پایگاه خبری تحلیلی دزمهراب

سخت گیری امام زمان(عج) نسبت به کارگزارانش/ حکومت دینی به معرفت حقیقی مردم وابسته است

 حکومت دینی به رأی ظاهری مردم اکتفاء نمی‌کند، زیرا این حکومت‌ها از ضعف ایمانی مردم ضعیف می‌شوند و به معرفت … IMAGE634915158486690380

 حجت السلام پناهیان؛ استاد حوزه و دانشگاه، در مراسم عزاداری سالروز شهادت امام صادق (ع) که در میدان فلسطین تهران برگزار شده بود گفت: امام صادق علیه السلام تنها رئیس مکتب شیعه نیست بلکه ایشان رئیس تمامی مذاهب است اگر ما بتوانیم امام صادق را به مردمی که در جهان غرب و در لابه لای مفاهیم دست و پاگیر حقوق بشری دست و پا می زنند نشان دهیم همگی شیفته ایشان و دیگر امامان ما خواهند شد.
حجت الاسلام پناهیان در طول این مراسم که به صورت زنده در برنامه «حلقه‌های توسل» از شبکه قرآن و معارف سیما پخش شد اظهار داشت: ابومسلم خراسانی کسی بود که به اسم اهل بیت قیام کرد، اما دستورات ائمه را در مسیر قیام رعایت نمی‌کرد و صدها نفر آدم را کشت او شعارهای اهل بیتی می‌داد و علیه بنی امیه قیام کرده بود، اما نتیجه قیامش حکومت بنی العباس بود که کمتر از بنی امیه ظلم نکرد.
وی افزود: وقتی ابومسلم به امام نامه نوشت که ما حکومت را برای شما مهیا خواهیم کرد، امام یک جمله کوتاه به او فرمود و آن این بود که تو آدم من نیستی و زمانه زمانه من نیست این جمله نشان دهنده نگاه امام صادق علیه السلام به پاکی قدرت است و این که اهل بیت و پیشوایان دین ما حاضر نیستند به هر قیمتی قدرت را به دست بگیرند، در حالی که امام صادق علیه السلام در آستانه تصاحب قدرت بود. این را امروز مردم مغرب زمین که فضای ذهنی شان را حرف‌های آزادی‌خواهانه و حقوق بشرانه پر کرده بهتر می فهمند و وقتی این افراد با امامان آشنا شوند قدر چنین تفکرات و شخصیت هایی را بیشتر درک خواهند کرد.
وی ادامه داد: هیچ یک از امامان به اندازه امام صادق علیه السلام یار و شاگرد نداشتند، اما امام قدرت را قبول نکرد و فرمود: این یاری ظاهری است. ایشان می گفتند اگر من 17 یار داشتم قیام می کردم همین است که سیاستمداران از امام صادق علیه السلام واهمه دارند چرا که می دانند استانداردهای ایشان بسیار بالاست.
حجت الاسلام در ادامه صحبت هایش با مخاطب قرار دادن سیاستمداران و دولتمردان، روایتی را بیان کرد و افزود: یکی از شاگردان امام صادق علیه السلام روزی در مراسم حج غربت امام صادق علیه السلام و مکنت و امکانات دشمنان را دید و با ناراحتی به امام گفت کاش قدرت در دستان شما بود. امام صادق علیه السلام در جواب او فرمود: اگر قدرت در دست من بود تو باید شب تا صبح در کنار من برای برنامه ریزی بیدار می نشستی و صبح تا شب را نیز برای خدمت به خلق می گذراندی و در روایت است که امام زمان نیز در حکومتشان به دو گروه بسیار سخت گیر هستند یک گروه دشمنانشان و گروه دیگر دوستان و کارگزارانشان.
وی اظهار داشت: اگر قدرت به دست امام معصوم بیفتد قدرت پاکی خواهد بود، اما امام صادق علیه السلام به ابومسلم می گوید که زمانه زمانه من نیست در حالی که بنی العباس به حرمت نام امام صادق علیه السلام و ائمه قدرت پیدا کرد این سخن امام به این معناست که ما در زمانی حکومت خواهیم کرد که مردم عمیقا ما را بفهمند و از ته دل هایشان ما را بخواهند و این حرف مافوق هر حرف حقوق بشرانه و دموکراسی گونه ای است که غرب مدعی آن است.
وی با تأکید بر این مطلب که در غرب گول زدن و فریب دادن مردم مثل آب خوردن شده است، خاطر نشان کرد: اگر تا به حال امام زمان ظهور نکرده اند به دلیل ارزشی است که ایشان برای فهم و اعتقاد مردم قائل هستند این را بگذارید مقابل یاوه سرایی های غربیان که من فکر می کنم که در حال حاضر دیگر هیچ متفکری نیست که این یاوه سرایی ها را حتی از لحاظ مباحث نظری نیز حمایت کند. این ها این قدر برای بشریت ننگ شده اند که حتی رئیس جمهور قبلی آمریکا می‌گوید ما خودمان القاعده را درست کردیم و بعد می‌گویند دولت سوریه بمب شیمیایی درست کرده بنابراین ما دولت سوریه را خواهیم زد. در نظر آن ها دموکراسی یک فریب و یک اشرافیت مدرن بیشتر نیست. حالا این را مقایسه کنید با تفکرات پیشوایان دینی ما که حکومت را قبول نمی کنند جز با فهم و اعتقاد مردم.
حجت الاسلام پناهیان در پایان تأکید کرد: حکومت دینی حکومتی است که به رأی ظاهری مردم اکتفاء نمی کند، بلکه رأی باطنی مردم را می خواهد. فهم و اعتقاد مردم را می خواهد؛ چرا که حکومت‌های دینی به خاطر ضعف ایمانی مردم ضعیف خواهند شد حکومت دینی به معرفت حقیقی مردم وابسته است، اما هنگامی که این حکومت برقرار شد پیشوایان ما مانند امام علی علیه السلام در برابر خوارج و افرادی مثل طلحه و زبیر و دشمنانی چون معاویه سرسختانه خواهند ایستاد به گونه ای که امام زمان پس از برقراری حکومتشان افراد مردم فریب را از بین خواهند برد.

دانشجو

اخبار مرتبط