پایگاه خبری تحلیلی دزمهراب

فرمان ناب مورد غفلت

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای(زید عزه)  می‌فرمایند:

«آزاداندیشى در جامعه‌ى ما یک شعار مظلوم است. تا گفته مى‌شود آزاداندیشى، عده‌اى فورى خیال مى‌کنند که بناست همه‌‌ی بنیان‌هاى اصیل در هم شکسته شود و آن‌ها چون به آن بنیان‌ها دلبسته‌اند، مى‌ترسند. عده‌اى دیگر هم تلقى مى‌کنند که با آزاداندیشى باید این بنیان‌ها شکسته شود. هر 2 گروه به آزاداندیشى ‌ـ‌که شرطِ لازم براى رشد فرهنگ و علم است‌ـ ظلم مى‌کنند.

ششمین اصل قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز بر تثبیت و تأمین آزادى و آزاداندیشى استوار است. البته به تعبیر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، آزادى را نباید بد معنا کرد. ایشان آزادى را یکى از بزرگ‌ترین نعمت‌هاى الهى عنوان می‌کنند که یکى از شعب آن آزاداندیشى است. بنا به تأکید رهبر فرزانه‌ی انقلاب، رشد اجتماعى، علمى، فکرى و فلسفى بدون آزاداندیشى امکان ندارد و این مهم خاصیت علم است. اما این کرسی‌های آزاداندیشی چگونه باید برقرار شود تا هم به نتایجی که برای آن برشمردیم برسد و هم با تعابیر، تفاسیر و تأویل‌های نادرست مواجه نشود و بتواند در مسیر اصیل خود حرکت رو به جلوی جامعه‌ی دانشگاهی و قشر دانشجو را فراهم آورد؟»

بهترین بستربرای ایجاد فضای گفتگو در جامعه اسلامی ما مساجد است که با بهره گرفتن از سنت نبوی می توان آن ها را مراکزی برای نشر وپرورش افکار در نظر گرفت خصوص در شهر ما دزفول که با داشتن مساجد متعدد و اقشار مختلف اهل علم و گرایشهای مختلف سیاسی و فکری می توان شاهد هر چه بارور تر شدن این مهم شد.

همیشه مردم شهر ما دزفول در زمینه های مختلف انقلاب چه در شکل گیری آن و چه در حفظ و تداوم آن خصوص در دوران جنگ تحمیلی جزء پیشتازان بوده اند. بجاست تا همانطور که  فرامین رهبر انقلاب را لبیک گفته اند این فرمان فراموش شده را در شهرمان احیا کنیم تا مدال افتخار دیگری بر مدال های ما افزوده شود.

اما باید دانست که در فضای آزاداندیشی به اصول و مبانی و ارزش ها خدشه ای وارد نکینم و اگر چنانچه اشکالی را از دید خود مشاهده میکنیم بدون تعصب و لجاجت به بحث بگذاریم و مانند موسی کلیم الله- علیه السلام-رب اشرح لی صدری ویفقهوا قولی گردیم. و به این اصل باور داشته باشیم که گفتن نمیدانم و تواضع در بحث اولین پله و شرط فهمیدن و رشد ذهنی است.

کرسی آزاد اندیشی که بدون سوال وجواب باشد، بدون راهنما و استاد و صاحب نظران برگزار شود کرسی آزاد اندیشی نیست و باید آن را کرسی کج روی نامید .آنچه که در قاموس فکری آیت الله خامنه ای(زید عزه) آمده است نیز باید در این مورد به خوبی مورد واکاوی  و بررسی قرار گیرد تا بتوان از این روند حداکثر استفاده را برد.

بجاست که فرزندان انقلاب اسلامی شیعه در بحثها به فرموده مولای بیان و امیر مومنان -روحی فداه – به من قال نظر نکنند و در پی فهم صحیح ما قال باشند و بستر سازان و پرچمداران فرمان معظم له باشند و در تحقق آن درنگی به خود را ندهند و در انجام آن خدشه ای وارد نسازند. باشد که اینچنین باشیم. انشاالله.

agha-jadid3

اخبار مرتبط