پایگاه خبری تحلیلی دزمهراب

نوروز در سال دهم هجری همزمان با عید غدیر بود

به گزارش فرهنگ نیوز ، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا اکرمی ، با اشاره به کتاب “مفاتیح‌الحیات” آیت‌الله جوادی آملی اظهار کرد: در فصل آخر این کتاب بحث نوروز از نظر تاریخی و آداب مورد بحث و بررسی قرار گرفته است و کسانی که اهل مطالعه هستند می‌توانند از این کتاب بهره ببرند.

این عضو جامعه روحانیت مبارز گفت: آیت‌الله جوادی آملی در کتاب “مفاتیح‌الحیات” از نظر ریاضی حساب کرده‌اند که غدیرخم سال دهم هجری در ۲۷ اسفند بوده که پیامبر تا سه روز جهت بیعت گرفتن در سرزمین غدیر درنگ فرمودند و در پایان مراسم و گرفتن بیعت روز نو یا نوروز می‌شود به همین جهت عید نوروز مورد تایید ائمه هم قرار گرفته است.

وی ادامه داد: نوروز برای مردم ایران یک امر شناخته شده است و در زمان لحظه تحویل سال مردم، فقها و رهبران دینی هر سال مراسمی دارند و به ذکر دعا و نیایش می‌پردازند و صله‌رحم و نظافت جزء کارهای عیدنوروز است و در کل مراسم خوبی است و می‌شود از آن بهره درست برد.

اکرمی در ادامه با اشاره به حضور مردم در لحظه تحویل سال در بقاع متبرکه خاطرنشان کرد: وقتی آغاز سال و مراسم ملی و مردمی رنگ دینی و مذهبی به خود می‌گیرد دعای امام صادق(ع) را زمزمه می‌کنیم و درخواست دگرگونی داریم پس چه بهتر که در یک مکان مذهبی و مقدس باشیم و در حال توسل به اهل بیت(ع) به سر ببریم.

این نماینده سابق مجلس تصریح کرد: در زندگی هر مومنی باید یک مثلثی وجود داشته باشد «توکل، توسل‌ و تعهد» توکل به خداوند، توسل به ائمه اطهار(ع) و تعهد که در مورد مردم انجام می‌شود، در یک چنین زمانی(لحظه تحویل سال و توسل به ائمه) چه بهتر که در جمع مردم باشیم.

وی در ادامه با اشاره به مسایل اقتصادی جامعه خاطرنشان کرد: با توجه به مسائل اقتصادی حال حاضر، همگی در جایگاه خود مولد کار، فرهنگ، فکر و فهم باشیم و مثل چشمه از درون خود راهکار ارائه بدهیم که این راهکارها باعث می‌شود جامعه به سمت پیشرفت برود.

اکرمی خاطرنشان کرد: مردم باید یک قناعت‌گر درست باشند نه اینکه نخورند، بلکه به اندازه بخورند. قناعت یعنی مصرف به اندازه و این را باید در تمام مسائل مثل سوخت، میوه، کاغذ و همه چیز داشته باشیم و باید قناعت کردن را یاد بگیریم.

این نماینده سابق مجلس در ادامه با اشاره به این‌که «ما باید به دخل و خرج خود دقت کنیم» گفت: براساس موجودی که داریم نیاز خودمان را دنبال کنیم نه این که فقط به دنبال خواسته‌های نفسانی و چشم‌ و هم چشمی باشیم رقابت در هزینه و مصرف نداشته باشیم، بلکه در تولید رقابت کنیم.

وی در پایان گفت:‌ با وضعیت امروز جامعه یک نفر نمی‌تواند زندگی را اداره کند همه اعضای خانواده از زن، مرد و فرزندان همگی باید تلاش کنند هر کسی به اندازه‌ خودش باید کار کند. منازل باید به یک تعاونی تبدیل شوند تا چرخ زندگی بچرخد.

به نقل از فرهنگ نیوز

اخبار مرتبط