیهان هم مدتی است نیروهای تازه نفسی را برای صفحه «فرهنگ مقاومت» به کار گرفته اما با وجود گفتنی‌های زیاد در مورد دفاع مقدس، گاهی همه حجم صفحه را به موضوعات مقاومت در جهان و دنیای اسلام اختصاص می‌دهند.

کلیک پرشمار مطالب دفاع مقدسی در خبرگزاری‌ها

با فراگیری اینترنت در کشور و تاسیس رسانه‌های متعدد مجازی، انتشار اخبار و مطالب مرتبط با دفاع مقدس در بین مخاطبان، روند ساده‌تری به خود گرفت. مخاطبان جوان هم که تشنه دریافت فرهنگ حماسه و ایثار آن سال‌ها هستند، این روزها ارتباط قوی‌تری با خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری دارندکلیک مطالب دفاع مقدس در سایت‌های خبری هم تعداد قابل توجهی دارد و گاهی از اخبار سیاسی و اجتماعی هم بازدیدهای بیشتری دارد. در این زمینه گوی سبقت در دستان گروه جهاد و مقاومت سایت خبری مشرق است. اگر چه خبرگزاری فارس هم سرویس جداگانه‌ای با نام «حماسه و مقاومت» دارد و خبرنگاران این رسانه هم زحمات زیادی می‌کشند. خبرگزاری ایسنا هم سال‌های زیادی است لینک «فرهنگ حماسه» را روی خروجی خود قرار داده و خبرهایی را از رخدادهای مرتبط با دفاع مقدس منتشر می‌کند. اما در این میان، تعجب‌آور است که خبرگزاری منتسب به سازمان تبلیغات اسلامی و همچنین خبرگزاری جمهموری اسلامی هیچ فضای مستقلی برای پرداختن به دفاع مقدس ندارند. با این همه گمان می‌رود پرداختن به موضوعات دفاع مقدس، آنقدر خواندنی و پرمخاطب است که بسیاری از سایت‌های خبری سیاسی هم به انتشار این مطالب و عکس‌ها اقدام کرده و کمبود رسانه‌هایی که از بیت‌المال ارتزاق می‌کنند را جبران می‌نمایند.

منبع: جوان آنلاین

اخبار مرتبط