پایگاه خبری تحلیلی دزمهراب

ضرغامی: مسوولان فرهنگی به یک بینش واحد برسند

عزت‌الله ضرغامی در دومین همایش ملی ارتقای کیفیت و آثار که ظهر امروز در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد گفت: در طی یکی دو ساعتی که مستندات و محصولات این همایش را دیدم متوجه 000000000000000000000000000000000000000000000000شدم که این کار، کار بسیار ارزشمندی است؛ بسیاری از سوژه‌هایی که می‌توانستیم به آنها بپردازیم به خوبی در این همایش پرداخته شده است و مطالب عمیق، نو و ویژه‌ای در حوزه فرهنگی ارائه شد.
وی با بیان اینکه انقلاب ما انقلاب فرهنگی است گفت:‌ قاعدتاً‌ باید همه کارهای ما فرهنگی باشد و نگاه فرهنگی و تولید محصولات فرهنگی در همه ابعاد کار مبارکی است.
رئیس سازمان صدا و سیما اظهار داشت: پیوست فرهنگی در واقع نمادین است ولی نگاه ما به نظام جمهوری اسلامی نگاهی فرهنگی است؛ فرهنگ در همه ابعاد مورد اهمیت است ما نباید تنها به تولید بسنده کنیم بلکه باید بتوانیم کارهایمان را در ساختارهای مختلف ارتقا دهیم. این حلقه، حلقه مفقوده بود و کارهای به صورت پراکنده انجام می‌شد ولی امروزه کارهای فرهنگی به صورت علمی تدوین می‌شود که این امر بسیار ارزشمند است.
ضرغامی ادامه داد: اولین مطلبی که باید بگویم این است که زحمات انجام شده در این همایش باید برای مدیران فرهنگی تبیین شود؛ در وهله اول باید مشخص شود که منظور از کیفیت چیست و مرحله دوم که بسیار ضروری است هماهنگ کردن دست‌اندرکاران چه مدیرانی که برنامه‌ها را تولید می‌کنند و چه افرادی که به عنوان ناظر و تصمیم‌گیرنده در عرصه فرهنگ هستند، است.
وی در همین زمینه افزود: ایجاد یک فهم مشترک بین همه مدیران فرهنگی مسئله بسیار مهمی است، چیزی که ما امروزه فاقد آن هستیم و باید روی آن بسیار کار شود. عدم وجود فهم مشترک در بین مدیران نیز به دلیل تفاوت‌های دیدگاهی مدیران ما است.
رئیس سازمان صدا و سیما با اشاره به تغییر محصولات فرهنگی از گذشته تا به امروز گفت: در گذشته می‌توانستیم محصولات فرهنگی را به صورت مجزا بررسی و ارزشگذاری کنیم و با در نظر گرفتن یک هویت انتزاعی محصولات فرهنگی قابل بررسی بودند ولی امروزه این گونه نیست؛ چون امروزه با پدیده‌ای به اسم رسانه مواجه‌ایم که تمام معادلات جهان را در اختیار خود قرار داده است.
وی افزود: امروزه رسانه به معنی خاص خود یک واقعیتی است که محصولات فرهنگی در درون آن تاثیرگذار هستند. امام در همان روزهای نخست انقلاب یک فرمایشی درباره سینما داشتند و فرمایشی درباره رسانه که کمتر به آن پرداخته شده است.
ضرغامی در همین زمینه افزود: امام خمینی (ره) فرموند اگر یک موسیقی از رادیو جمهوری اسلامی ایران پخش شود موسیقی حلال و اگر همان موسیقی از رادیو کشور عربستان پخش شود موسیقی‌ای حرام است. امروز بعد از گذشت چند سال از آن فرمایش معنی آن را بهتر درک می‌کنیم؛ اگر یک موسیقی‌ای از رادیو ما پخش شود یک معنی و اگر همان موسیقی از رادیو بیگانه و دشمنان پخش شود معنی دیگری خواهد داشت.
وی با اشاره به مناظرات تلویزیونی اول انقلاب گفت: در مناظرات تلویزیونی که اوایل انقلاب از تلویزیون پخش می‌شد مرحوم احسان طبری، یکی از تئوریزیسین‌های بزرگ مارکسیست می‌گفت یک اصلی را که همه قبول دارند اگر در یک کانتکس دیگر قرار بگیرد معنی دیگری پیدا خواهد کرد؛ با این تعریف رسانه مجموعه‌ای از تولیدات فرهنگی است.
ضرغامی با اشاره به تفاوت دیدگاه‌ها گفت: من و آقای حدادعادل هر دو فیلم «بانو» ساخته داریوش مهرجویی را دیدیم من با آن فیلم مخالف بودم در حالی که آقای حدادعادل آن فیلم را فیلمی بسیار خوب و قابل پخش می‌دانست اینها نشان دهنده تفاوت‌ دیدگاه‌ها در حوزه فرهنگ است.
وی با اشاره به فیلم «کتاب قانون» مازیار میری گفت: چهار ماه پیش زمانی که فیلم «کتاب قانون» را در شورای عالی انقلاب فرهنگی به همراه حدادعادل دیدیم باز هم با هم اختلاف نظر داشتیم من اعتقاد داشتم که با حذف یکی دو سکانس از این فیلم آن به یکی از مذهبی‌ترین و دینی‌ترین فیلم تبدیل خواهد شد در حالی که آقای حداد کلا با این فیلم مخالف بود. گاهی کارهای فرهنگی به حدی پیچیده است که نوع نگاه افراد به آن متفاوت است.
رئیس سازمان صدا و سیما با اشاره به سخن امام خمینی (ره) در زمینه کار فرهنگی گفت: امام خمینی (ره) فرمودند یک کار فرهنگی قوی اثر بیشتری در مقابل چند کار فرهنگی ضعیف دارد؛ البته این به این معنی نیست که باید به سمتی برویم که از تعداد تولیدات فرهنگی کم کنیم و تنها چند محصول تاثیرگذار تولید کنیم.
ضرغامی افزود: به اعتقاد من مسئله کمیت با خلاقیت نسبت مستقیم دارد البته خلاقیت نیز با آزادی نسبت مستقیمی دارد؛ منظورمان از آزادی، آزادی مدنظر مقام معظم رهبری است.
وی با بیان اینکه شجاعت در تولید آثار فرهنگی بسیار مهم است گفت: آن موقع است که متوجه خواهیم شد باید در نظام جمهوری اسلامی کاری صورت گیرد و نباید بگذاریم تنگ‌نظری در حوزه فرهنگی به وجود آید.
رئیس سازمان صدا و سیما گفت: کسانی که نقش ناظر را در حوزه فرهنگ دارند در واقع نقش کلیدی برعهده‌شان است ولی این نقش به کلیدی برای قفل کردن عرصه فرهنگ تبدیل شده است.
ضرغامی افزود: مسئولان فرهنگی ما با هم هماهنگی ندارند به همین دلیل است که وقتی یک فیلم را پخش می‌کنیم آدم‌های مختلفی که با هم یک اعتقاد را دارند نظرهای مختلفی راجع به آن فیلم می‌دهند.
وی ادامه داد: دستگاه‌های مختلف فرهنگی کشور چه آنهایی که زیر نظر مقام معظم رهبری‌اند و چه آنانی که زیر نظر وزارت ارشاد فعالیت می‌کنند باید به یک بینش واحد برسند.
رئیس سازمان صدا و سیما با اشاره به پخش مسابقات والیبال از تلویزیون گفت: در مسابقات والیبال تماشاگران نزدیک به زمین هستند و با اینکه مسابقات با هفت ثانیه تاخیر پخش می‌شوند گاهی ممکن است زنانی که آستین لباس‌هایشان کوتاه است نیز نشان داده شوند و دلیل این امر نزدیک بودن تماشاگران مسابقه والیبال به زمین است.
وی با اشاره به جلسه روز گذشته خود با برخی از علما گفت: در آن جلسه گفتیم اگر می‌خواهید شرع را در نظر بگیرید نباید بازی ایران و کوبا را نشان دهید چون وضعیت این بازی از بازی قبل بدتر خواهد بود ولی در آن جلسه مقرر شد که حتما این بازی پخش شود.
ضرغامی با اشاره به مناظرات انتخاباتی گفت: قانون رسانه می‌گوید برداشت از واقعیت مهم‌تر از خود واقعیت است و این مسئله در همه امور صدق می‌کند. در مناظره اول عکس‌هایی را نشان دادیم و طبق نظرسنجی‌هایمان 50 درصد مردم معتقد بودند که این عکس‌ها اصلا حرمت کاندیداها را زیر سوال نبرده است؛ چون ما می‌خواستیم نوع نگاه کاندیداها مانند بازار، مسکن مهر، صادرات و … را بدانیم.
رئیس سازمان صدا و سیما در همین زمینه افزود: بعد از آن طنر و جوک‌های زیادی در کشور ایجاد شد طنز ساختن درباره یک مسئله به معنی غلط بودن آن مسئله نیست. طنزهای زیادی درباره آقای جلیلی و خانم اشتون طی این چند وقت ساخته شده ولی این به معنی این نیست که کار آقای جلیلی غلط بوده است.
وی با اشاره به هنر ارتباط گیری با مخاطب گفت: افراد بسیاری هستند که خیلی خوب صحبت می‌کنند ولی نمی‌توانند با مخاطب ارتباط بگیرند؛ فکر می‌کنم باید یک انقلاب در ارتباط گیری با مخاطب، نگاه سیستماتیک، توجیه مدیران و افرادی که در عرصه فرهنگ نظارت می‌کنند، ایجاد شود.
خبرگزاری دانشجو

اخبار مرتبط