پایگاه خبری تحلیلی دزمهراب

شورای عشایر برای اولین بار در دزفول تشکیل شد

پورفرخی در این رابطه گفت: شورای عشایری شهرستان دزفول، بمنظور بهبود زندگی و استفاده صحیح از توان و استعدادهای بالقوه جامعه عشایری برای اولین بار در شهرستان دزفول به ریاست فرماندار و دبیری داره امور عشایر تشکیل شد.

رییس اداره امور عشایردزفول در اولین جلسه شورای عشایر شهرستان دزفول گفت: و با توجه به اینکه طبق ماده پنج آیین نامه سامان دهی کلیه دستگاههای اجرایی موظفند در تدوین بودجه سنواتی و تدوین اهداف کمی برنامه های کوتاه مدت و میان مدت با اختصاص اعتبارات مناسب با جمعیت عشایر، نسبت به انجام وظایف مربوط به حوزه مسئولیت خود در قبال مناطق عشایری اقدام نمایند تعداد زیادی از دستگاههای اجرایی به عضویت این شورا درآمدند.

ایشان، در این نشست، عشایر را تولید کنندگان قانع،صبور و حافظان مرزها معرفی نموده  و در ادامه گفت: عشایر با تولیدات خود نقش مهمی در تحقق اقتصاد مقاومتی دارند که عشایر با کمترین امکانات در عرصه اقتصاد و تولید فعالیت می کنند به طوری که از مجموع ۴ هزار و ۷۰۰ کیلومتر مساحت دزفول، عشایر در سه هزار و ۴۱۰ کیلومتر مربع معادل ۷۲ درصد مساحت شهرستان پراکنده می باشند .

پورفرخی همچنین، فاصله شهر دزفول تا دورترین نقاط عشایری این شهرستان را بیش از ۱۷۰ کیلومتر عنوان کرد وگفت: پراکندگی عشایر دزفول باعث شده ارائه امکانات و خدمات به آنها به سختی انجام شود این درحالی است که اعتبار مناطق عشایری دزفول از ۳۵ میلیارد ریال در سال۹۰ به شش میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال کاهش یافته است.

رییس اداره امور عشایر دزفول جمعیت عشایری این شهرستان را ۳۰ هزار نفر دانسته و اظهار کرد:برای هفت هزار زن و ۱۲ هزار مرد به طور مستقیم شغل ایجاد شده ضمن اینکه عشایر شهرستان دزفول با دارا بودن ۳۷۰ هزار راس دام سبک و یک هزار راس دام سنگین سالیانه ۹۰۰ تن شیر ، ۴۵۰ تن ماست ، ۲۸ تن روغن و ۱۰۲ تن پشم تولید می کنند که سهم بسزایی از تولیدات دامی را به خود اختصاص داده اند.

پورفرخی با اشاره به اقدامات امور عشایر دزفول گفت:در سال گذشته ۷۵ کیلومتر راه روستایی در مناطق عشایری دزفول مرمت و بهسازی شده است.

وی به پیشرفت ۸۰درصدی احداث ابنیه فنی جاده دارخلک اشاره کرد و گفت: آب شرب چهار روستای عشایری دزفول از جمله روستای آب بنه، سیدبهرام ،ناری آباد و بنه تامین شد و تکمیل پروژه آبرسانی دورک و نگهداری تاسیسات و تجهیزات آبرسانی روستای سالند در دست انجام است.

رییس اداره امور عشایر دزفول با اشاره به عملکرد شرکت تعاونی عشایری شهید رجایی دزفول گفت:این شرکت تعاونی پارسال ۱۰۰ هزار کیسه آرد ، ۳۶۴ تن جو و سه هزار و۲۰۰ کیلوگرم خرما بین عشایر دزفول توزیع کرد.

پورفرخی همچنین در ادامنه  با اشاره به سهم کم سرانه آرد عشایر این شهرستان افزود:سرانه ماهانه آرد برای عشایر دزفول هفت و نیم کیلوگرم می باشد که کافی نیست.

وی عدم آنتن دهی تلفن همراه ، مشکلات بهداشتی و درمانی ، نبود مدرسه متوسطه ، خرابی جاده اصلی روستای ابوالحسن به امامزاده احمدفداله ، برقرسانی در مناطق عشایری و بیماری های دامی را از جمله مشکلات عشایر دزفول عنوان کرد.

رییس اداره امور عشایر دزفول با اشاره به نقش عشایر در تولید و تحقق اقتصاد مقاومتی گفت:عشایر دزفول در سال گذشته ۱۹۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال درآمدزایی کردند این در حالی است که کل بودجه شهرستان دزفول از محل تملک دارایی ها ۲۹۰ میلیارد ریال بوده است.

در این نشست همچنین  مقرر گردید توزیع آرد بین عشایر دزفول با هماهنگی اداره امور عشایر انجام  شود و اداره راه و شهرسازی نسبت به ایمن سازی جاده های عشایری اقدام کند.

ash

دزفول امروز

اخبار مرتبط