پایگاه خبری تحلیلی دزمهراب

پایین بودن تخصیصات میراث فرهنگی دزفول نسبت به میانگین استان/ تاکید بر حفظ ساختار سنتی روستاها از جمله روستا لیوس

به گزارش دزمهراب جلسه کمیته برنامه ریزی شهرستان دزفول ظهر امروز سه شنبه با حضور مدیران و نمایندگان ادارات مختلف شهرستان، با هدف ارائه گزارش پیشرفت های فیزیکی پروژه ها و میزان اعتبارات جذب شده توسط دستگاه های اجرایی در فرمانداری دزفول برگزار شد.

معاونت عمران و برنامه ریزی فرمانداری دزفول در این جلسه اظهار کرد: امسال به دلایل مختلفی مبادلات موافقت نامه ها با تاخیر و بعضاً صورت نگرفت است و تخصیص ها احیانا کم و یا تخصیص داده نشده است .

فریدون روغنی تصریح کرد: بجز شهرداری ها باقی دستگاه ها تغییراتی در پروژهای عمرانی نداشته و اگر هم تغییر بودی در چهارچوب قانونی صورت گرفته است.

IMG_6794

فرماندار دزفول نیز در این جلسه گفت: در طرح بنیاد برکت توانستیم با پیگیری های فراوان، اعتبارات خوبی برای ساخت واحدهای آموزشی در مناطق محروم شهرستان جذب کنیم.

حبیب الله آصفی افزود: در روستای گردشگری “لیوس” نیز بنیاد برکت اعتباراتی را در نظر گرفته است اما اداره کل نوسازی مدارس به هیچ عنوان نباید بدون هماهنگی با اداره میراث فرهنگی شهرستان در این روستا و سایر روستاهای گردشگری شهرستان اقدامی انجام دهد که موجب تخریب و یا آسیب رسیدن به هویت تاریخی آن روستا شود.

وی تاکید کرد: ساختار سنتی این روستاها باید کاملا حفظ شود و به عنوان مثال هرگز نباید در روستای گردشگری لیوس برای ساخت یا بهسازی مدارس از بلوک که سنخیتی با بافت تاریخی آن ندارد استفاده شود.

مدیر نوسازی مدارس دزفول نیز در این جلسه با بیان اینکه اعتبارات استانی این سازمان در مرحله اول یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بود، گفت: حدود ۶۵ درصد  یعنی ۸۰۰ میلیون تومان از این میزان اعتبار را جذب کردیم و منتظر باقیمانده این اعتبار هستیم تا بتوانیم سایر مطالبات خود را به پیمانکاران پرداخت بکنیم.

محمدحسن قنبری فر افزود: این اعتبار جذب شده عمدتا در ساخت و تجهیز پروژه های آموزشی همچون پروژه پنج کلاسه رفیعیان، شش کلاسه ملک آسا، ۱۰ کلاسه مسکن مهر کوپیته، پروژه برادران شهروز و دیگر موارد تعمیرات و تجهیزات هزینه شده است.

وی با اشاره تحقق نیافتن اعتبار یک میلیارد و 400 میلیون تومانی از ماده 180 در این اداره، اذعان نمود: با تحقق نیافتن اعتبار از ماده 180 منجر به آماده نشدن پروژه هایی از جمله مسکن مهر آزادگان و برادران شهروز که قرار به تحویل آنها در مهرماه سال آینده بود میشود.

قنبری فر همچنین گفت: مدتی است که با اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیون تومان تعمیرات مدارس در دزفول و سردشت را آغاز کرده ایم.

IMG_6790

همچنین سرپرست اداره میراث فرهنگی دزفول در این جلسه با بیان اینکه این اداره درسال ۹۴ پنج پروژه داشته اظهار کرد: تعداد چهار پروژه شامل حمام کرناسیون، کاروانسرای بازار، خانه تاریخی قلمبر و آسیاب ها به طور ۱۰۰ درصد تکمیل و بهسازی شده و تنها پروژه نوسازی و بهسازی بقعه رودبند از پیشرفت ۷۰ درصدی برخوردار است که پیش بینی می شود در سال ۹۵ پایان پذیرد.

یعقوب زلقی در خصوص پایین بودن تخصیصات میراث فرهنگی دزفول نسبت به میانگین استان افزود: ما به صورت مرتب در این مدت پیگیری هایی انجام داده ایم اما همکاری لازم ازسوی استان صورت نگرفته است هر چند ما نهایت تلاش خودرا برای افزایش درصد تخصیص اعتبارات انجام خواهیم داد.

سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه دزفول نیز در این جلسه اظهار کرد: مجموع اعتبارات بقاع شهرستان ۱۸۰ میلیون و اعتبار مساجد نیز ۱۲۰ میلیون تومان بوده است که حدود ۴۵ میلیون تومان را توانسته ایم برای بقاع جذب کنیم.

حجت الاسلام فائز فائزی با بیان اینکه اعتبار مساجد در خرداد هر سال انجام و ما این امر را برای ۵۴ مسجد شهرستان انجام خواهیم داد، اذعان نمود: با وجود اعتبار کم مساجد دزفول ما کمیسیونی را برای بررسی وضعیت مساجد تشکیل داده ایم تا بعد از تخصیص اعتبار بتوانیم با دقت بیشتری به مساجدی که از نظر بهسازی و تجهیز در اولویت هستند رسیدگی کنیم.

مدیران و نمایندگان سایر دستگاه های اجرایی شهرستان در این جلسه نیز به بیان میزان اعتبارات تخصیص داده شده و پیشرفت پروژه های دستگاه اجرایی خود پرداختند.

IMG_6802

اخبار مرتبط