پایگاه خبری تحلیلی دزمهراب

رونمایی از تابلو معراج اثر محمود فرشچیان+عکس

13920626181257152_PhotoL

فرشچیان درباره ویژگی‌های تابلو خود توضیح داد و گفت: من تابلویی ساخته‌ام که به آن افتخار می‌کنم و احساس جوان ۲۵ ساله‌ای را دارم زمانی که روی این تابلوها کار می‌کنم.

وی با بیان این که حدود یک سال و چند ماه روی این تابلو کار انجام داده است گفت: برای خلق تابلو معراج مطالعات بسیاری انجام دادم و با برخی از علما نیز گفت‌وگو داشتم که حاصل آن را در این تابلو مشاهده می‌کنید.

فرشچیان با اشاره به آثار قدمای نگارگری ایران گفت: در گذشته‌های هنر نگارگری هنرمندانی بزرگی چون «سلطان محمد» درباره موضوع «معراج» پیامبر (ص) کار کرده‌اند که تابلو سلطان محمد اکنون در موزه بریتانیای انگلستان نگهداری می‌شود و در این تابلوها اغلب چهره پیامبر گرامی اسلام و فرشتگان پوشانده شده است ولی من در این تابلو سعی کردم چهره پیامبر و فرشتگان را از پشت سر به تصویر بکشم که نیازی به پوشاندن آن نباشد.

این هنرمند نگارگر افزود: در این تابلو همه مخلوقات رو به سوی درگاه الوهیت دارند و حضرت محمد (ص) با اسبش براق به سمت نور الهی در حرکت است. فرشتگان نیز نه زن هستند و نه مرد و چیزی بین زن و مرد آن‌ها را نقاشی کردم.

فرشچیان با اشاره به این که با توجه به مطالعاتی که داشته است معراج در شب هنگام صورت گرفته است گفت: در این تابلو نیز شب معراج را تصویر کرده ام که فرشتگان همه در حال دعا و نیایش به درگاه خداوند هستند و رو به درگاه  هر چه پیامبر و فرشتگان به سمت نور الهی بالاتر می‌روند، در این نور محو می‌شوند.

فرشچیان گفت که ‌این پانزدهمین تابلویی است که به آستان مبارک امام رضا (ع) هدیه می‌کند چرا که خود را خادم امام رضا (ع) می‌داند.

او اندازه‌های این تابلو را ۱۰۰ در ۸۰ عنوان کرد و گفت: این تابلو یک سال در این موزه (فرشچیان) به نمایش درخواهد آمد و پس از آن به موزه آستان قدس رضوی اهدا خواهد شد.

در پایان این مراسم نیز با حضور هنرمندان و مسئولان از تابلو «معراج» محمود فرشچیان رونمایی شد.

فارس

اخبار مرتبط