پایگاه خبری تحلیلی دزمهراب

آیا ستاد اجرایی موفق به تولید واکسن کرونا مطابق وعده‌ها می‌شود؟

۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ مخبر، رئیس ستاد فرمان امام اعلام کرد تا آخر تیر ۱۲ میلیون و تا آخر مرداد ماه ۲۰ میلیون و تا آخر شهریور ماه ۵۰ میلیون واکسن تولید می‌کنیم. اما این وعده در تیرماه توسط خود مخبر اصلاح شد.

مصاحبه اولیه مخبر بعد از جلسه مشترک با وزیر بهداشت بود که در آن پیش‌بینی شده بود تا نیمه اردیبهشت مجوز تولید واکسن برکت ارائه می‌شود. اما تست بهداشتی واکسن‌ها زمان بیشتری برد و مجوز نهایی در ۲۵ خرداد صادر شد، یعنی با ۱.۵ ماه تاخیر.

موضوع بعدی، به طراحی ۳ خط تولید واکسن برمی‌گشت که قرار بود خط اول از ابتدای تیر ۴ میلیون دوز، خط دوم از ابتدای مرداد ۸ میلیون دوز و خط سوم از ابتدای شهریور ۲۵ میلیون دوز در ماه تولید می‌کنند.

خط اول در موعد مقرر شروع به کار کرد اما خط دوم و سوم با تحریم‌های آمریکایی مواجه شد. هرچند که با تلاش‌های ستاد اجرایی، این دو خط نیز در مراحل پایانی احداث هستند و پیش‌بینی می‌شود که خط دوم در ابتدای شهریور و خط سوم هم تا انتهای شهریور به تولید برسند.

با این حساب، وضعیت تولید واکسن برکت به این شکل خواهد بود. اول طی ۲ ماه، تا پایان مرداد ماه حدود ۸ میلیون دوز واکسن را تولید می‌کند. با راه‌اندازی خط دوم تولید واکسن، ۱۲ میلیون دز نیز در شهریور تولید می‌شود و مجموع واکسن ایرانی تولید شده به ۲۰ میلیون می‌رسد. از ابتدای پاییز، خط سوم هم به مدار تولید می‌پیوندد و ماهانه حدود ۳۷ میلیون دز (از ۳ خط تولید)، واکسن ایرانی تولید می‌شود.

البته تولید واکسن ایرانی برکت در ۲۴ خرداد، یک مزیت دیگر هم داشت. آمریکا بلافاصله در ۲۷ خرداد مجبور به لغو تحریم صادرات واکسن به ایران شد و از آن تاریخ، سرعت ورود واکسن به ایران نیز به شکل تصاعدی افزایش یافت. به شکلی که کل واکسن وارداتی تا آن تاریخ حدود ۶ میلیون دز بود اما طی ۲ ماه اخیر حدود ۱۸ میلیون دوز واکسن وارد ایران شده و قرارداد ۳۰ میلیون دز دیگر نیز نهایی شده است.

اخبار مرتبط