پایگاه خبری تحلیلی دزمهراب

مدیر حوزه علمیه آیت الله قاضی دزفول:آقایان علماوفضلای دزفولی مقیم قم؛کارهای نکرده دردزفول فراوان هست

در حدود دویست سال پیش حوزه علمیه دزفول یکی از سرشناس ترین و معتبرترین حوزه های علمیه نه فقط در ایران بلکه در جهان تشییع قلمداد می شد. حوزه علمیه دزفول با پرورش عرفا و مجتهدین نامداری در سطح جهان اسلام چون شیخ اعظم انصاری(ره) که هیچ طلبه ی فاضلی بدون گذراندن کتابهای او به اجتهاد نخواهد رسید و بقول میرزای شیرازی بعد از حضرات معصومین هیچ کس به جامعیت شیخ انصاری پا به عرصه گیتی ننهاده است، و تقید مردم به احکام دین، دزفول را دارالمؤمینن کرد.

در زمانی که دزفول صد هزار نفر جمعیت نداشته و حتی یک دانشجو نداشته است ، بالغ بر 500 طلبه و 20 مجتهد صاحب رساله بوده است. ولی بدلیل نبود زیرساختهای لازم و غفلت مردم و مسئولین، حوزه علمیه دزفول رو به افول نهاد. تا جایی که الان با وجود بیش از 500 هزار نفر جمعیت، و بیش از 30 هزار دانشجو کمتر از 200 طلبه در دزفول مشغول به تحصیل علوم دین هستند.

عدم وجود کارشناسان علوم دینی در دزفول و علاقه مردم به کسب معارف دین سبب گسترش فرق انحرافی و ضاله (که نسخه تقلبی و بدلی عرفان اسلامی هستند) در دزفول نمود، بطوریکه در گذشته دزفول صاحب 20 مجتهد بود و امروز صاحب 2 قطب فرق گمراه شده است. مقایسه وضع گذشته و حال نشان دهنده ضعف عملکرد غیرقابل اغماض همه مسئولین بویژه مسئولین فرهنگی شهر است.

وضعیت فرهنگی شهرستان اهواز برای دوستداران فرهنگ دینی و جهاد علمی قابل تأمل، تدبر و عبرت آموزی است، در چند سال گذشته شاهد فعالیت مرموز؛ برنامه ریزی شده و گسترده فرقه های منحرف در اهواز بودیم، که با تدبیر حکیمانه حضرت آیت اله موسوی جزایری و تقویت معنی دار حوزه علمیه اهواز نه تنها جلو نفوذ منحرفین در منطقه حساس و استراتژیک اهواز گرفته شده بلکه شاهد تعمیق تربیت دینی و گسترش فرهنگ ناب اسلامی در محرومترین مناطق اهواز بوده و هستیم.

در چند سال اخیر به همت حجت الاسلام و المسلمین قاضی امام جمعه محترم دزفول، توجه بیشتری برای تقویت حوزه علمیه شده است. در همین راستا برای بررسی وضعیت کنونی حوزه دزفول، با مدیر مدرسه علمیه آیت اله قاضی دزفول گفتگو کردیم.

• افزایش سطح آموزش طلبه ها تا پایه 9 و اخذ مجوز سطح 1 و 2

در چند سال گذشته حوزه دزفول فقط دارای پایه های 1 تا 6 بود و زمانی که باید ثمر می دادند مجبور به رفتن به حوزه های علمیه خارج از استان برای ادامه تحصیل می شدند. که سطح آموزش طلاب دزفول با پیگیری ها و جذب اساتید به پایه 9 ارتقاء یافت.لازم به ذکر است طلبه های پایه 8 به بعد به لباس روحانیت ملبس می شوند.

حجت الاسلام کیانی ضمن بیان پیگیری های زیاد جذب اساتید و کسب مجوز از شورای مدیریت حوزه قم افزودند: حوزه علمیه دزفول دارای 177 طلبه رسمی است که در پایه های 1 تا 9 مشغول به تحصیل علوم دینی در دو سطح 1 و 2 هستند. که از این تعداد 130 طلبه دارای حجره و مکانی برای اسکان می باشند.

• استقبال جوانان دزفول به کسب علوم دین فوق العاده زیاد است

ایشان همچنین ضمن فوق العاده خواندن استقبال جوانان به کسب علوم دین چه از نظر کمی و کیفی در دزفول تصریح کردند: استقبال چه از نظر کمی و چه از نظر کیفی فوق العاده است. استقبال سال به سال بیشتر است، و نکته مهم استقبال با کیفیت بالاست، یعنی کسانی داوطلب طلبگی می شوند و اصرار هم می کنند که دارای مدارج بالای دانشگاهی هستند و بعضا دارای مدارج عالی دانشگاهی از دانشگاه های دولتی هستند.

از نظر کمی هم استقبال زیاد است. امسال از نظر مکانی، توانایی گنجایش جوانان علاقمند را نداشتیم، ولی آنچنان تحت تأثیر عاطفی قرار گرفتند که ما هم به گریه انداختند. که علاقه وافر به دین و خدمت به دین را در بین جوانان ما نشان می دهد.

مدیر مدرسه علمیه آیت اله قاضی افزودند: استقبال جوانان به دین فوق العاده است. در میان جوانان جو معنویت و شور و شوق با انگیزه قوی و بالا وجود دارد.

• حوزه دزفول گنجایش و زیر ساخت های لازم را برای پذیرش همه جوانان مشتاق ندارد.

حاج آقا کیانی به زیر ساختهای فرسوده حوزه اشاره و گفتند: زیرساختهای ما مثل، تغذیه و اسکان فراهم نیست و مجموعه ساختمانهای ما فوق العاده فرسوده و گنجایش آن هم کم است. گنجایش کم و استقبال فوق العاده زیاد است.تا ما نتوانیم این زیرساختها را ایجاد کنیم همچنان دچار مشکل هستیم.

ایشان به اقدامات صورت گرفته اشاره و گفتند: امام جمعه محترم دزفول زحمات زیادی کشیدند و اقدامات خوبی افزایش ظرفیت حوزه صورت گرفت ولی ما به ایشان اعلام کردیم که در آینده نزدیک مشکل ظرفیت خواهیم داشت.

حوزه دزفول با استقبال کیفیت دار جوانان علاقمند حقیقتا گنجایش پائینی دارد. جوانانی که بهترین دانشگاه ها قبول شده اند ولی می خواهند طلبه شوند.

• دزفول ظرفیت تبدیل به قطب حوزوی در منطقه را دارد.

استاد و مدرس حوزه علمیه در ادامه افزودند: دزفول این ظرفیت را دارد که در سالهای آینده تبدیل به یکی از قطبهای حوزوی منطقه شود بنابراین باید برای اسکان، زیرساختهای مدارس و حجرات فکر اساسی بشود. حقیقتا از لحاظ مکانی در مضیقه هستیم.

• خیرین کمک کنند، اداره اوقاف کمک کند.

ایشان افزودند: تَوَلّی دین با همه است و همه مردم می توانند در این امر سهیم و شری باشند. از خیرین می خواهیم که همانطور که در کار ساخت مدارس هستند، به مدرسه های علمیه هم کمک کنند. با برخی از خیرین قم و تهرام صحبت کردیم و گفتند که شما نصف خرج آن را بدهید و ما هم نصف دیگر آن را می دهیم.

اداره اوقاف هم کمک کند. بقعه مقام علی که مستعمل است، این مکان را به حوزه علمیه بدهند.توسط مسئولین اداره اوقاف در این رابطه صحبت هست، آرزوی خوبی هم دارند ولی اقدام کنند، از این اداره محترم عمل می خواهیم. بیایند و دست به کار شوند.

• حوزه علمیه دزفول به لحاظ اساتید تقویت شده است.

وی در ادامه افزود: برای تقویت حوزه، اساتیدی جوان، آشنا به اصول جدید جذب شده که این اساتید، استادانیی دزفولی بودند که چند سالی است مقیم قم هستند. از این اساتید دعوت کردیم و ایشان هم استقبال کرده و به دزفول آمدند. نمی گویم مستغنی هستیم، نه! هر چه تعداد اساتید بیشتر باشد، بهتر است. ما از همه طلاب و فضلای دزفولی برای کمک به حوزه استقبال و با کمال میل پذیرای آنها هستیم.

ایشان همچنین خاطر نشان کردند: 25 استاد در حال حاضر در سطوح مختلف از پایه 1 تا 9 مشغول تدریس هستند.

• علما و فضای دزفولی مقیم قم ؛ کارهای نکرده و راه های نرفته در دزفول فراوان هستند

حضرت حجت الاسلام والمسلمین منصور کیانی در پاسخ به این سوال که، بیش از 2 هزار روحانی فاضل و طلبه دزفولی، مقیم قم هستند، آیا فضای مناسب و زیرساختها در شهر برای جذب این روحانیون به شهر وجود دارد یا نه؟ گفتند: فضا مساعد است. البته برای طلاب هیچ شهری قم نمی شود، قم خانه اهل بیت(ع) است.

دزفول قطعا برای طلاب قم نمی شود، نه برای اینکه انجا امکانات مدنی بیشتری وجود دارد، بلکه از آن جهتی که راه پیشرفت علمی فراهم تر است. اساتید مجرب تر، وجود مراجع عالیقدر، فضای کاملا معنوی و علمی وجود دارد و این شرایط نه در دزفول بلکه در هیچ شهر دیگری وجود ندارد.طلبه، کلاس درس می خواهد، طلبه می خواهد، استاد برجسته می خواهد، فضای معنوی و علمی می خواهد، که این شرایط در دزفول کمتر وجود دارد.

البته روحیه جهادی و از خود گذشتگی هم باید باشد. اگر این روحیه باشد، کارهای نکرده، راه های نرفته در دزفول فراوان هستند. دوستان طلبه، علما و فضلایی که در قم هستند می توانند یک گوشه ای از کار را بردارند.

واقعا مردم استقبال می کنند، قبلا مشکلاتی وجود داشت ولی الآن فوق العاده استقبال خوب است.الحمدلله دزفول دارد صبغه دانشگاهی پیدا می کند و این یک میدان وسیع برای یک روحانی دانشمند و اهل فضل است که کار بکند.

انشاء اله بتوانیم دوستان را قانع کنیم که از این فضای بوجود آمده فرهنگی دانشگاهی دزفول استفاده کنند.ولی اگر کار نشود، همین دانشگاه از لحاظ معنوی تقویت نشود، بال علم به تنهایی دارای خطر جدی اشت. شهر با یک بال علم نمی تواند پیشرفت کند. بال علم و بال معنویت با هم سعادت می آورند.

eftetahiyehozeghazi00003

رهیاب

اخبار مرتبط