پایگاه خبری تحلیلی دزمهراب

معاون اموراقتصادی استاندار خوزستان:دزفول هنوز به جایگاه اصلی خود در زمینه اقتصادی نرسیده است/لزوم ورود سریع تر سرمایه گذار جهت احداث پایانه صادراتی دزفول

به گزارش دزمهراب جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی خوزستان عصر روز سه شنبه با حضور معاون امور اقتصادی استاندار خوزستان و دیگر مسئولین استان و شهرستان دزفول، در سالن جلسات فرمانداری دزفول برگزار شد.

معاون اموراقتصادی استاندار خوزستان در این نشست به تجهیز اداره گمرک دزفول اشاره داشت و گفت: گمرک دزفول زیرساخت مهمی در دزفول خواهد بود و قطعا ما نیز حمایت های لازم را از آن خواهیم داشت.

سیدعلی بحرینی مقدم تصریح کرد: توسعه صادرات غیرنفتی از محورهای اصلی اقتصاد مقاومتی، اشتغال و صادرات فراگیر لست که دولت در این خصوص تلاش زیادی خواهد کرد اما بخش خصوصی نیز باید با قدرت ریسک پذیری و ارزآوری بیشتری در این زمینه عمل کند.

وی با اشاره به ظرفیت های عظیم موجود در شمال خوزستان خواستار ورود سریع تر سرمایه گذار جهت احداث پایانه صادراتی و پایانه گل و گیاه دزفول شد و اظهار کرد: ما از سالهای گذشته تلاش زیادی برای احداث پایانه انجام داده ایم و برای این امر تسهیلات ارزان قیمت نیز آماده شده اما هنوز بخش خصوصی بصورت جدی و عملی وارد این موضوع نشده که پیشنهاد ما این است فعالان اقتصادی دزفول که خود یک ظرفیت بزرگ محسوب می شوند در زمینه سرمایه گذاری برای این پایانه وارد عمل شوند.

معاون اموراقتصادی استاندار خوزستان در پایان صحبت های خود با تاکید بر اینکه شمال خوزستان و دزفول هنوز به جایگاه اصلی خود در زمینه اقتصادی نرسیده است گفت: برای رسیدن دزفول به جایگاه واقعی و استفاده از ظرفیت های متعدد و بزرگ این شهرستان، افزایش تلاش و همت مسئولان شهرستان را با اجرای طرح های مختلف میطلبد.

فرماندار دزفول نیز در این جلسه گفت: خوشبختانه در چند سال اخیر ورود سرمایه گذاران داخلی و خارجی  به دزفول مسیرتازه و مثبتی را در زمینه کسب و کار به دزفول داده است.

حبیب اله آصفی با اشاره به وجود ظرفیت عظیم گل و گیاه و گردشگری در دزفول خواستار همت همه مسئولان در جهت شکوفا کردن هر چه بیشتر این ظرفیت ها شد و افزود: تاکنون سرمایه گذاران زیادی در خصوص احداث پایانه صادراتی در دزفول وارد مذاکره شده اند در واقع ما در زمینه احداث این پایانه مشکل سرمایه نداریم بلکه نداشتن تخصص و مهارت متقاضیان در این زمینه مشکل اساسی ما است.

وی ادامه داد: در این بین یک گروه شمالی نیز در این زمینه با ما وارد مذاکره شده اند که به نظر می رسد از تخصص نیز برخوردار هستند. حال مقرر شده در هفته آینده جلسه ای با این گروه برگزار شود تا در صورت به توافق رسیدن قرارداد احداث پایانه صادراتی دزفول را نهایی کنیم.

عباس پاپی زاده نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار کرد: بعد از افتتاح دفتر گمرکی دزفول در گام های بعدی برای حل مشکل مرز هوایی فرودگاه دزفول نیازمند همکاری مسئولان استانی هستیم زیرا حل مشکل مرز هوایی موجب کاهش هزینه ها و توسعه صادرات سبزی و صیفی می شود و صادرات غیرنفتی استان خوزستان سه برابر خواهد شد.

وی افزود: متاسفانه هنوز مشکل مرز هوایی دزفول حل نشده که اگر این مشکل نیز حل شود در کنار گمرک شاهد توسعه و انقلابی در شمال خوزستان در بخش صادرات خواهیم بود

سید منصور شریفیان یکی از صادرکنندگان شهرستان نیز در این جلسه اظهار کرد:هر کامیون ترانزیتی که برای تخلیه بار به ایران وارد می شود دو بار عوارض جاده ای بر اساس تن کیلومتر پرداخت می کند که هر نوبت عوارض بین 300 تا 700 دلار است این درحالی است که باید در مجموع یک بار عوارض از تولیدکننده دریافت شود.

وی ضمن انتقاد از این موضوع گفت:شهرستان دزفول قرنطینه گیاهی ندارد در حالی که اگر حمل و نقل بین المللی در دزفول فعال شود صادرات بهتر انجام می شود .

منصور شلال نژاد مشاور اقتصادی فرمانداری ویژه دزفول نیز گفت: امتیازاتی که به تانکرهای عراقی سوخت برای عوارض داده می شود بسیار زیاد است و در برخی موارد این کامیون ها یک دهم عوارض موردنظر را پرداخت می کنند در حالی که مشکلات زیادی برای جاده های کشورمان ایجاد می کنند و دیگر ترانزیت ها عوارض بیشتری پرداخت می کنند.

اخبار مرتبط