پایگاه خبری تحلیلی دزمهراب

در باره کتاب “ماهیت واقعی مهندسی فرهنگی نظام جمهوری اسلامی”+دانلود

نویسنده: محمد علی کریمی بندرآبادیfinal-logo-mehrab1

تعداد صفحات: 176

1- مبتنی بر دیدگاه های امام(ره) و رهبری(مد ظله العالی):
برای اینکه بتوان بین دیدگاه های مختلفی صاحب نظران مهندسی فرهنگی و اندیشوران فرهنگی کشور، به نقاط مشترکی رسید تنها راه این بود که به محور وحدت جامعه اسلامی، یعنی نائبان امام(علیه السلام)، رجوع شود تا کلام و دیدگاه های متعالی ایشان، راهگشا باشد و همگان در برابر آن پذیرش داشته باشند.
ضمن اینکه واضح است برای مهندسی یک بنا، باید ابتدا پیش از هرچیز و بیش از همه، سراغ معماران و طراحان آن رفت، پس بهتر آن است که در مورد مهندسی فرهنگی نظام مقدس جمهوری اسلامی، سراغ این دو رهبر الهی برویم. در این راستا بیانات گرانقدر آن دو بزرگوار گردآوری و مورد تحلیل قرار گرفت و تلاش شد از بین منویات ایشان، ابهامات موضوعی حل شده و جهت اصلی مهندسی فرهنگی معلوم گردد در نتیجه مشکل وحدت تعاریف و اهداف و ابهامات دیگر، حل گردید.
فرایند مهندسی فرهنگی در سه گام(مهندسی فرهنگ، مهندسی فرهنگی و مدیریت فرهنگی) تعیین گردیده و مبنای کتاب قرار گرفت. به نظر می رسد نزدیک ترین اثر به دیدگاه های این دو رهبر فرزانه، اثر حاضر باشد.

2- تلاش برای رفع ابهامات مهندسی فرهنگی و ساده نمودن فهم موضوعات مهندسی فرهنگی
اشکالی که وجود داشت این بود که در اکثر مقالاتی که درموضوع مهندسی فرهنگی نوشته شده بود نویسندگان تلاش داشتند تا با بکار بردن کلمات و عبارات غامض عربی، یا انگلیسی و غربی، و یا عبارات فارسی نما، زرق و برقی به اثر خود بدهند که این امر باعث می شد همیشه در مطالعات مهندسی فرهنگی، درک صحیح از امور محتوایی به سادگی صورت نگیرد و کسانی که تمایل داشتند وارد گود مطالعات شوند، حیران بمانند. این کتاب تلاش می کند مفاهیم مهندسی فرهنگی را به نحوی ارائه دهد که در عین رعایت سادگی، تمامی مفاهیم و راهبرد ها را به صورت جامع و مانع منتقل نماید.

3- اشکال عمومی بیشتر مقالات بررسی شده این بود که بر مبنای اصول و سازه ها، از آرمان و استراتژی نظام مقدس جمهوری اسلامی، یا غافل مانده و یا کمرنگ بدان توجه نموده بودند.
درحالی که جهت اصلی نقشه ی مهندسی فرهنگی را این دو تعیین می نمایند لذا دائماً باید مد نظر آیند. کتاب سعی دارد تا به صورت کاملاً پررنگ آرمان امام راحل(ره) و استراتژی رهبر معظم انقلاب(مد ظله العالی) را مبنا قرار دهد.

4- اگر سابقه ی مطالعات در عرصه ی موضوع را داشته باشید و با دقت مطالب را مطالعه فرمایید درخواهید یافت که نوشتار توان مرجع قرارگرفتن برای محققین و جهت دار و همسو نمودن دیدگاه های افراد مختلف را دارد؛ دلیل آن هم، کارکرد مبنایی و توجه به اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی و درک صحیح اهداف و آرمان های بزرگ معمار راحل انقلاب اسلامی است. تعیین کامل مسیر مهندسی فرهنگی و تفکیک حوزه های ماموریتی مهندسی فرهنگ، مهندسی فرهنگی و مدیریت فرهنگی، و تعیین آرمان و استراتژی نظام در مهندسی فرهنگی و همچنین ارائه ویژگی های برتر این نوع مهندسی فرهنگی از مواردی است که مد نظر کارگروه مطالعاتی، بوده است.

5- در پایان ضمن تقدیر و تشکر از همه ی علما، اساتید، نخبگان و فرزانگانی که در تهیه ی این اثر، نقش آفرینی داشته اند، از همه ی اندیشمندان و صاحب نظران استدعا داریم تا ما را از نظرات تکمیلی و ارزشمند خویش بهرمند ساخته و مساعدت فرمایند تا ا ن شاء الله گام های بعدی استوار تر و دقیق تر برداشته شود.

دانلود کتاب

اخبار مرتبط