پایگاه خبری تحلیلی دزمهراب

برای تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس کرونا چه کارهایی کنیم؟

به گزارش دزمهراب نسیم حمیدی پور عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت:

ویروس کرونا دو ویژگی مهم نسبت به دیگر ویروس‌ها دارد، خطر آلودگی محیطی بیشتری دارد و سرعت انتشار آن بالاتر است.

به دلیل اینکه تاکنون واکسن و دارویی اختصاصی برای ویروس کرونا ساخته نشده است، باید مقاومت جسمی و روانی خود را در برابر این ویروس افزایش دهیم به همین دلیل پیشنهادهایی برای افزایش تاب آوری زیستی و روانی افراد سالم بر پایه‌ی طب ایرانی جمع آوری کرده ایم.

در طب ایرانی، در این شرایط کرونایی سه عامل مهم وجود دارد؛ عامل بیماری یا همان ویروس، میزبان که همان انسان است و محیط.

در مورد میزبان یا انسان وظیفه ما این است که از ورود این ویروس به بدن جلوگیری کنیم، پس باید یکسری کارها را انجام بدهیم تا ورود این ویروس به بدن را تا حدودی پیشگیری کنیم.

می‌دانیم که حالات ذهنی و هیجانی مانند ترس، بی تابی، اندوه و نگرانی عملکرد طبیعی دستگاه عصبی، غدد درون ریز و سیستم ایمنی بدن ما را مختل می‌کند، برای عملکرد بهتر اینها اولین قدم این است که اطلاعات ورودی ذهن و حواسمان را مدیریت کنیم.

برای افزایش این تاب آوری، تنظیم و بهبود کیفیت خواب است؛ مهمترین پشتیبان سیستم عصبی و ایمنی، خواب به وقت و آرام است.

برای آسایش و آرامش سه کار مهم می‌توان انجام داد؛ با توکل و توسل، ذکرها و دعاها، نذرهای خالصانه از طریق انرژی مثبتی که ما می‌دهند نه تنها به سلامتی ما کمک می‌کنند بلکه باعث برکت و رستگاری می‌شوند.

یکی دیگر از کارهایی که می‌توان انجام داد این است که از این فرصت همنشینی با خانواده استفاده کنیم، می‌توانیم با کارهایی ساده مانند مطالعه کردن، نگرانی در این شرایط سخت را به آسایش تبدیل کنیم.

سومین راهکار برای آرامش خندیدن است، خندیدن تاثیر مستقیم بر روی سیستم ایمنی بدن دارد، در واقع خندیدن سیستم عصبی، تنفسی، عضلانی، گردش خون و غدد درون ریز را فعال می‌کند.

بوییدن یک سری مواد باعث افزایش عملکرد سیستم ایمنی بدن می شود برای کاهش اضطراب ضمن انجام دم و بازدم های عمیق،باید از بو های طبیعی خنک مانند بوی پرتقال، به، لیمو، خیار شسته شده و گلاب استفاده شود.

هرگاه همه گیری در یک منطقه اتفاق می‌افتد مردم آن منطقه سه کار را نباید انجام بدهند؛ عدم پرخوری، درهم خوری و سنگین خوری.

مصرف شوری ها و ترشی های محرک، خشکی آور مخاط تنفسی، شیر، ماست، گوجه و موز را باید محدود کنید.

از مصرف نوشیدنی‌ها و خوردنی های محرک مغز مانند قهوه، نسکافه، چای سبز و شکلات تلخ که برهم زننده‌ی خواب هستند در ساعت های عصر و شب خودداری کنید.

یکسری تصورات بین مردم هست که فکر می‌کنند گیاهان داروی بدون عوارض هستند در حالی که گیاهان دارویی نیز عوارض خاص خود را دارند، تداخلات بین داروهای گیاهی و شیمیایی نیز وجود دارد.

تصور اشتباه دیگر بین مردم این است که طب سنتی به تنهایی میتواند درمانگر باشد در صورتی که اینگونه نیست.

اینکه مصرف زیاد خوراکی های گرم مانند سیر و زنجبیل مانع ابتلا به ویروس کرونا میشود، یک باور غلط است.

 اسپند دود کردن باعث از بین رفتن ویروس کرونا نمی‌شود و فقط هوا را ضدعفونی میکند.

اخبار مرتبط