پایگاه خبری تحلیلی دزمهراب

دره سرسبز شوی در میان غفلت میراث فرهنگی!

به گزارش دزمهراب دره سرسبز و زیبای شوی را باید یکی از باستانی‌ترین مناطق ایران دانست، آب فراوان و اراضی حاصلخیز و همچنین موقعیت خاص جغرافیایی و طبیعی که سرحدات مناطق گرمسیری و ییلاقی است باعث گردیده از دیرباز این منطقه سکونتگاه بشر باشد. آثار و خرابه‌های بناهای کهن را می‌توان در مناطق دِهبر، دِیین ده و دینا را ملاحظه کرد، در دهه‌های گذشته برخی افراد تصادفاً به اشیاء و دفینه‌هایی در این منطقه دست میافتند و در سالیان اخیر غارتگران میراث فرهنگی هم این کهن دیار را از دستبرد خود بی‌نصیب نگذاشته‌اند.

دره سرسبز و زیبای شوی و آبشار منحصربه‌فردش سالانه مقصد صدها هزار گردش داخلی است ولی متأسفانه به دلیل عدم توجه دولت و فقدان زیرساخت‌های لازم از حضور گردشگران خارجی بی‌نصیب مانده است، از سویی بازدید این گردشگران کوچک‌ترین نفعی برای مردمان شوینی نداشته و ندارد جز آلودگی محیط‌زیست و آب رودخانه شوی، گرچه جاذبه اصلی این خیل عظیم گردشگر آبشار زیبای شوی است ولی جاذبه‌های دیگری که در دره شوی واقع گشته‌اند را هم باید به فهرست مراکز دیدنی این منطقه افزود، مقبره امامزاده سید محمود ابن موسی کاظم (ع) در میانه انبوه باغات درختان انار شوی، قبرستان قدیمی در پیرامون این امامزاده، چشمه آب‌معدنی شوی، جنگل‌های بلوط منطقه بن زرد، کنه شوی که محل کنده‌کاری‌شده به شکل دست‌وپای انسان است و محل تردد و بالا رفتن از کوه و دسترسی به آبشار شوی است، رودخانه شوی با ماهیان قزل‌آلای زیبایش و استخرهای آب طبیعی در مسیر رودخانه و… .

آب‌وهوای شوی هم منحصربه‌فرد است درخت بلوط که خاص مناطق سردسیری و کوهستانی هست در کنار درخت خرما که خاص منطقه گرمسیری و بیابانی است به‌خوبی رشد می‌کند و باغات انبوه شوی شاهد ثمر دهی این دو گیاه در جوار هم هستند.

متأسفانه از رهگذر بی‌مهری دولت و مسؤولان شهرستان دزفول و استان خوزستان طی سالیان گذشته این قطب مهم گردشگری شمال خوزستان از رشد و توسعه لازم و راه‌های ارتباطی بی‌بهره مانده بود که طی یکی دو سال اخیر اقداماتی صورت گرفته و خدماتی در شرف انجام است که امید داریم سبب تغییر وضعیت فعلی و جذب گردشگر بیشتر داخلی و خارجی و درآمدزایی برای مردمان منطقه گردد. فارس

مصطفی تختائی

اخبار مرتبط