پایگاه خبری تحلیلی دزمهراب

️ نکات مهم برای مراقب از بیماران کووید 19 در منزل

به گزارش دزمهراب نسیم حمیدی پور عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت:

انتقال ویروس به دو صورت قطره‌ای و تماسی است. انتقال قطره‌ای از طریق قطرات تنفسی،عطسه، سرفه و حرف زدن، و انتقال تماسی از طریق سطوح آلوده و دست آلوده به قطرات تنفسی منتقل می‌شود.

کسانی که دارای علائم خفیف هستند، بیماری زمینه ای ندارند و یا ضعف ایمنی ندارد و همچنین کسانی که علاقه ندارند در بیمارستان بستری شوند باید قرنطینه خانگی شوند.

فردی که قرنطینه می‌شود اول به بهبود خود کمک می‌کند و در محیط آلوده قرار نمی‌گیرد و ویروس ها به بدنش اضافه نمی‌شوند و بعد از آن برای جامعه مفید است.

در قرنطینه خانگی، بیمار باید در اتاق جداگانه به دور از بقیه افراد خانواده باشد، اتاق باید دارای پنجره هایی به سمت بیرون باشد که بتواند محیط اتاق را تهویه کند، تا جایی که امکان دارد تردد افراد در اتاق وجود نداشته باشد و اگر فرد بیمار از اتاق خارج شود باید با بقیه افراد 2 متر فاصله داشته باشد.

تا جایی که امکان دارد مراقبین بیمار را باید به حداقل برسانیم، مراقبین بیمار باید افرادی باشند که سیستم ایمنی قوی دارند و بیماری زمینه ای نداشته باشند.

بعد از هر تماس با فرد بیمار باید دست‌ها را شستشو بدهند و هنگام ارتباط با فرد باید از ماسک استفاده کنند.

فردی که از بیمار مراقبت می کند تا 14 روز بعد از آخرین باری که با بیمار تماس داشته است باید پایش بشود به دلیل اینکه احتمال ناقل بودن در فرد وجود دارد.

سطوحی که بیمار با آنها در تماس است باید روزانه و به صورت مداوم ضدعفونی بشوند، فردی که ضدعفونی میکند حتما باید از دستکش و پیش‌بند استفاده کند که ترشحات به بدن و لباس برخورد نداشته باشند.

برای درست کردن مایع ضدعفونی کننده یک لیوان وایتکس به آن 9 لیوان آب اضافه می کنیم و آن را در ظرف های اسپره قرار می‌دهیم، هنگام درست کردن و استفاده از این مایع حتماً از ماسک استفاده کنید.

لباس‌های بیمار باید جداگانه نگهداری و شسته بشوند، برای شست‌وشوی لباس‌ها می‌توان از پودر لباسشویی استفاده کرد اما باید با آب گرم لباس‌ها شسته شوند. اگر با ماشین لباسشویی می شویید حرارت آب باید بین 100 تا 90 درجه باشد و اگر با دست میشویید باید حتماً با آب گرم باشد.

در زمانی که بیمار در اتاقش است نیاز به استفاده از ماسک ندارد ولی اگر کسی وارد اتاق شد حتماً باید ماسک بزند. کسانی هم که قادر به استفاده از ماسک نیستند حتما باید بهداشت تنفسی را رعایت کنند، هنگام سرفه و عطسه حتماً باید دستمال کاغذی را جلوی صورت خود قرار بدهند و بعد از آن دست هایشان را بشویند.

ماسکی که استفاده می‌شود باید حتماً قسمت دهان و بینی را کاملا بپوشاند و هنگام تنفس هوایی از اطراف ماسک خارج و وارد نشود در صورتی که ماسک به ترشحات بیمار آلوده شود باید ماسک را تعویض کند.

در صورتی که علائم در بیمار بیشتر شد حتماً باید به مراکز درمانی مراجعه بکنند و ملاقات با این بیماران ممنوع است، قرنطینه از دو الی سه هفته متغیر است و زمان پایان قرنطینه 14 روز بعد از بروز آخرین علائم در فرد است.

اخبار مرتبط