پایگاه خبری تحلیلی دزمهراب

گزارش روز اول پنجمین دوره آموزشی تربیتی صراط

D serat5

 

دغدغه اصلی جوانان مومن در عصر حاضر نارضایتی از وضعیت فکر ، فرهنگی و تمدنی ایران معاصر است

به گزارش خبرنگار دزمهراب پنجمین دوره ی صراط صبح امروز در محل دانشگاه امام صادق(ع) با موضوعات رسانه،مدیریت فرهنگی (کار تشکیلاتی) و تحلیل سیاسی آغاز شد.

برنامه  کلاسهای روز اول دوره

1. افتتاحیه – هویت جوان انقلابی (دکتر سید عطااله بیگدلی ) ساعت 10/45- 13/45

2. اندیشه سیاسی امام و آقا ( دکتر عزیزی) ساعت 15-17

3. چگونه یک فیلم خوب ببینیم؟ (دکتر عبدالکریم خیامی) 17-19

 

دکتر عطاالله بیگدلی در نخستین سخنرانی این دوره با موضوع هویت جوان انقلابی گفت:دغدغه اصلی جوانان مومن در عصر حاضر نارضایتی از وضعیت فکر ، فرهنگی و تمدنی ایران معاصر است به طوری که این عده تبدیل به اقلیت شده اند و  با عموم مردم جامعه تفاوت های محسوسی دارند. مثال اینکه به جای اینکه در استیضاح یک وزیر به مسائل فکری و علمی توجه شود به مسائلی مانند مسائل امنیتی توجه می شودکه جای تعجب دارد.

Dore serat5(1)

این استاد دانشگاه ادامه داد: جوانان مومن امروزه احساس سرخوردگی، ناکارآمدی و غیریت در انقلاب اسلامی می کنند و هر جایی که از نظر محتوایی و بار علمی و فکری تهی شود دائما به قالب های شکلی و قانونی بیشتر توجه می شود و سعی می شود آن ضعف فکری با سخت گیری های قانونی جبران شود.جواب ما به این سوال که چرا مشکلات فرهنگی اینگونه گسترش یافته اند و فعالیتهای فرهنگی ناکارآمد هستند؟ این است که مسئل فرهنگی ما ناشی از مسائل فکری هستند.

Dore serat5(2)

وی افزود: به گمان بنده نیز تمام هم و غم مسئولین موسسه شما این بوده است که این نکته را به جان شما بیاندازد که مسئله فرهنگ در کشور ما خیلی وضعیت مناسبی ندارد  وچیزی شبیه به سرطان در وضعیت فرهنگ ما وجود دارد و دلیل اینکه این نکته درک نمی کنیم این است که این مسئله را با تمام وجود درنیافته ایم و هنوز باورمان نشده است.

دکتر بیگدلی در ادامه گفت:ما برای درمان این وضعیت به بسیاری از توانایی ها و آگاهی ها نیاز داریم.اگر وضع بحران جامعه ایرانی را فهم کنیم که ما و جهان در این وضعیت زندگی می کنیم و این وضعیت که به آن اشاره شد در همه جای جهان وجود دارد و هیچ راه فراری در این جهان وجود ندارد.نمی دانیم فرهنگ چه دردی دارد؟!

این کارشناس فرهنگی افزود:نکته مهم در این مسئله تغییر رویکرد در کارهای فرهنگی است و نه کنار گذاشتن این فعالیت ها. باید اینگونه باشد که هرکس در هر کجای این کشور مشغول فعالیت فرهنگی است تلاش کند و همت او این باشد که به فهمیدن درد فرهنگ کمک کند و به این مسئله فکر کند.

Dore serat5(3)

وی در پایان گفت:شاید بنده و یا امثال بنده “بدانم” که باید چه کرد ولی بدرد نمی خورد چون باید”بدانیم” یعنی با هم بدانیم و در قالب فعالیت گروهی منسجم که مختصرا همان تشکیلات است و تا زمانی که به این فهم عمومی عمیق مشترک نرسیم شاید راه به جایی نبریم.

سید مجتبی عزیزی در سخنرانی خود در پنجمین دوره صراط با موضوع بررسی اندیشه سیاسی امام و آقا گفت:مقام معظم رهبری برای رسیدن به هدف نهایی حرکت انقلاب اسلامی پنج مرحله را عنوان کرده اند.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) این پنج مرحله را اینگونه عنوان کرد:مرحله اول: ایجاد انقلاب اسلامی مرحله دوم:تاسیس نظام اسلامی مرحله سوم:دولت اسلامی مرحله چهارم:کشور اسلامی مرحله پنجم:امت اسلامی

Dore serat5(6)

وی عنوان کرد:یکی از مهم ترین مبانی فکری امام و رهبری نگاه توحیدی است به عنوان مثال امام خمینی رحمه الله می فرمایند مبنای آزادی در اسلام توحید است.

وی ضمن بیان اینکه یکی دیگر از مبانی فکری امام و رهبری حفظ وحدت کلمه است افزود:مهمترین علل بسیاری از افعال حضرت امام و رهبری حفظ وحدت می باشد و تا مفهوم وحدت جا نیفتد نمی توان رفتار رهبری و امام را تحلیل کرد.

این استاد دانشگاه افزود:ظلم ستیزی یکی دیگر از مهم ترین مبنا های فکری امام و رهبری است به طوری که در اوج تحریم آقا دستور کمک به مرد غزه را صادر می کنند.

Dore serat5(5)

دکتر خیامی در سخنرانی خود در پنجمین دوره صراط با موضوع «چگونه یک فیلم را خوب ببینیم؟» گفت:در دیدن یک متن رسانه ای باید به تمام اجزای آن تمام و کمال توجه کرد و تلاش کرد تا جایی که می توان به لایه های چندم یک متن رسانه ای پی برد.

Dore serat5(7)

این استاد ارتباطات گفت:مثلا در دیدن یک فیلم خطایی که بسیاری مرتکب می شوند این است که به تیتراژ ابتدائی آن توجه نمی کنند غافل از اینکه حتی اسم سازنده ی آن نیز می تواند اطلاعات مهمی در اختیار مخاطب قرار دهد مثلا اگر سازنده ی یک فیلم حوزه ی هنری باشد بدون دیدن فیلم می توانیم حدس بزنیم که احتمالا فیلمی با فضایی حزب الهی است.

در ادامه و پس از این مقدمه دکتر خیامی به بررسی فیلم یه حبه قند به کارگردانی سیدرضا میرکریمی به همراه دوستان پرداخت و این فیلم را به لحاظ ساختاری و نشانه شناسانه تحلیل و نقد کردند.

دکتر خیامی در نقد این فیلم گفت: مهم ترین عنصر فیلم با توجه به نشانه های مختلفی که در فیلم آقای میر کریمی  موجود است نشان دهنده ی جامعه ی سنتی ایرانی است که با اسلام عجین شده و این مطلب در تمام فیلم به چشم می خورد.

Dore serat5(8)

وی در پایان افزود:هدف ما بهتر دیدن فیلم است.اگر ما فیلم را درست نبینیم منجر به توصیف نادرست و توصیف نا درست هم منجر به تحلیل نادرست و در نهایت و بدتر از همه موجب تصمیم نادرست خواهد شد.

اخبار مرتبط