پایگاه خبری تحلیلی دزمهراب

نرگس آبیار: اگر درایت امام در مورد پدیده سینما نبود…

siuPJXsF_535

نشست امام خمینی؛ در حسینیه جماران با حضور دانشجویان، ورزشکاران، هنرمندان، برخی از خانواده‌های شهدا و خانواده‌های سران مملکتی برگزار بعد از سخنرانی پروانه مافی و خدیجه سفیری ،نرگس آبیار کارگردان فیلم شیار 143 گفت: اگر درایت امام خمینی در مورد پدیده سینما نبود، در حال حاضر من به عنوان یک فیلم‌ساز زن در این‌جا نبودم.

آبیار در ادامه به ابتذال سینمای پیش از انقلاب اشاره کرد و گفت: سینما در آن دوران عملاً به بن‌بست رسیده بود. ابتذال در این حوزه به حدی بود که خود مردم هم از سینما دور شده ‌بودند.این سینما در مقایسه با سینمای خارجی عرصه را باخته بود. با این شرایط امام در همان اولین روز حضور مجددش پس از سال‌ها در ایران، تکلیف آحاد مردم را با سینما مشخص کرد.

این کارگردان سینما در ادامه با اشاره به این سخن امام خمینی (ره) که “من با سینما مخالف نیستم؛ با فحشا مخالف هستم”، تأکید کرد: این جمله اساس شکل‌گیری سینمای ارزشی در ایران را بنا نهاد. به‌گونه‌ای که در حال حاضر سینمای ایران در بخش‌های رقابتی سینمای جهان حضور پررنگی دارد و خط بطلان بر خشونت و مسائل جنسی سینمای قبل انقلاب کشیده است.

بایستی در حوزه کارگردانی فرصت‌های برابر برای زنان ایجاد شود
وی همچنین به عدم حضور زنان در حوزه اندیشه سینما یعنی کارگردانی اشاره کرد و گفت: بایستی در این حوزه فرصت‌های برابری برای زنان ایجاد شود و همچنین زنان نیز باید خود به دنبال ایجاد فرصت برای خود باشند. زنان باید به این باور برسند که پیشرفتی اتفاق نخواهد افتاد مگر با افزایش نیروهای متخصص زن در بدنه هنر کشور و همچنین شناسایی فرصت‌ها؛ و البته باید توجه داشت که این شناسایی نیازمند اندیشیدن در مورد باورها و اهداف انقلاب اسلامی‌ و مؤلفه‌های ملی است.

در ادامه برنامه طاهره طاهریان؛ مشاور امور ورزش دختران و زنان معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری، به سخنرانی پرداخت. وی بر اهمیت نقش زنان در انقلاب اسلامی ‌از دیدگاه امام تأکید کرد و گفت: قبل از انقلاب اسلامی‌ ورزش نوعاً فاقد ارزش‌های انسانی به خصوص برای اقشار متدین جامعه بود و به همین دلیل خانواده‌ها کمتر به دختران خود اجازه فعالیت ورزشی می‌دادند.

وی در ادامه اظهار کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی‌ و روشن شدن نقش و تکریم شخصیت زنان در صحنه‌های مختلف اجتماعی، ورزش زنان به تدریج دارای هویت واحدی شد؛ به‌گونه‌ای که خانواده‌ها با آسودگی خاطر فرزندان خود را به میادین ورزشی اعزام می‌کردند. خوشبختانه به یمن برکت انقلاب اسلامی‌ جداسازی فعالیت‌های ورزشی زنان و سپردن امور ورزش بانوان به دست آنان به گونه‌ای اجرا شد که هدایت، برنامه‌ریزی و اجرا ورزش بانوان توسط خود زنان صورت پذیرفت.

مشاور امور ورزش دختران و زنان معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری در ادامه افزود: علی‌رغم مشکلات موجود، ورزش در میان زنان به عنوان یک نیاز حیاتی نهادینه شد و زنان به صورت تشکیلاتی مدیریت ورزش خود اعم از داوری، مربی‌گری و فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی را به عهده گرفتند و این امر منجر به رشد جایگاه زنان در جامعه شد و بنابراین با روشنگری‌های امام راحل زن مسلمان و متعهد ایرانی هویت خود را بازیافت.

 زن امروز

اخبار مرتبط