پایگاه خبری تحلیلی دزمهراب

اگر یزیدهای زمانه را نشناسیم عزاداریمان بی تاثیراست/اگر بدون محوریت رهبری، بخواهیم حرکت کنیم، شاخص را از دست داده ایم

بچه های هیئت دوماه شبانه روز در خاک و خل ها کار کردند تا پول باند هیئت جور شود/اگر یزیدهای زمانه را نشناسیم عزاداریمان بی تاثیراست/اگر بدون محوریت رهبری، بخواهیم حرکت کنیم، شاخص را از دست داده ایم/موظفیم برای تمام کسانی که در فضای جمهوری اسلامی نفس می کشند، کار کنیم

 

*باسلام، برای شروع لطفا خودتون رو معرفی بفرمایید و درمورد چگونگی ورود به عرصه مداحی توضیح بدید؟
با عرض سلام خدمت شما ومخاطبین عزیز رسانه فعال دزمهراب. بنده رضا غیاثی هستم و مدد اهل بین (ع) حدود بیش از۲۰ سال هست که در عرصه مداحی فعالیت میکنم. ازآن جایی که به همراه خانواده ساکن شوش بودیم، مداحی را از هیات زنجیرزنان قاسمیه یکی از باقدمت ترین هیاتهای شوش و سپس تقریبا در سال ۷۶ حرم حضرت دانیال (ع)وبه مرور زمان در مسجد جامع شوش هم به مداحی مشغول شدم. در آن زمان سبک مداحی ها بینابین بود و تلفیقی بود از سبک جدید و قدیم. در زمانی که من مشغول مداحی شدم عموی بنده جناب حاج محمود غیاثی که از مداحان خوش نفس هستند و همچنین آقایان علیرضا جمال و محمدحسن پورنعمت که هردو از مسئولین جلسات بودند، برای من استادی کردند و من واقعا مدیون آن ها هستم. از همان موقع بود که مداحی را خیلی جدی دنبال می کردم.
*از چه زمانی به دزفول آمدید؟
بنده به خاطر شرایط شغلی ام، چندسالی را بین شوش و دزفول در رفت و آمد بودم. تا اینکه در سال 91 به دزفول آمدم واینجا ساکن شدم. اوایل حضور در دزفول، فقط هیئت زنجیر زنی حضرت علی اکبر(ع) را داشتم. هیئت بزرگ و باقدمتی که بنده هم افتخار دارم در آنجا مداحی میکنم. اما از سال 93 بود که در کنار هیات علی اکبر با هیئت محبان امیرالمومنین(قدمگاه) و هیئت محبان ابوالفضل (ع) وارد همکاری شدم.
الان تقریبا ۴ سال است که به صورت جدی تر با هیئت محبان امیرالمومنین (ع) مستقر در قدمگاا امام رضا ع همکاری دارم.

*لطفا درمورد خود هیئت و مکان برگزاری مراسمات توضیح دهید.

هیئت محبان امیرالمومنین از سال ۸۱ شروع به فعالیت کرده است و در واقع بچه های جلسات قرآن و پایگاه بسیج مسجد امام خمینی (ره) میباشند. هیئت پیش ازاینکه در مکان قدمگاه مستقر شود، در مکان های مختلفی فعالیت داشته است. مدتی هیئت در محل بقعه امام رضا دیمی مستقر بوده و پس از مدتی، مسئولین هیئت مکان فعلی را مناسب می بینند و اداره اوقاف همکاری نموده و مکان رادر اختیار هیات قرار داده و بچه های هیات با هزینه شخصی خود شروع به ساخت این مکان می کنند. ساخت این مکان تقریبا از سال ۹۱شروع شد و حدود یک سال طول کشید. جالب است گفته شود که ما اوایل به دلیل هزینه بالای کرایه سیستم صوتی و … دهه اول محرم نمیتوانستیم مجلس داشته باشیم. در یک اتفاق واقعا مثال زدنی، هزینه ی سیستم صوتی فراهم شد. قضیه این طور بود که یکی از مراکز بهداشت نزدیک قدمگاه، برای بازسازی میباید تخریب می شد. دوستان ما در این هیئت در مناقصه شرکت کردند و برنده شدند. تعداد ۳۰ نفر از دوستان هیئتی، از نوجوان تا جوانان، دوماه تمام شب و روز باهم کار کردند و پولی که از این طریق به دست آمد را صرف خرید سیستم صوتی کردیم‌. از آن به بعد بحمدالله مشکل سیستم صوتی هم برطرف شد و ما مراسمات محرم را برگزار کردیم. در واقع از سال ۹۵ ما توانستیم مراسمات دهه محرم را برگزار کنیم. خدا را شکر هم سال به سال باکیفیت بالاتر و استقبال بیشتر مردم مواجه هستیم تا جایی که بدیل محدودیت فضا مجبور شدیم بخشی از خیابان کناری قدمگاه را برای مراسمات تجهیز کنیم ضمنا از آنجایی که ما ارتباط مداوم هیئت و مخاطب را لازم میدانیم، هرسه شنبه ها برنامه داریم و به تناسب نزدیکی به ولادت ها و شهادت ها برنامه برگزار میکنیم.

*نگاه شما به مقوله هیئت چیست؟ به عبارتی تعریف شما از هیئت چیست؟

هیئت مجموعه ای است که از لحاظ تاریخی از زمان ائمه علیهم السلام بوده تا الان. ولی به طور جامع تر اگر بخواهیم بگوییم، هیئت یک مجموعه فرهنگی، مذهبی و تشکیلاتی است که اعضای آن با حس همدلی و هماهنگی، علاوه بر مراسمات مذهبی، در تمامی شئون مهم و لازم الورود، اعم از آموزش، کمک رسانی و کارهای جهادی، روشنگری سیاسی فرهنگی و … فعالیت داشته باشند.

رهبر معظم انقلاب همه ساله در روز ولادت حضرت زهرا (س) با مداحین دیدار میکنند و مهم ترین نکاتشان را در آنجا خطاب به مداحین کشور افاضه میفرمایند . آقا فرمودند که(ما باید توجه داشته باشیم که مستمع و مخاطب ما وقتی که از هیئت بیرون می رود، چیزی به داشته هایش اضافه شود.) اگر هیئتی این طور نبود و ما دیدیم که بعد از دهه محرم چیزی به او اضافه نشده و تغییری نکرده، باید بگوییم که هیئت کارکرد اصلی و وظیفه اش را خوب انجام نداده است. یکی از مثال های خوب برای کارکرد هیئت، همین ورود به مسائل روشنگری سیاسی و فرهنگی در برهه های حساس تاریخ انقلاب سلامی توسط هیات ها است.

*نگاه شما نسبت به هیئت تراز انقلاب چیست؟
هیئت تراز انقلاب هیئتی است که بتواند همان اهداف انقلاب را که از روز اول مشخص شده اند پیش ببرد. برای ما این که فلانی مذهبی یا غیر مذهبی است، معنی ندارد. ما موظفیم برای تمام کسانی در فضای جمهوری اسلامی نفس می کشند، کار کنیم. اگر مردم مشکلی داشته باشند، آتش به اختیار، بچه های هیئتی و انقلابی ورود می کنند و کار می کنند. و این یکی از مهم ترین شاخص های یک هیئت انقلابی است. یعنی اینکه بدون درنظر گرفتن شخص، برای رفع مشکل به صورت خودجوش وارد عمل شوند و اقدام کنند.

*از نظر شما نسبت مداح، روحانی و مستمع چگونه باید باشد؟ آیا تکیه اصلی هیئت باید بر روی مداح باشد؟

ما از روز اولی که بنای هیئت را گذاشتیم، نگاهمان این بود که یک نفر روحانی نه فقط به عنوان سخنران، بلکه به عنوان کارشناس مذهبی که در زمینه های سیاسی ، فرهنگی و تاریخی هم فعال باشد، در هیئت داشته باشیم. ما تقریبا از پنج سال گذشته، روحانی هیئت داریم حجت الاسلام والمسلمین شیخ مرتضی همت پور، مداوم در هیئت حضور دارند و علاوه بر سخنرانی، برای اشعار، مطالب، نوع برگزاری جلسات و … با ایشان مداوم مشورت داریم. اما از آنجایی که جلوه روضه و مداحی، در نگاه مردم، در وجود مداح دیده می شود، تلاشمان این بوده که هیئت قائم به مداح و سخنران نباشد. درواقع تکیه هیئت به خود مجموعه باشد. من هم تمام تلاشم این بوده که مردم عزیز، اینجا را به اسم هیئت قدمگاه بشناسند و نه به اسم مداح یا هر اسم شخص دیگری

*دشمنان این نظام همواره سعی کرده اند که به نحوی به فضای عزاداری و امام حسین ع ورود داشته باشند و مخصوصا برای هیئت های انقلابی برنامه داشته باشند. به نظر شما مهمترین برنامه های آن ها برای این کار چیست؟

دشمن سعیش بر این است که کارایی هیئت را کم کند نه اینکه با خود هیئت مقابله کند. چون این مقوله در خون مردم این مرز و بوم وجود دارد و طبیعتا نمی تواند مستقیما برای جمع کردن هیئت ها و نهی کامل عزاداری امام حسین (ع) کاری انجام دهد. بنابراین ترجیحش این است که در پوشش هیئت ها فعالیت ها و انحرافاتی را ایجاد کند. به لطف خدا ما در دزفول، به خاطر اصالتی که هست مشکلات کمتری داریم . اما در بعضی شهرهای دیگر رفتارها و اقداماتی در بعضی هیئت ها صورت میگیرد که نه در مشی عزاداری صحیح است، نه در رضایت اهل بیت و نه در تراز انقلاب است. این مسئله را میتوان در رفتار و اقدامات برخی اعضای این هیئت ها بعد از مراسمات یا در طول سال دید. این مسئله یک خط کش است و میتوان رفتارهای مسئولین و مستمعین هیئت را ملاکی برای کارکرد و مسیر صحیح هیئت دانست.

*لطفا کمی مصداقی تر توضیح دهید. منظورتان سبک ها و رفتارهای حین مراسم است یا مسائلی که در هیئت های سکولار می بینیم؟

ما در برهه زمانی زندگی میکنیم، که نیاز مبرمی به رهبر واحد داریم. تمام کسانی که ما را ازاین نگاه دور میکنند، به خطا رفته اند. من به هیچ وجه منکر اجر تمام کسانی که برای امام حسین ع مجلس میگیرند نیستم و اصلا هم بحثم در این مورد نیست. بحث درمورد افق و آینده ای است که ما برای انقلاب و نظام متصور هستیم. افق چهل یا پنجاه سال آینده‌ را باید ببینیم که اگر بدون محوریت رهبری، بخواهیم حرکت کنیم، شاخص را از دست داده ایم.

* امام خمینی جمله معروفی دارند که می فرمایند ملت ما ملت گریه سیاسی است. رهبری هم صحبت های زیادی در باب هیئت های سکولار دارند. نظر شما در این موارد چیست؟

آنقدر که ما در باب روضه و اشک روایت داریم که در مورد هیچ یک از بخش های عزاداری نداریم. من خودم به شخصه هرکجا حرف از روضه خوانی باشد استقبال میکنم چون به نظرم مداحی را خیلی های دیگر هم میتوانند انجام دهند. اما آیا ما خیال کرده ایم که اهل بیت بدون درنظر گرفتن اثر و راهبرد اشک ریختن، این قدر توصیه به اشک ریختن گرده اند؟ قطعا این طور نیست. به جز بحث خودسازی، اشک ریختن در ایجاد نگاه ظلم ستیز و بصیرتی فرد موثر خواهد بود. شما می بینید که امام سجاد ع با دعا و اشک ریختن بسیاری از معارف را منتقل کردند. بنابراین اشک ریختن علاوه بر جنبه معنوی و ایجاد عشق به اهل بیت، قوه ظلم ستیزی و تشخیص و تولی و تبری نسبت به حق و باطل را در فرد ارتقا می دهد.
بنابراین صحبت امام و رهبری، دقیقا در همین راستا است.
اگر ما در هیئت ها صرفا تمرکز کنیم به اشک ریختن وسینه زدن، و کاری به مسائل روز نداشته باشیم و یزیدهای زمانه را نشناسیم، قطعا این عزاداری منحصر در دهه محرم خواهد بود و در طول سال بی تاثیر می شود.

*شما نسبت هیئت، مسجد و نماز را چه طور ارزیابی می کنید؟ گفته می شود فعال هیئت در نمازجماعت فعال نیست و به عکس هم ممکن است باشد.

ما هرچه داریم از امام حسین ع داریم. امام حسین ع هم روز عاشورا نماز را در آن اوضاع برپا کردند. بچه هیئتی اگر ارتباطش با نماز قطع شود، به راحتی به خطا می

رود و عملش ماندگار نیست. و بچه مسجدی هم که ارتباطش با هیئت و امام حسین ع ضعیف باشد، بازهم به راحتی خطا رفته و می تواند منحرف شود. الگوی ما شهدا هستند که از دل جلسات قرآن و مساجد بیرون آمدند و با عشق و شور حسین ع پیش رفتند.

هیئت و مسجد دو مقوله مکمل هم هستند. برای تقویت ریشه و بنیان ما نیاز به مسجد داریم و برای تقویت شور و نشاط معنوی و بروز و ظهور حقیقت دین نیاز به هیئت داریم.

*شما گرایش به هیئت ها در دزفول را چگونه ارزیابی می کنید؟ گرایش به هیئت های با سبک جدید را چه طور؟
حرارتی که شور امام حسین ع در دل ها ایجاد میکند وعده داده شده که تا ابد سرد نشود. اما چیزی که دیده می شود این است که مردم بیشتر به دنبال جایی هستند که چیزی گیرشان بیاید.روضه ای خوانده شود و اشکی جاری بشود و این گرایش ها به نظرم بیشتر و بیشتر می شود.
درمورد سنتی و جدید بودن هیئت ها، واقعیت این است که برخی جوان تر ها بیشتر سبک جدید عزاداری را می پسندند، و برخی نیز اعم از جوانان و مسن تر ها نیز سبک قدیم. نمی توان کسی را اجبار کرد و همه هم ماجور هستند.

*بعضا در مورد سبک های جدید مداحی و مثلا ذکر گفتن ها انتقاداتی می شود. شما در این زمینه چگونه عمل میکنید؟
واقعیت این است که همانطور که از برخی میشکسوتان مداحی شهرمان شنیدم تقریبا اکثر سبک های جدید، در واقع برگرفته از همان سبک قدیم هستند که البته اسمشان عوض شده است. مثلا نوحه زمینه همان نوحه یک دست دودست قدیمی یا مجلسی است. نوحه سنگین و نوحه واحد همان نوحه جنوبی است و شور هم بامقداری تفاوت تقریباهمان سبک یزله است. اما اعتراض بیشتر بر روی ملودی هاست. تمام تلاش ما این است که محزون باشد، مورد دار نباشد و از لحاظ شرعی ایرادی به آن وارد نباشد. در مورد ذکر حسین گفتن هم ما کاملا دقیق و با تلفظ کامل ذکر حسین می گوییم. این ذکر واقعا برکت مجلس است و حرارت این ذکر، بر مجلس موثر خواهد بود و خدا شاهد است که هدفمان صرفا ریتم دادن و هماهنگی نیست.

*برای سوال پایانی، برای مداحی ها، چه قدر از ظرفیت شُعَرای دزفولی استفاده می کنید؟
اکثرا از ظرفیت های دزفول استفاده می شود. اگر بخواهم نام ببرم، آقای حمید رمی، جواد قمری، محمد دهدار، سعید عبداللهی از دوستانی هستند که اشعارشان در نوحه ها استفاده می شود. در زنجیر زنی هم آقایان محمد عطار روشن،آقای احسانی، مصطفی چراغی، جلال حیدری، مسلم بشیری، سید حبیب حبیب پور،محمد هنرجو و … دوستانی هستند که از اشعارشان استفاده می کنیم.
بهرحال تمام تلاشمان این است که از ظرفیت های عزیز خود دزفول استفاده کنیم.

*بسیارعالی. خیلی ممنون از وقتی که برای دزمهراب و مخاطبین اختصاص دادید.

اخبار مرتبط