پایگاه خبری تحلیلی دزمهراب

ممنوعیت آتش زدن کاه و کلش در شهرستان دزفول

به گزارش دزمهراب از روابط عمومی اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دزفول، رضا قپانچی پور رئیس این اداره ضمن اعلام ممنوعیت قانونی سوزاندن کاه و کلش مزارع گفت: متاسفانه همه ساله برخی کشاورزان طبق سنتی اشتباه پس از برداشت محصول در این فصل و خشک شدن باقیمانده گیاهان، اقدام به آتش زدن مزارع می کنند.

وی افزود: مضرات این عمل در بلندمدت کاهش عملکرد محصول به دلیل اثرات نامطلوب بر کیفیت خاک با از بین بردن مواد مغذی آن و افزایش ضریب آسیب پذیری محصول در برابر آفات، بیماری ها، سرما و گرما به دلیل کاهش مواد آلی خاک، کاهش نفوذپذیری و افزایش فرسایش خاک و در نتیجه بالا رفتن مصرف کود‌های شیمیایی را درپی خواهد داشت.

وی افزود: با توجه به رسالت ادارات جهاد کشاورزی، بهداشت و محیط زیست در اتخاذ تصمیم‌های پیشگیرانه برای جلوگیری از آتش زدن کاه و کلش مزارع و با توجه به ماده ۲۰ قانون هوای پاک این عمل خلاف قانون است.

وی ادامه داد: متخلفان وفق قانون مربوطه به جزای نقدی و حبس محکوم خواهند شد و علاوه بر این بر اساس ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی و ماده ۲ و ۲۲ قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا و ماده ۴۵ قانون حفاظت از جنگل ها و مراتع آتش زدن بقایای گیاهی جرم محسوب می شود.

شایان ذکر است ‘قانون هوای پاک’ شامل ۳۴ ماده و ۳۹ تبصره، تیر ماه ۱۳۹۶ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و از سوی دولت برای اجرا ابلاغ شده است.

براساس ماده ۲۰ این قانون، سوزاندن بقایای گیاهی زمین های زراعی پس از برداشت محصول ممنوع بوده و متخلف حسب مورد به جزای نقدی درجه شش موضوع ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی محکوم می‌ شود.

اخبار مرتبط