پایگاه خبری تحلیلی دزمهراب

نشست خبری بنیاد بین‌المللی غدیر دهه ولایت و امامت در 55 کشور

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی غدیر از برگزاری برنامه‌های دهه امامت و ولایت در 55 کشور خبر داد و گفت: بیان فلسفه غدیر و عدالت امیر‌المؤمنین(ع) از جمله موضوعاتی است که می‌تواند مردم جهان را به سیره علی(ع) نزدیک کند.

به گزارش فرهنگ به نقل از فارس، حسین ظریف منش، مدیرعامل بنیاد بین‌المللی غدیر در نشست خبری اعلام برنامه‌های دهه ولایت و امامت گفت: در سال‌های گذشته روز عید سعید غدیر خم به عنوان روز امامت و ولایت جشن گرفته می شد اما از 3 سال پیش مقام معظم رهبری فرمودند: بین عید قربان و عید غدیر رابطه‌ای وجود دارد لذا این دهه متصل به امامت است از این رو انتصاب حضرت امیر(ع) به امامت در روز عید غدیر، از جانب خداوند و توسط حضرت رسول(ص) برای بیان الگوی اداره جامعه بوده است.

* «غدیر» نسخه شفابخش تمام امت‌های اسلامی است
ظریف‌منش در خصوص برنامه‌های این مرکز در دهه امامت و ولایت عنوان کرد: در دهه امامت و ولایت، برنامه‌ها در چند محور اجرا می‌شود که دسته نخست برنامه‌ها ناظر به امر تبلیغ و ترویج، دسته دوم برنامه‌های فرهنگ‌ساز و تلاش‌های فرهنگی است که ناظر بر تأمین، توسعه و تعمیق حقیقت غدیر می‌پردازد.
وی توجه و تأکید به بُعد حکومتی غدیر را از جمله سیاست‌های این بنیاد دانست و افزود: مقام معظم رهبری فرموده‌اند حضرت علی (ع) و غدیر می‌تواند محور وحدت باشد لذا اگر حقیقت غدیر را خوب بیان کنیم نه تنها تمام مسلمانان بلکه تمام آزادگان جهان آن را جشن خواهند گرفت.
مدیرعامل بنیاد بین‌المللی غدیر در ادامه به دیگر برنامه‌های این بنیاد اشاره کرد و ادامه داد: سه دسته برنامه به صورت کلی برای دهه امامت و ولایت مطرح شده است و دهه امامت و ولایت با هدف ایجاد فرصتی برای بیان حقیقت غدیر، مسئله امامت، ولایت و ولایت فقیه طراحی شده است. برنامه‌هایی که دستگاه‌های اجرایی کشور متولی آن هستند، از جمله: نیروهای مسلح، سپاه پاسداران، وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات، کمیته امداد، دسته دوم سازمان‌های غیر دولتی هستند که برنامه‌های مردمی را اجرا می‌کنند و حجم فعالیت‌های این گروه کمتر از دستگاه‌های اجرایی نیست و دسته سوم برنامه‌های خاص بنیاد بین‌المللی غدیر است که در 3 سطح دفتر مرکزی، نماینده‌های استان‌ها و در خارج از کشور اجرا می‌شود.
ظریف منش اظهار داشت: از حدود 6 ماه قبل، فعالیت‌های خود را آغاز کرده‌ایم، ستاد دهه امامت و ولایت تشکیل شد و تاکنون شورای استان‌ها حداقل یک جلسه را در این خصوص تشکیل داده‌اند و در واقع صد عنوان برنامه به استان‌های مختلف ابلاغ شده است که در حدود دو هزار برنامه را تحت پوشش قرار می‌دهند.
* مشارکت 22 دانشگاه در کنگره ملی غدیر
وی از برگزاری کنگره ملی غدیر به مناسبت یکصد و دهمین سالگرد تولد فخر ‌المحققین علامه امینی خبر داد و گفت: بزرگداشت علامه امینی(ره) در دانشگاه تهران، روز دهم آبان با مشارکت 22 دانشگاه کشور برگزار می‌شود که تا کنون حدود 150 مقاله به دبیرخانه این کنگره رسیده است.
مدیرعامل بنیاد بین‌المللی غدیر ادامه داد: در این کنگره، 5 نشست علمی نیز برگزار خواهد شد که دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه الزهرا، دانشگاه امام صادق (ع)، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در آن مشارکت دارند.
وی در خصوص اهداف بین‌المللی برگزاری دهه امامت و ولایت در خارج از کشور توضیح داد: توسعه هدفمند جشن و سرور، ترویج فضایل امیرالمؤمنین(ع) و تبیین و تشریح مسئله غدیر از جمله اهداف ما در خارج از کشور است.
* برگزاری برنامه‌های دهه ولایت و امامت در 55 کشور جهان
ظریف‌منش تصریح کرد: در حوزه بین‌الملل نیز بنیاد بین‌المللی غدیر در 12 کشور نمایندگانی را دارد و از سال گذشته به این نتیجه رسیدیم که به جای پرداختن به مسئله غدیر در کشورهای گوناگون، از سیستم فعلی نظام جمهوری اسلامی استفاده کنیم از این رو برنامه‌هایی برای 55 کشور، به رایزن‌های فرهنگی و سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف ابلاغ شد.
وی گفت: ما اهداف متفاوتی در برگزاری برنامه‌های دهه امامت و ولایت در خارج از کشور، نسبت به داخل کشور داریم چرا که امکان اجرای تمام برنامه‌های داخلی در خارج از کشور وجود ندارد از این رو هر کدام از برنامه‌ها به تناسب نیاز و با یک هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی خاصی در کشورهای مختلف اجرا می‌شود.
* برگزاری اولین جشنواره سراسری شعر غدیر/ بازسازی واقعه غدیر در یکصد شهر
وی برگزاری اولین جشنواره سراسری شعر غدیر در سالن سوره حوزه هنری با مشارکت تعدادی از شعرا و مسئولان، اولین جشنواره ملی انتخاب پایان‌نامه‌های دانشجویی در حوزه غدیر، امامت و ولایت با مشارکت وزارت علوم، برگزاری جشنواره فرهنگی- هنری قربان تا غدیر در خراسان جنوبی، بازسازی واقعه غدیر در یکصد شهر کشور توسط بسیج مستضعفین در قالب نمایش و تئاتر، برگزاری درس‌های تعالی معنوی با عنوان مدیریت در قرآن و نهج‌البلاغه برای آموزش مدیران دولتی، نشست‌های علمی بسیج دانشجویی، برگزاری مسابقه حفظ، قرائت، شرح، ترجمه خطبه غدیر، برگزاری دعای روح بخش «زیارت جامعه کبیره» در مصلای امام خمینی(ره) به مناسبت ولادت با سعادت امام هادی(ع)، اعزام مبلغ غدیر به استان‌های مختلف توسط طلاب حوزه‌های علمیه را بخش دیگری از مهم‌ترین عناوین برنامه‌های دهه امامت و ولایت برشمرد.
ظریف‌منش، همچنین از برگزاری مجموعه همایش‌های علمی در استان‌های مختلف خبر داد و گفت: این همایش‌ها شامل همایش فرهنگ غدیر و بیداری اسلامی در آذربایجان شرقی، امام علی(ع) و بیداری اسلامی در چهارمحال بختیاری، همایش آموزه‌های تربیتی در اندیشه‌های امام علی(ع) در استان مرکزی با ریاست آیت‌الله دری نجف آبادی، همایش ملی غدیر پژوهی در استان کرمانشاه، همایش غدیر، بصیرت و وحدت در استان گلستان است.
وی عنوان کرد: رونمایی از تعدادی از آثاری که درباره غدیر تهیه شده است نیز بخش دیگری از برنامه‌های بنیاد بین‌المللی غدیر است. رونمایی از آثاری چون: کتاب «کفایه الأثر فی النصوص على الأئمه الإثنی عشر» تألیف ابن خراز قمی از فقیهان قرن چهارم و از شاگردان شیخ صدوق(ره)، کتاب فیلمنامه غدیر اثر مرحوم حجت‌الاسلام محمد دشتی، ترجمه کتاب شریف الغدیر به زبان اردو، امیر‌المؤمنین(ع) در بیان مقام معظم رهبری، سیره دفاعی امام علی(ع) با تأکید بر نهج‌البلاغه.
مدیرعامل بنیاد بین‌المللی غدیر در پایان گفت: در روز عید سعید غدیر خم، مراسم عقد اخوت در مساجد کشور برگزار خواهد شد و معاون قوه قضائیه این موضوع را به تمامی استان‌ها ابلاغ کرده است و ما هم وظیفه داریم در روز عید غدیر زمینه‌های انسجام ملی را فراهم کنیم.

اخبار مرتبط