پایگاه خبری تحلیلی دزمهراب

حمیدروحانی:نخسین شخصیتی که در ایران در راه تشکیل حکومت اسلامی به پا خواست و شهید شد شهید سبحانی بود/حضور مردم در انتخابات بزرگترین تیر بر قلب دشمن است+تصاویر

به گزارش دزمهراب یادواره سابقون مبارز و شهدای انقلاب اسلامی شهرستان با هدف گرامی داشت ۲۸ شهید دزفول در زمان مبارزات مردمی علیه رژیم طاغوت، صبح امروز پنجشنبه با حضور مسئولین محلی، خانواده شهداء و اقشار مختلف مردمی در سالن ایثار برگزار گردید.

رییس بنیاد تاریخ‌ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی که میهمان ویژه این مراسم بود طی سخنانی گفت: نخسین شخصیتی که در ایران در راه تشکیل حکومت اسلامی به پا خواست و شهید شد، شهید حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین سبحانی بوده است؛ شهید سبحانی نه تنها، تنها شهید دزفول و منطقه خوزستان بوده بلکه نخسین شهید راه حکومت اسلامی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین “سیدحمید روحانی” با بیان اینکه اندیشه حکومت اسلامی قبل از انقلاب اسلامی تا آن حد گسترش پیدا می کند که در سال 1354 قوانین جمهوری اسلامی منتشر میشود، اظهار داشت: در کنار این قضیه کسانی از فرزندان ملت و پیروانان راستین امام در گوشه و کنار کشور، گروه ها و تشکیلاتی جهت ایجاد حکومت جهموری اسلامی راه می اندازند، که از جمله ی آن شهید سبحانی در دزفول بوده است.

وی خاطر نشان کرد: همه ی این موارد نشان از این دارد که در سال 56 و 57 مردم با زمینه و اندیشه قبلی انقلابی به پا کردند و از روی هیجان و جو نبوده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به ویژگی های شهید سبحانی گفت: شهید سبحانی دارای ویژگی هایی از جمله مجاهد فی سبیل الله، بصیریت و رشد سیاسی، مقاومت، ارتباط با نسل جوان، پیرو امام، ساده زیستی بوده است.

روحانی افزود: ما باید راه و پیام شهداء را بشناسیم و دنبال کنیم، اگر می خواهیم این کشور و ملت اسیر دست بیگانگان نشود و این استقلال و عزت و سربلندی حفظ شود باید راه شهدا را بشناسیم و راه شهداء راه امام است و هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند.

وی اولین پیام شهدا را عزت مندی وذلت ناپذیری است عنوان نمود و افزود: ما اگر می خواهیم در مقابل بیگانگان سر تسلیم فرو نیاوریم باید راه شهداء و امام را به کار بندیم، اگر قرار بود ما در مقابل بیگانه کرنش و سازش کنیم دیگر احتیاجی به این انقلاب نبود؛ ملت ما امروز افتخارش این است که عزتمند و سربلند است.

رییس بنیاد تاریخ‌ پژوهی و دانشنامه انقلاب تصریح کرد: پیام دیگر شهداء سازش ناپذیری و آن هم بر مبنای عقل و شرع میباشد؛ همچنین پیروی از ولایت و نیز مقاومت و پایداری از دیگر پیامهای شهداست.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید حمید روحانی با اشاره به اینکه حضور در صحنه نیز از پیام های شهدا می باشد اذعان نمود: حضور ملت در صحنه نقش آفرین است، اگر حضور مردم در صحنه نبود در همان روزهای سال 42 کار امام تمام بود، اگر مردم در صحنه حضور نداشتند رژیم شاه ناگزیر نمیشد امام را از ترکیه به نجف بفرستد.

وی افزود: آخرین مسئله ایی که در زمینه نقش مردم و حضور در صحنه را دیدیم در فتنه 88 بود، روی این فتنه که بسیار خطرناک و ریشه ایی بود 20 سال کار شده بود، ولی در 9 دی دیدیم که با حضور مردم در صحنه چگونه آن توطئه را خنثی شد.

روحانی در پایان با تاکید براینکه حضور مردم در صحنه به ویژه برای انتخابات بسیار مهم می باشد، افزود: حضور مردم در انتخابات بزرگترین تیر بر قلب دشمن است، هربار که ملت ما پای صندوق رای حاضر میشوند استکبار جهانی را بشدت متزلزل می کنند.

همچنین امام جمعه دزفول در این آیین طی سخنانی کوتاه گفت: خوشبختانه گفتمان انقلاب اسلامی و ریشه های آن در این یادواره تحلیل شد و این برای نسل ما بسیار ضروری و لازم است که بدانیم انقلاب اسلامی یک شبه شکل نگرفت.

حجت الاسلام سید محمدعلی قاضی دزفولی افزود: به جرات می توان گفت که شکل گیری انقلاب اسلامی ریشه در مبارزات، رهنمودها و راهنمایی هایی امام راحل داشت.

وی اظهار داشت: برگزاری چنین یادواره هایی بصیرت و آگاهی مردم را افزایش می دهد و این امر را که انقلاب اسلامی برای چه هدفی به تحقق پیوست را به مردم نشان می دهند.

IMG_3942IMG_3946IMG_3971IMG_3919IMG_3938IMG_3963IMG_3939

اخبار مرتبط