پایگاه خبری تحلیلی دزمهراب

معرفی چند تن از علمای اعلام حال حاضر ساکن در دزفول

البته در رابطه با این بزرگوارن  و همچنین دیگر کسانی که تو این نوشته نیومدن هر کس مطلب بیشتری داره بده تا اضافه کنیم البته تاکید می کنم علمای حال حاضر ساکن در دزفول.

معرفی  و زندگی نامه «حجت‌الاسلام شیخ طعیمه سعد» از علمای دزفول

e

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ طعیمه سعد در سال ۱۳۰۵در منطقه دهستان عجیرب از بخش مرکزی دزفول چشم به جهان گشود.

طعیمه سعد در هشت سالگی مادر و در ۱۰سالگی پدر خود را از دست داد، اما با توجه به استعداد خاص و علاقه ایشان به علوم دینی از سن کودکی به آموزش مسائل دینی و قرآنی پرداخت و در مدت کوتاهی، در همان سنین جوانی به یکی از منبری‌های معروف منطقه در آمد.

علاقه وافر ایشان به علوم حوزوی وی را در سال ۱۳۲۵ شمسی به مدرسه علمیه آیه‌الله نبوی در دزفول کشاند و به این صورت فصل جدیدی در زندگی وی آغاز شد.

دروس مقدماتی، تا خارج را در مدرسه مذکور به انجام رسانید و در همان دوران که حدود ۲۰ سال طول کشید، خود نیز از مدرسین برجسته آن حوزه گردید و طلاب بی‌شماری را تربیت و تحویل جامعه اسلامی کرد.

از اساتید ایشان در سطح مقدمات، می‌توان آقایان، مدرسیان و تدین و در دروس فقه و اصول از آیت‌الله عظمی نبوی و آیت‌الله قاضی امام جمعه اسبق دزفول و آیت‌الله بیگدلی نام برد.

با اوج‌گیری انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) و روحانیت، ایشان جزء اولین کسانی از روحانیت دزفول بودند، که با تمام وجود از این نهضت اسلامی حمایت کرده و در تمام راهپیمایی‌ها همراه با سایر روحانیون و مردم شریف دزفول شرکت می‌کردند و در تشویق مردم به ویژه جوانان نقش مؤثر و سازنده‌ای ایفا می‌کردند.

خدمات دینی و فرهنگی جناب شیح

از خدمات مؤثر ایشان به عنوان کار فرهنگی، تأسیس مسجد صاحب‌الزمان روستای سید نور و حسینیه شهدای فتح المبین شهر امام خمینی(ره) دزفول بوده که در تربیت جوانان و خدمت به اسلام نقش شایسته‌ای را در منطقه داشته است. همچنین با همت ایشان و تشویق مردم بیش از 10 مسجد در منطقه بخش مرکزی تأسیس شده است. تأسیس نمازخانه در کلیه پاسگاه‌های تابعه ژاندارمری، از دیگر خدمات ایشان بوده است.

تألیفات و آثار مکتوب شیخ

معظم‌له تألیفات فراوانی داشته که به برخی از آنها عبارتند از: «زاد العباد لیوم المعاد»، «مصابیح الزاهره فی الحج الطاهره»، «علل الاحکام»، «المصباح الزاهر فی الحسین الطاهر»، «طریق النجاه من الذنوب المهلکات»، «احکام القرآن»، «کتاب الحج»، «الوصیه» و «الولایه».

پس از پیروزی انقلاب، نیز نقش مهمی را در کنار آیت‌الله قاضی، به عنوان نماینده ایشان در منطقه عشایر دزفول، در راستای تثبیت انقلاب و مقابله با توطئه‌های تجزیه طلبانه اشرار ایفای کرده است.

معظم‌له به مدت ۴۰ سال امامت مسجد محمدی دزفول را بر عهده داشته، مسجدی که براساس ارزیابی‌های صورت گرفته و خدمات انجام شده توسط سازمان تبلیغات، به عنوان مسجد نمونه درشهرستان دزفول انتخاب شد.

نقش شیخ در جنگ تحمیلی

شروع جنگ تحمیلی، نقش دیگری از خدمات جناب حجت‌الاسلام سعد را در تاریخ دزفول به ثبت رسانده. مسجد ایشان از مهم‌ترین مراکز، آموزش بسیجیان و اعزام نیرو بوده و در مدت جنگ حتی یک روز نماز. جماعت ایشان تعطیل نگردیده و به صورت شبانه‌روزی در خدمت جنگ و رزمندگان بوده است. حضور ایشان در مناطق جنگی و در کنار رزمندگان و بسیجیان حضور فراموش نشدنی است.

جناب شیخ نه تنها جوانان غیور وانقلابی دزفول و حومه را به شرکت در دفاع مقدس تشویق می‌کرد، بلکه فرزندان برومند خویش را نیز بیش از دیگران به حضور در جبهه های جنگ تحمیلی وادار می کرد وآن بزرگوار با وجود سن بالا با روحیه‌ای شگفت‌انگیز شهادت دو تن از فرزندان عزیز خویش را تحمل کرد.

معظم‌له بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مسئولیت‌های گوناگونی را در شهرستان دزفول داشته که به مهم‌ترین آنها اشاره می‌شود: امام جمعه موقت شهرستان دزفول، رئیس عقیدتی ـ سیاسی هنگ ژاندارمری دزفول، رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان دزفول، عضو شورای امنای و نظاره اوقات شهرستان دزفول، عضو کمیسیون تشخیص صلاحیت اداره اوقاف دزفول، اولین رئیس شورای حل اختلاف بخش مرکزی شهرستان دزفول، اولین رئیس شورای حل اختلاف شهرستان شوش، نماینده آیت‌الله قاضی در منطقه عشایر دزفول و شوش، روحانی کاروان‌های حج.

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج آقاسعد، درسوم خردادماه سال ۱۳۹۰، از سوی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران، به نشانه قدردانی از مجاهدت‌ها و پاسداری از خط سرخ شهادت، به دریافت لوح تقدیر موفق شد.

معرفی و زندگی نامه حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی مصطفوی(ره)

2

عالم فرزانه آقا سید سیف‌الله فرزند برومند خیرالمعتمدین سمی جدش آقا سید مصطفی(ره) نفسه شاید در حدود سال ۱۲۸۲هجری قمری حدود سال‌های ۱۲۴۴ یا ۱۲۴۵هجری شمسی بود که در شهر دزفول به دنیا آمد.

عالم فرزانه آقا سید سیف‌الله فرزند برومند خیرالمعتمدین سمی جدش خیرالمرسلین آقا سید مصطفی قدس‌الله نفسه شاید در حدود سال ۱۲۸۲ هجری قمری حدود سال‌های ۱۲۴۴ یا ۱۲۴۵هجری شمسی بود که در مهد تربیت اندیشه‌های سترگ دینی و مجمعی از غیور مردان و شیفتگان دین الهی یعنی دزفول رحل اقامت افکند.

شاید او می‌دانست از سلاله‌اش بزرگمردی تأثیرگذار، خدوم و متواضع در این خطه شاگردانی برای جانفشانی و خدمت‌گزاری به دین جدش تربیت می‌کند. آری؛ آقا سید محمدعلی مصطفوی فرزند عالم وارسته، شهیر و گرانمایه آقا سید محمدتقی مصطفوی پا به عرصه این گیتی نهاد. البته صادقانه باید گفت تاریخ میلاد ایشان را بر اساس قراین مانند دیدار با آقا شیخ عبدالحسین و مرحوم ظهیرالاسلام که خود حاج ملاهادی سبزواری را در دوره طفولیت درک کرده بود، تعیین می‌کنیم که این خود رنجی از دوره قاجاریه در عدم ثبت رسمی موالید است. یا شنیده‌ایم که ایشان اطلاعیه‌های خلع پادشاهی و عدم کفایت احمد شاه قاجار را به دیوارهای شهر خوانده است.

از این خاندان نیز علمای صادق و فرزانگان شهیری پا یه عرصه خدمات دینی، علمی، سیاسی و اجتماعی نهادند. آیات عظامی چون حضرات آیات طاهری نمایندگان بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی و رهبر معظم انقلاب اسلام(ره) و علمای بزرگوار و بی‌نظیری چون حجج اسلام الیاسی، آقاسید محمد رضا و آقا سید عبدالمهدی در دامان پر دین و مهر و محبت این خاندان تربیت شده‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین آقا سید محمدعلی مصطفوی از دوره طفولیت یعنی سن نه سالگی مشرف به لباس و خلعت روحانیت شد و وعظ و موعظه را شروع کردند.

بعد از درک محضر بزرگانی چون آیات عظام حاج شیخ محمدرضا، حاج شیخ میرزا محمد علی معزی و حاج شیخ منصور سبط‌الشیخ با تواضع کامل در دروس خارج آیات عظام نبوی، قاضی، سبط‌الشیخ و بیگدلی‌ها شرکت فرموده‌اند. از خدمت به اهل علم هیچ دریغ علمی، مالی یا اخلاقی نداشته‌اند. حوصله‌ا‌ش در تدریس‌ها در دوره گذشته زبانزد است.

وجهه همت ایشان در نشر و ترویج مذهب حقه جعفری خدمات بی‌نظیری را در شهر و روستا و یادگارهای ارزشمندی را رقم زده است. برای نمونه اجابت دعوت مؤمنین ولو در حد یک خانواده کم جمعیت را برای وعظ و خطابه و ایراد سخن به عنوان بارزترین منش‌های فروتنانه ایشان مشهور است.

مردم‌داری، متانت با دیگران، تواضع در برابر همه به ویژه اهل علم و حضور پررنگ در جامعه و بین اقشار و طبقات مختلف مردم، پیاده‌روی جهت اقامه نماز و مجالس حسینی صلوات الله علیه در مسیرهای طولانی و همه این رفتارها را در کنار کم اشتهایی در غذا به نظر برخی از محترمین یکی از اسرار عمر با برکت و پر ثمر ایشان است.

در بین معمرین از اهل علم و فضیلت در خوزستان شهید پرور اکبر از همه است. در بین بزرگان اهل علم و دین در این خطه عالم پرور به لحاظ طول سوابق تبلیغی و خدمات به مجالس حسینی(ع) نظیری ندارند. منابر متعدد ایشان از آن روز که تنها سخنران برجسته و مورد دعوت آیات عظام و بیوتات رفیعه این دیار مانند آیات عظام آقا سید محمد جعفر آقا شیخ محمد باقر، آقامحمد مهدی تا علمای بزرگی همانند آقا شیخ محمد کاظم، آقا سید جعفر، آقا سید محمدی و … قرار می‌گرفت سندی برجسته و نمایان از کرامات و فضایل اخلاقی و توان تبلیغی ایشان است

در بین معمرین از اهل علم و فضیلت در خوزستان شهید پرور اکبر از همه است. در بین بزرگان اهل علم و دین در این خطه عالم پرور به لحاظ طول سوابق تبلیغی و خدمات به مجالس حسینی(ع) نظیری ندارند. منابر متعدد ایشان از آن روز که تنها سخنران برجسته و مورد دعوت آیات عظام و بیوتات رفیعه این دیار مانند آیات عظام آقا سید محمد جعفر آقا شیخ محمد باقر، آقامحمد مهدی تا علمای بزرگی همانند آقا شیخ محمد کاظم، آقا سید جعفر، آقا سید محمدی و … قرار می‌گرفت سندی برجسته و نمایان از کرامات و فضایل اخلاقی و توان تبلیغی ایشان است.

مشارکت‌های سیاسی و اجتماعی‌شان در دوران پیروزی انقلاب اسلامی، حمایت و پشتیبانی از نظام اسلامی و مشارکت گسترده در راهپیمایی‌ها و شرکت در جلسات روحانیت مبارز شهرستان گل سرسبد همت والا و عالی ایشان است.

دو امتحان شدید فقدان فرزندان جوان و برومند ایشان سربلندی در صبر و صبوری‌اش را زبانزد خاص و عام و تکرار کلمه استرجاع و شکر را علامت رسوخ ایمان در قلبش قلمداد کرده‌اند. تواضع و فروتنی مهمترین خصلت اخلاقی ایشان به خصوص نسبت به اهل علم است. اخلاق سلیم و متواضعانه و بدون هیچ توقع و چشم داشتی بارزترین خصوصیت منحصر به فرد ایشان است. سخاوت و مهمان‌نوازی، احترام به ارحام و بستگان و مطایبات فراوان شیرین‌ترین لحظات به یادماندنی محضر مبارکش است.

یکی دیگر از ویژگی‌های اخلاقی ایشان تفریح و سفرهای زیارتی با حضور علما و دانشمندان است. به طوری که در سفر طولانی به عتبات مقدسه در عراق به همراهی علامه مخبر اعلی‌الله مقامه‌الشریف در سامرا میزبانشان مرحوم حضرت آیت الله آقا سید عبدالهادی شیرازی(ره) بوده‌اند.

سفرهای عمره و سوریه در خدمت مرحوم آیت الله قاضی(ره) که در مدینه حضرت آیت الله لواسانی عالمی که در کسوت کاسبی امور شیعیان آن دیار را اداره می‌کرده، میزبانشان بوده‌اند. اسفار متعدده به مشهد مقدس امام رضا(ع) در معیت فضلای گرانسنگ که با همت والای عالم فرزانه حاج شیخ محمد جواد مدرسیان برگزار می‌شد از شیرین‌ترین سفرهای علمی و زیارتی اهل علم و فضل این دیاراند.

به ثروت‌های مالی فراوان اجداد مادری یا پدری علاقه‌ای از خود نشان نداده‌اند. خادمان و یاران شهر و روستا عالم و عامی، بزرگ و کوچک کمترین تأثیر را در جمع کردن جمعیت به دور خود در وجود ایشان نداشته است.

معرفی و زندگی نامه حجه الاسلام سید مصطفی فارغ

ayadat.faregh00003

“سید مصطفی فارغ دزفولی” در سال ۱۳۱۱در دزفول، در بیت مرحوم آیت الله حاج سید حسین فارغ دزفولی، دیده به جهان می گشاید. آقا سید مصطفی،در سن شش سالگی، در مکتبی که در آن زمان، تقریباً به صورت ملی اداره می شود، وارد می شود. سید مصطفی، دوران ابتدائی، تا مقطع دیپلم را با شرکت در امتحانات متفرقه، سپری نموده و آن گاه دروس علوم حوزوی را در محضر مراجع عالی قدر دزفول، همچون: مرحوم آیت الله نبوی، مرحوم آیت الله آقا شیخ محمد علی معزی، مرحوم آیت الله منصور سبط الشیخ انصاری تلمذ می نماید. چندی نیز در قم، از محضر درس آیت الله بروجردی و آیت الله گلپایگانی، برخوردار و در بعضی مواقع نیز در درس اصول مرحوم امام خمینی(ره)، شرکت می نماید.

“حجت الاسلام سید مصطفی فارغ دزفولی” ، از علمای مبارز و انقلابی و شجاع دزفول است که در دوران مبارزه با جسارت و شجاعتی کم نظیر در تظاهرات ها شرکت و در مجالس ختم شهدا به ایراد سخنرانی می پردازد.

بارها ساواک از او می خواهد تا به منبر نرود ، اما او بدون اعتنا به خطابه می پردازد و به همین دلیل به اهواز تبعید می شود و در اهواز نیز در کنار شهید دانش به مبارزات خود ادامه داده و در سال ۵۶ به دزفول برمی گردد.

“سید مصطفی فارغ” در اکثر مساجد دزفول که پایگاه انقلاب بوده است سخنرانی می کند و با جسارت تمام رژیم را به باد انتقاد می گیرد و در تظاهرات ها پیشاپیش مردم است.

در گزارش رئیس شهربانی دزفول به ساواک ، ضمن ارسال نوار سخنرانی ایشان ، اعلام می شود که او تحریک کننده مردم علیه رژیم و مبلغ امام خمینی است.

**انقلابیون هر شب پس از نماز مغرب و عشا پای منبر سید مصطفی می نشینند و در حین سخنرانی اعلامیه پخش می کنند.

**اغلب سخنرانی های او چنان کوبنده است که مردم پس از سخنرانی هایش از مسجد بیرون آمده و به تظاهرات می پردازند که اوج این حرکت ها ماه مبارک رمضان ، در مرداد و شهریور ۵۷ می باشد که او در مساجدی چون : زرگران ، مرشدبکان(ابوذر) ، امام حسن عسکری(ع) و مسجد بازار اقدام به سخنرانی می کند.

**سید مصطفی بابت همین افشاگری ها ، مدام توسط ساواک احضار شده و تهدید و ارعاب می شود و به وی اخطار داده می شود که بر خلاف مصالح ملی حرف نزند و انتقاد از حکومت نکند. اما او همچنان در راه مبارزه ، لحظه ای از پای نمی نشیند.

**باید گفت که بدون شک ، سخنرانی های آقای فارغ تاثیر زیادی در حرکت و اعتراض مردم دزفول به اقدامات وحشیانه رژیم منحوس پهلوی داشته است.

**پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایشان در دوره های دوم و سوم مجلس شورای اسلامی ، به مدت هشت سال، در سمت نمایندگی مردم فهیم دزفول،انجام وظیفه می نماید و لازم به ذکر است که فرزند ایشان نیز در دوران حماسه و ایثار به فیض عظمای شهادت نائل می شود.

گفتنی است نماینده ولی فقیه و امام جمعه دزفول حسب وظیفه دیدار از علمای اعلام خصوصاً روحانیت انقلابی دزفول را در برنامه خود دارد و در طی سال به بهانه های مختلف با آنها دیدار دارند . سال گذشته نیز ایشان به همراه تنی چند از اعضای نهادامامت جمعه دزفول از حجت الاسلام فارغ عیادت کرده بودند.

معرفی و زندگی نامه آیت الله سید حسن آقامیری

اگر کسی مطلبی داره ممنون میشم بده که در این قسمت اضافه کنیم

olama.rohaniyate-dezful.majdedez8

معرفی و زندگی نامه حجه اسلام شیخ رضا سبط شیخ انصاری

ایشون هم همچنین….

t231rzqm

اخبار مرتبط