پایگاه خبری تحلیلی دزمهراب

گفتگو با خانم بابائیان مسئول خواهران موسسه فرهنگی مهراب دزفول

به گزارش دزمهراب در ادامه می توانید گفتگوی دزمهراب با خانم بابائیان مسئول خواهران موسسه فرهنگی مهراب دزفول را درمورد فعالیت هایشان و به طور مشخص کارگروه تربیت دینی موسسه فرهنگی مهراب بخوانید.

ابتدا خودتان را معرفی نمایید.

زهرا باباییان هستم ،کارشناس مهندسی پزشکی،از سال 89 فعالیت های فرهنگی و اجتماعی خود را با مسئولیت در حوزه بسیج دانشجویی به عنوان جانشین فرمانده حوزه بسیج دانشجویی آغاز کردم و از ابتدای تاسیس موسسه مهراب افتخار عضویت در این موسسه را دارم

در حال حاضر مسئول خواهران موسسه فرهنگی مهراب دزفول و مسئول کارگروه “تربیت دینی کودک” هستم.

لزوم تشکیل کارگروه تربیت دینی موسسه مهراب چیست؟

لزوم تشکیل گروه تربیت دینی کودک همواره دغدغه ی قشر جوان و مذهبی جامعه بوده و هست،با عوض شدن سبک زندگی و تمایل به سبک زندگی غربی و نبودن منابع بومی علوم انسانی در طول سال های جوانی ودانشجویی و قبل و اوایل ازدواج،متاسفانه این دغدغه پاسخ داده نمی شود.

به همین منظور کسب مهارت های تربیت فرزند به همت خود فرد بسته است…

حتی با پیگیری برنامه های رسانه ی ملی و یا انتخاب تصادفی کتب موجود در بازار هم تنها درصدی از نیازهای تربیت دینی کودک پاسخ داده می شود،داشتن خانواده ای با فرهنگ و با سبک زندگی ایرانی -اسلامی در هجوم رسانه ها و مد های عجیب و غریب این روزها ،کاری سخت و همه جانبه است.

به همین دلیل بر آن شدیم که با انتخاب آگاهانه کتب موجود ،و مطالعه و مباحثه ی آنها و همچنین استفاده از تجربه های عینی افراداین خلا را تا حدی برطرف کنیم که در درجه اول برای اعضای این گروه و در درجه بعدی ارائه ی آن به دیگران گامی در این جهت برداریم.

مخاطبین شما چه رده سنی می باشند؟

طبق حدیثی از پیامبر اعظم ص تربیت هر فرزند به سه دوره تقسیم می شود:

بدوتولد تا هفت سالگی یا دوران امیری

از هفت تا چهارده سالگی یا دوران ادب

از چهارده تا بیست و یک سالگی یا دوران وزیری

گروه تربیت دینی مهراب قاعدتا از گروه سنی اول یعنی بدو تولد تا هفت سالگی را در دست مطالعه دارد،اقتضای این دوره حساس از زندگی فرزندان علاوه بر مباحث تربیتی ،پرورش خلاقیت آنها ،به وجود آوردن اعتماد و عزت نفس در کودک و شناخت استعدادهای گوناگون کودک است.

ویژگی خاص این دوره از زندگی این است که میتوان حتی بدون آموزش مستقیم( که اساس تربیت زیر 7 سال بر پایه ی آموزش غیر مستقیم است)مفاهیم ناب زندگی و پایه های اعتقادی فرزندان را بنا نهاد و در روح و روان او ماندگار کرد.

شما روی چه کتابهایی تمرکز بیشتر دارید؟

روان ترین و ساده ترین کتابها که در یکی دو سال گذشته توجه خیلی از مادران و پدران جوان را به خود اختصاص داده مجموعه ی “من دیگر ما” از آقای عباسی ولدی و کتاب “دوران طلایی تربیت” از محمد علی قاسمی،در حال حاضر منابع مطالعه گروه تربیت دینی هستند.

مجموعه ی سوالات اعضا در مورد تربیت دینی که در این کتب پاسخ داده نشده ،کتب بعدی مورد مطالعه را مشخص می کند.

 چه افرادی در این جلسات مباحثاتی شرکت می کننند؟ آیا انتخاب می شوند و باید شرایط خاصی داشته باشند؟

اعضای گروه تربیت دینی خواهران مهراب

شامل کسانی هستند ک تا قبل از این در دوره های صراط شرکت کرده و یا آشنایی اولیه ای با فعالیت های موسسه مهراب داشته اند.

منتها در ادامه دوستان دیگری هم پیوستند و البته کسانی که در خود این احساس نیاز و حتی توانایی و دانشی در این مورد را دارند هم میتوانند به ما ملحق شوند …

برنامه شما برای آینده چیست؟

در حال حاضر تمرکز اصلی بر فراگیری و مباحثه میان مطالعات و تجربه های فردی است و تا مدتی این روند باید ادامه یابد ،بعد از آن به فراخور مقتضیات، بازدید از مهدکودک ها و انتقال تجربیات بین اعضای گروه و مربیان تربیتی مهدکودک ها و همچنین کارگاه های تخصصی تربیت کودک زیر 7 سال و پرورش خلاقیت آنهاد در دستور کار است ،ان شالله

آیا در مطالعات خود از کتب روانشناسی غربی استفاده میکنید؟

همان طور ک می دانید منابع علوم انسانی متاسفانه در کشور ما خیلی وضع خوبی ندارد. کتب تربیت فرزند غربی نکات خوب و ارزشمندی دارند منتها باید بومی شوند و هر آنچه که با دستور اسلام و سبک زندگی ایرانی اسلامی همخوانی دارد به کار گرفته شود.

به همین دلیل در اولویت های بعدی قراردارند،در ابتدا ما احادیث و روایات و کتب ایرانی اسلامی رو مطالعه می کنیم تا میزان و معیار تمیز و تشخیصی برای بومی کردن در ذهنمان داشته باشیم،بعد از آن می توان از کتب غربی هم استفاده کرد.

تا چه زمانی این مطالعات ادامه پیدا خواهد کرد؟

سقف خاصی برای مطالعات وجود ندارد ،همیشه مطلبی برای یادگیری iست و انسان همواره نیازمند یادگیری است،بازه ی زمانی در نظر گرفته شده دو سال است که از اسفند 93 آغاز و ان شالله تا پایان سال 95 ادامه دارد.

بعد از آن فعالیت ها ان شالله تخصصی تر خواهد بود که به فراخور موقعیت و شرایط پیش آمده تعیین می گردد.

ومن الله توفیق

اخبار مرتبط