پایگاه خبری تحلیلی دزمهراب

نگاهی بر «مادرانه» سعید نعمت الله

به نقل از آوینی فیلم ، مادرانه جز سریال های پخش شده در ماه رمضان است که تا امروز موزد توجه بسیاری از مخاطبان رسانه ملی قرار گرفته است.
مادرانه روایت درام خانوادگی است که هرچند داستان، تکرار مشکلات خانوادگی است اما تکرار که تاثیر گذار و همراه کننده است. انتخاب بازیگر درست یکی از ویژگی های درخشان فیلم بشمار میرود. مادرانه با گزینش درست توانست امتیاز این مورد را بدست بیاورد. بازی مهدی سلطانی و لعیا زنگنه و درخشش عباس غزالی بازیگر جوان توانسته جریان جذب مخاطب را سرعت ببخشد. سعید نعمت الله نویسنده پرکار «مادرانه» بعداز عبور داستان درام جراحت به روایتی دیگر در محوریت خانواده رسیده است که توانسته نقش تعیین کننده هر عضو از خانواده را به خوبی نشان دهد.
خط داستان نعمت الله تقریبا در همه آثار یکی است .یک رخداد حاد خانواده ای را تحت شعاع قرار می دهد و جریانی که شخصیت های داستان تحت تاثیر این دخداد به آن دچار می شوند و همین موضوع مانع می شود ماجرا از ریتم بیفتد.

dacc8d490a1fac92328d9e2f15494c75-300x219

نکته جالب اینکه نعمت‌الله در بسیاری از کارهای قبلی خود به دلیلی بالا بودن دوز خشونت و گاه تلخی و سیاهی اثر، مورد انتقاد رسانه ها قرار گرفته است و شاید همین باعث شده است که تا جایی که ممکن است شخصیت “اردلان” که در مادرانه نماد خشن بودن مورد علاقه نویسنده محسوب می شود در رفتار تعدیل شده؛ که البته این خود از نقاط ضعف محسوب می شود. اگر چه در چند مورد به صورت خاص کنش ها و واکنش های تند او را می بینیم اما تعدیل شدن ها نیز برای مخاطب ریزبین قابل لمس هستند.
نکته دیگر اینکه به نظر می رسد نویسنده سریال کوشیده است با آوردن شخصیت خشن “جمیل” از سریال دیوار که نوشته همین نویسنده بود، به مادرانه تا حدودی کار این مجموعه را با بک‌گراندی که از شخصیت از گذشته در ذهن مخاطب وجود داشته است راحت کند که چندان حرفه ای به نظر نمی آید؛
نعمت الله استعداد خود برای خلق فیلمنامه های موفق را بار ها به رخ کشیده است. عوامل و تهیه کننده مجموعه مادرانه این امر را تایید کرده و در گفت و گو با رسانه ها گفت: به توانایی این نویسنده اعتماد کامل دارم و معتقدم او با توجه به انرژی که برای نگارش متن‌هایش صرف می‌کند قادر است طیف وسیعی از مخاطبان را با خود همراه کند در مورد فیلمنامه سریال «مادرانه» هم او وقت زیادی را صرف نگارش و تحقیق کرده است و تا به امروز بیش از نیمی از فیلمنامه را به رشته تحریر در آورده است.
سعید نعمت الله چه در «جراحت» عمیق خانواده مدرن و چه در «شیدایی» های پررنگ خیابانی توانست «دیوار» ویران شده برخی خانواده ها را به خوبی تصویر بکشد و امروز با نگاه ژرف «مادرانه» در معضلات اجتماعی، تحکیم خانواده ها را بیش از پیش راه کشای مشکلات جامعه دانسته است.

«مادرانه» یکی از سریال های موفق امسال بشمار میرود و مخاطب توانسته ارتباط خوبی با این مجموعه و اتفاقات پیرامون آنها برقرار کند.

اخبار مرتبط