پایگاه خبری تحلیلی دزمهراب

حضور یکی از اعضای انجمن حجتیه در سیما به عنوان کارشناس تربیتی!

وقتی جای خالی ممنوع‌التصویرهای انقلابی به وضوح حس می‌شود
حضور یکی از اعضای انجمن حجتیه در سیما به عنوان کارشناس تربیتی!

گروه فرهنگی رجانیوز : در حالی که مدتی پیش، حضور یک «خادم القرآن کلیمی» به عنوان مهمان-کارشناس در یکی از برنامه‌های معارفی سیما و اظهارات مروج پلورالیسم او از قبیل «برای بودن در صراط مستقیم مورد نظر قرآن، ایمان به دین خاصی لازم نیست» موجبات حیرت و شگفتی مخاطبان رسانه‌ی ملی را فراهم آورده بود، برنامه‌ی «آفتاب شرقی» امروز با دعوت از یکی از اعضای انجمن حجتیه به عنوان کارشناس، بر این حیرت و البته نگرانی مخاطبان سیما افزود.

به گزارش رجانیوز، مهمان امروز برنامه‌ی «آفتاب شرقی» “حمید الف” –یکی از اعضای انجمن حجتیه- بود که پیش از این سابقه‌ی تدریس در مدارس علوی- آن هم در سطوح ابتدایی و راهنمایی- را داشته است. حضور چنین شخصیتی در یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین برنامه‌های معارفی سیما، در حالی که او از چهره‌های متنفذ و مروج یکی از انحرافی‌ترین و خطرناک‌ترین فرقه‌های فکری حال حاضر کشور است، به شدت محل تأمل و البته سوال است.

جالب آنکه با وجود تکذیب ممنوع التصویر بودن چهره‌های انقلابی توسط رئیس صداوسیما، شنیده‌ها از تعداد بالای روحانیون برجسته و محبوب حاضر در لیست ممنوع‌التصویرهای سیمای جمهوری اسلامی حکایت دارد که به دلایل مختلف و به خصوص به دلیل انتقاد از مدیریت صداوسیما از حضور در برنامه‌های معارفی محروم شده‌اند. چنانکه رسانه‌ی ملی مدت‌هاست خود را از حضور کارشناسانی چون «استاد ابوالفضل بهرام‌پور» -کارشناس برجسته‌ی قرآنی کشور- به دلیل انتقاد از مدیریت صداوسیما و برنامه‌های نوروزی تلویزیون محروم کرده است.

عجیب‌تر آنکه این ممنوعیت‌ها فقط در حوزه‌ی میهمانان و کارشناسان دعوت شده به این برنامه‌ها نیست و گاهاً در حوزه‌ی مدیریت گروه‌های معارفی هم نمود پیدا می‌کند. به طور نمونه می‌توان به «دکتر مجید شاه‌حسینی» اشاره کرد که سابقاً مدیر گروه معارف شبکه‌ی یک سیما بود و با تولید برنامه‌های چون «پایان دوران» عملکرد درخشانی از خود به جا گذاشت، اما از آنجا که «شاه‌حسینی» به مدیریت ضرغامی انتقادات زیادی داشته و دارد، مدت‌هاست که حضور او در رسانه‌ی ملی بسیار کمرنگ و تقریباً ممنوع التصویر است.

در نتیجه، بدیهی است که تلویزیون با محروم کردن خود از حضور بسیاری از روحانیون خوش‌نام و چهره‌های موچه انقلابی، دست به دامان چهره‌های انحرافی و منتسب به انجمن حجتیه شود تا ایشان هم از طریق تلویزیون، به نشر عقاید مشکل‌دار خود بپردازند.‌

البته نباید انکار کرد که مدتی است سهم برنامه‌های معارفی سیما و کیفیت برخی از آنها جهش مناسبی داشته است که از جمله‌ی این برنامه‌ها می‌توان به «سمت خدا» اشاره کرد که با انتخاب روحانیون مذهبی مطرح و محبوب، از جمله حجج ‌اسلام قرائتی، پناهیان، رفیعی و … توانسته به یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌های مذهبی سیما تبدیل گردد. جالب آنکه برخی از کارشناسان این برنامه هم‌چون «حجت الاسلام پناهیان» هم تا مدتی پیش اجازه‌ی حضور در برنامه‌های سیما را نداشتند و ممنوع التصویر بودند!

در عین حال، این افزایش برنامه‌های معارفی، متأسفانه با افزایش نظارت بر مهمانان این برنامه‌ها همراه نبوده و هر از گاهی همین موضوع به حاشیه‌ی جدیدی در تلویزیون تبدیل می‌شود. ضمن اینکه در موارد بسیاری، برنامه‌سازان معارفی سیما، بر استفاده از گزینه‌های دم‌دستی که عدم توفیق آنها در جذب مردم به معارف دین بارها و بارها ثابت شده است، اصرار دارند و هیچ تقلایی بر یافتن چهره‌های جدیدی حوزوی و دانشگاهی جایگزین به خرج نمی‌دهند.

به نظر می‌رسد این روزها به جز در برخی برنامه‌های شاخص معارفی، معیار انتخاب کارشناس مذهبی، نه میزان سخنوری و سواد مذهبی او، داشتن رابطه‌ی خاص با برخی برنامه‌سازان سیماست و بنا بر همین معیارهای عجیب است که برخی از چهره‌های تابلودار انجمن حجتیه فرصت مغتنم حضور در تلویزیون را می‌یابند.

اخبار مرتبط