پایگاه خبری تحلیلی دزمهراب

علت جذب شهیدصیاد در ارتش شاهنشاهی /از زبان کسی که در عملیات حمله به اچ3 حضور داشت

سرتیپ 2 خلبان امیر “احمد مهرنیا” گفت: صدام به او حقوق مادام العمر با بهترین امکانات زندگی را پیشنهاد داده بود تا فقط جلوی تلویزیون اعلام کند که ” من حسین لشکری، خلبان 0000000000000000000000000ایرانی هستم که هواپیمای من قبل از آغاز جنگ توسط ارتش عراق در داخل خاک این کشور مورد هدف قرار گرفته است” اما ایشان هرگز این کار را قبول نمی کند

 وابسته سابق نظامی ایران در ژاپن، بمناسبت سالگرد شهادت صیاد شیرازی که در مسجد جمشیدآباد دزفول برگزار شد ضمن گرامیداشت دوران بی نظیر دفاع مقدس و شهدای آن دوره گفت: امروز ما به پشتوانه رشادتهای رزمندگان و شهدایمان در دوران دفاع مقدس که خود را فدای ایدئولوژی، میهن و ناموس کردند، در مقابل قدرت های بزرگ دنیا می ایستیم و از آنها خواست خود را مطالبه می کنیم.

  • صیاد ، پیچیده و پر رمز و راز

این دکترای استراتژیک در ادامه  گفت: تنها کشوری که در برابر کشورهای قدرتمند، با کمال اقتدار با آنها صحبت می کند ایران است.

سرتیپ مهرنیا، با بیان اینکه شهید صیاد شیرازی، بوسعت دریاها، بزرگ، پیچیده و پر رمز و راز است، تصریح نمود : صیاد فردی نظامی است که دوره های خود تا سروانی را قبل از انقلاب و در ایران و کشورهای خارج و آمریکا گذارند، در رژیمی خدمت می کند که به اسم طاغوت می شناسیم، در فضای سنگین ساواک، رشد و نمو می کند.

  • علت جذب نیروهای مذهبی در ارتش توسط رژیم شاهنشاهی با وجود رویکرد ضد دینی

این محقق جنگ، با اشاره به فضای مذهبی ایران در دوران شاهنشاهی همچنین گفت: با مطالعه در آن زمان می بینیم که هر چند فضای کشور مذهبی است و سطح مذهبی کشور گسترده است ولی عمق آن کم است و چیزی که جالب است اینکه خود رژیم شاهنشاهی با وجود اینکه رویکردی ضد دینی داشت ولی به این نتیجه رسیده بود که کسانی، در شرایط سخت پای اعتقادات خود خواهند ایستاد که دارای گرایشات اعتقادی قوی تری هستند به همین دلیل نیروهای نظامی خود را از افرادی دست چین می کرد که در خانواده های مذهبی قوی بودند.

  • شهید صیاد، تحت نظر ضد اطلاعات

این خلبان شرکت کننده در عملیات محیرالعقول حمله به اچ 3، با اشاره به روحیه مذهبی صیاد شیرازی گفت: افرادی نیز وجود داشتند که با آمدن در باشگاه افسران و یا دوره دیدن در کشورهای خارجی عوض می شدند ولی صیاد نه فقط اعتقادات خود را از دست نداد بلکه روز به روز بر عمق آنها افزوده می شد بطوریکه از سال 50 تا 57 بارها توسط ضد اطلاعات تحت نظر و بازجویی قرار گرفت.

سرتیپ 2 خلبان مهرنیا ادامه داد: در حالی که یک نیروی نظامی منضبط بود ولی دارای گرایشات مذهبی قوی بود در جایی که در گزاراشات ضد اطلاعات در مورد ایشان در کنار بیان گرایشان قوی مذهبی صیاد این نکته را نیز اشاره می کردند که وی افسری منضبط و پر تلاش است.

  • شهید صیاد، استاد زبده نظامی

وی به تخصص های نظامی شهید صیاد شیرازی اشاره  کردو گفت: بعد از انقلاب افسر توپخانه شد و بدلیل آموزشهایی که در کشورهای خارجی دیده بود علاوه بر استادی در دو مرکز توپخانه در اصفهان بواسطه گذراندن دوره نظامی در آمریکا زبان او نیز خوب بود به همین دلیل بعد از ظهرها انگلیسی تدریس می کرد.

این نویسنده کتاب ستاره های نیروی هوایی، انقلاب اسلامی را زمینه ساز شکوفایی و رشد صیاد شیرازی عنوان کرده و گفت: بعد از انقلاب بدلیل هم خوانی انقلاب با اعتقادات وی، فضای بهتری برای بروز اعتقادات خود و اظهار وجود می یابد و در همان ماههای اولیه انقلاب اسلامی، برای سرکوب گروهک ها در مناطق کردنشین کشور به آنجا می رود.

00000000000000000000000000000000000

  • 15 نقطه اختلافی بین ایران و عراق

سرتیپ احمد مهرنیا، با بیان اینکه با عراق 15 نقطه اختلافی داشتیم به شرایط  ایران در روزهای اولیه انقلاب اشاره و در ادامه  گفت: ناامنی در مرزهای غربی و شمال غربی کشور، به گوش رسیدن زمزمه های جدایی بخش های مختلف ایران، کمک عراق به نیروهای ضد انقلاب، متلاشی شدن شاکله اصلی ارتش از مشکلات بزرگ اوایل انقلاب بود.

وی با اشاره به موقعیت استراتژیک عراق  همچنین گفت: عراق کشوری است با پتانسیل بالا و موقعیت استراتژیک بسیار خوب که با وجود این ظرفیت ها به آب های آزاد دسترسی ندارد به همین دلیل صدام با بروز انقلاب در ایران شرایط را برای تغییر وضعیت خود فراهم می دید.

این محقق دفاع مقدس، تخریب پاسگاه ها و اسارت مرزبانان قبل از وقوع رسمی جنگ در مرزهای غربی ایران را مورد اشاره قرار داده و گفت: صیاد بصورت داوطلبانه به همراهی نیروهای اصفهان با تشکیل تیمی به کردستان رفته و درخواست عمل کردن در منطقه کردستان می شود.

  • قرائت دعای توسل، در سخت ترین شرایط

امیرمهرنیا”روند تکامل صیاد را قرار گرفتن در شرایط بسیار سخت عنوان کرد و گفت: در سالهای بعد از انقلاب در غائله های غرب کشور و پس از آن شهید صیاد شیرازی در شرایط بسیاری سختی قرار می گرفت که در کتاب خاطرات خود دارد که برخی مواقع آنقدر در سختی قرار می گرفت که حتی همراهان ایشان تصمیم به تسلیم شدن می گرفتند، و صیاد در آن شرایط سخت دعای توسل می خواند و با توسل به اهل بیت(ع) راه حلی برای حل آن مشکل پیدا می کرد. و توسل او در همه زمانها بود.

  •  در انقلاب ایران در مقایسه با انقلابهای دیگر معدومین ارتش بسیار کم است

وی به شرایط ارتش در اوایل انقلاب پرداخته و گفت: انقلاب کشور را زیر و رو می کند، آنچه که در مصر و تونس انجام شد، انقلاب نبود، انقلاب در ایران رخ داد. در انقلاب ایران در مقایسه با انقلابهای دیگر معدومین ارتش بسیار کم است. ولی بعد از انقلاب بیشتر اُمرای ارتش (از درجه سرتیپ تا ارتشبدی)یعنی به اصطلاح طراحان جنگ که دوره های مختلف نظامی دیده بودند، رزمایش های بزرگ انجام داده بودند و درجه هایشان بر این اساس دریافت کرده بودند و دارای تجارب نظامی بزرگی بودند در روزهای اوج گیری انقلاب از کشور خارج شدند. و پس از آن کودتای نوژه که طی آن بهترین یگانها و تیپهای باقی مانده ارتش در حال طرح ریزی بودند، ستون فقرات ارتش را و یگانهای مهم ارتش از هم پاشید.

  • پایگاه چهارم شکاری دزفول، خط مقدم

سرتیپ احمد مهرنیا، به نقش پایگاه چهارم شکاری دزفول در دوران دفاع مقدس اشاره کرده و گفت: قبل از شروع رسمی جنگ، عراقی ها به مرزهای ایران وارد و با شلیک مستقیم توپ، پاسگاه ها را منفجر و مرزبانان را اسیر می گرفتند که  پایگاه دزفول که بعنوان خط مقدم محسوب می شد قبل از شروع جنگ چندین بار نیروهای عراق را در مرزهای داخلی ایران، بمباران می کردند که پایگاه دزفول، قبل از شروع رسمی جنگ در این درگیریها  3 شهید تقدیم انقلاب کرد.

  • شهید سرلشکر حسین لشکری، مهمترین و بزرگترین سند ضد ایرانی عراق

وی  درادامه سخنان خود در مسجد جمشید آباد دزفول گفت: شهید لشکری در همان روزهای قبل از آغاز جنگ ساعت 8 صبح بالای سر عراقی ها بود که هواپیمای او را منهدم کردند و ما به مدت  18 سال از سرنوشت او خبر نداشتیم.

سرتیپ مهرنیا، شهید سرلشکر حسین لشکری را اعجوبه ایران دانسته و تصریح کرد: مهمترین و بزرگترین سند ضد ایرانی، عراق برای متهم کردن ایران به آغاز جنگ، شهید لشکری بود چرا که او قبل از آغاز رسمی جنگ به اسارات گرفته شده بود و ادعای عراقی ها این بود که هواپیمای او را بالای خاک عراق منهدم کرده اند و این درحالی بود که هواپیمای او برای بمیاران نیروهای عراقی وارد شده به داخل مرز ایران، به پرواز در آمده و در داخل ایران نیز مورد اصابت قرار گرفته است.

وی ادامه داد: سرلشکر شهید حسین لشکری با تحمل 18 سال اسارت یعنی 6410 روز اسارت که بیشتر این زمان را در سلولی تاریک و انفرادی به سر می برد و صدام به او حقوق مادام العمر با بهترین امکانات زندگی را پیشنهاد داده بود تا فقط جلوی تلویزیون اعلام کند که ” من حسین لشکری، خلبان ایرانی هستم که هواپیمای من قبل از آغاز جنگ توسط ارتش عراق در داخل خاک این کشور مورد هدف قرار گرفته است” اما ایشان هرگز این کار را قبول نمی کند و اگر این کار را انجام می داد ایران بعنوان آغازگر جنگ معرفی می شد و علاوه بر فشارهای سنگین سیاسی و اقتصادی باید هزینه های عراق را نیز پرداخت می کرد.

* تمام عملیات های بزرگ ایران از نظر محاسبات نظامی نا ممکن و غیرقابل اجرا بود

وابسته سابق نظامی ایران در ژاپن گفت: تعمیر، نگهداری، سرویس متوقف و آموزش کم شده بود و آموزش خلبان شرکت در عملیات های واقعی نظامی بود و این در حالی است که تمام عملیات های بزرگ ایران از نظر محاسبات نظامی نا ممکن و غیرقابل اجرا بود ولی با اعتقاد و ولایت پذیری نیروهای رزمنده این ناممکن ها به ممکن تبدیل شد.

وی گفت: شهید صیاد شیرازی ایمان و اعتقاد راسخ به وحدت بین ارتش و سپاه داشت و به استفاده از نیروهای مردمی در قالب بسیج و سپاه تاکید می کرد.

دزفول امروز

اخبار مرتبط