پایگاه خبری تحلیلی دزمهراب

فرماندار دزفول در برابر مافیای قدرتمند باغ ویلا؟/آیا باغ ویلای مسئولین و افراد ذی نفوذ هم تخریب خواهد شد؟/چند پیشنهاد برای ساماندهی باغ ویلاها

️روز گذشته فرماندار محترم دزفول، ضمن اشاره به تخریبِ چند قطعه باغ ویلا، اعلام کرده که خرید و فروش باغ ویلاهای غیرمجاز، ممنوع است و با متخلفین طبق قانون برخورد می شود. ورود شجاعانه ایشان به بحث پرحاشیه باغ ویلاها، قطعا مایه خوشحالی است؛ اما این تازه آغاز کار است.

فرماندار دزفول عملا قرار است روبه روی مافیایی بایستد که از وضعیت نابسامان کشاورزی سو استفاده کرده، زمین های باارزش کشاورزی را به ثمن بخس خریده، به طورغیرقانونی قطعه بندی کرده و پس از ساخت، به قیمت های باورنکردنی به فروش می رسانند؛ و جالب تر آنکه هم جهاد کشاورزی را دور می زنند، هم ماشین آلات شهرداری را به خدمت می گیرند، و هم مجوزِ غیرقانونیِ میراث فرهنگی را اخذ می کنند.

از طرفی اگر قرار است با این مسئله برخورد شود، اولویت با مسئولینی است که خود صاحب باغ ویلا بوده و با دور زدن قانون، عملا راه را برای دیگران هم باز کرده اند. نمی شود به خاطر تفسیر متفاوت قضات از قانون و یا اعمال نفوذ برخی افراد، عمدتا باغ ویلای مردم عادی تخریب شود، ولی باغ ویلای افراد ذی نفوذ و برخی مسئولین و روسای ادارات، بدون کم ترین خراش و حتی جریمه قانونی پابرجا باشند.

از طرف دیگر در سال های گذشته، رونق گردشگری باعث شده تا بسیاری از فعالان این عرصه، مدافعِ گسترشِ باغ ویلاها باشند و چشم خود را به روی تهدید منابع آب زیرزمینی و آینده کشاورزی و باغداری دزفول ببندند. با این حال باید هرچه زودتر، برای ساماندهی باغ ویلاها تدبیری اندیشیده شود؛ تا هم جنبه های گردشگری درنظر گرفته شود، هم جنبه های کشاورزی و زیست محیطی.

حلِ مسئله باغ ویلاها که از قضا مورد توجه نهادهای امنیتی هم قرار گرفته است، مستلزم همکاری چندین ارگان مختلف است. بنابراین لازم است کارگروه ویژه ای با حضور نماینده ادارات جهادکشاورزی، میراث فرهنگی و گردشگری، آب و برق و حتی دادگستری تشکیل شده و ساماندهی چند هزار باغ ویلای موجود در دستور کار قرار گیرد. با توجه به تحقیقات قبلی پیشنهاد می شود:

1- با هماهنگی اداره مسکن و شهرسازی و جهاد کشاورزی، زمین های مشخصی با چارچوب و قوانین مشخص، برای ساخت ویلا درنظر گرفته شود و هرگونه ساخت و ساز غیر از آن محدوده، غیرقانونی اعلام شود.

2- اداره جهاد کشاورزی نسبت به بررسی ۲ هزار چاه غیرمجازی که در باغ ویلاها حفر شده و نفسِ زمین های کشاورزی را به شماره درآورده، اقدام کند.

3- اداره برق از سودِ هنگفتی که بابتِ توسعه شبکه برقِ باغ ویلاها عایدش می شود، چشم پوشی کرده و قانون را سرلوحه قرار دهد.

4- اداره میراث فرهنگی و گردشگری، صرفا برای باغ ویلاهای مجاز، مجوز خانه مسافر صادر کرده و زمینه گسترش باغ ویلا های غیرمجاز را فراهم نکند.

اخبار مرتبط