پایگاه خبری تحلیلی دزمهراب

از تیم های کاملا مردانه بازی های آسیایی تا رکورد شکنی زنان ایرانی

کدام کشور ورزشکار زن به اینچئون اعزام نمی کند؟

عربستان تیمی کاملا مردانه به هفدهمین دوره بازی های آسیایی در اینچئون کره جنوبی اعزام کرد

مقامات این کشور اعلام کرده اند که ورزشکاران زن این کشور به اندازه کافی برای حضور در بازی های آسیایی آماده نیستند اما به المپیک بعدی اعزام خواهند شد.

کاروان عربستان در این دوره از بازی های آسیایی متشکل از 199 ورزشکار است.

این کشور که به دلیل نادیده گرفتن حقوق زنان از سوی مجامع حقوق بشر مورد انتقاد قرار دارد، در المپیک 2012 لندن برای نخستین بار در یک حرکت نمادین دو ورزشکار زن را در جمع ورزشکاران خود به بازی ها اعزام کرد و به شکل گسترده ای مورد تحسین قرار گرفت. اما اکنون دو سال بعد از آن اتفاق دوباره زنان را از شرکت در رویدادهای مهم ورزشی محروم کرده است.

محمد المشعل دبیر کل کمیته المپیک عربستان در این باره گفت: ما به اعزام ورزشکاران زن به المپیک بعدی متعهد هستیم ولی آنها در حال حاضر از نظر فنی آمادگی حضور در بازی های آسیایی را ندارند.

وی با اشاره به اظهارات رییس سازمان رفاه جوانان عربستان خاطر نشان کرد: نمی خواهیم زنان ورزشکار ما مثل همیشه در مکان آخر قرار بگیرند و در این زمینه قبلا با توماس باخ رییس کمیته بین المللی المپیک صحبت کرده ایم.

با وجود این راندیر سینگ دبیر کل شورای المپیک آسیا با بیان اینکه این شورا همواره طرفدار حضور زنان در رقابت های ورزشی است، در ادامه گفت: سعی می کنیم تمامی کشورها را برای اعزام ورزشکاران زن خود به رویدادهای ورزشی تشویق کنیم. برخی از کشورهای غرب آسیا این کار را آغاز کرده اند. ورزشکاران زن این منطقه عملکرد فوق العاده ای در بازی های المپیک و همچنین مسابقات قهرمانی جهان دارند و تعداد آنها در بازی های آسیایی نیز افزایش یافته است.

عربستان سعودی از میان 45 کشور حاضر در بازی های آسیایی تنها کشوری است که ورزشکاران زن خود را اعزام نکرده است.

این کشور در المپیک جوانان نانجینگ که ماه گذشته برگزار شد نیز هیچ نماینده زنی نداشت در حالیکه چهار سال پیش در همین بازی ها سوارکار زن عربستان موفق به کسب مدال برنز شد.

هم اکنون زنان در عربستان حق رانندگی، خروج از کشور بدون اجازه اقوام مرد، انتخاب شغل و یا باز کردن حساب بانکی را ندارند.

و اما در مقابل در بازی های آسیای امسال شاهد حضور موفق زنان ورزشکار ایران در اینچئون و رکورد شکنی آن ها بودیم.

پرونده ورزشکاران زن اعزامی ایران به بازیهای آسیایی 2014 اینچئون با کسب 16 مدال شامل 2مدال طلا ،7 مدال نقره و 7 مدال برنز در حالی بسته شد که آنان هم موفق شدند رکورد مدال های خود را در این بازی ها بشکنند.

زنان ورزشکار کشورمان دردوره گذشته بازیهای آسیایی( گوانگژو 2010)14مدال شامل یک طلا، 4 نقره و 9 برنز کسب کرده بودند، اما در این دوره موفق به دستیابی به 16 مدال شدند.

در بازی های آسیایی اینچئون نخستین مدال طلای کاروان ایران را نجمه خدمتی درتفنگ بادی 10مترکسب کردوآخرین مدال را نیزنسرین دوستی درکاراته بدست آورد.

نجمه خدمتی در ماده تیراندازی وحمیده عباسعلی در کاراته مدال های طلای ایران را در این دوره کسب کردند.

لیلا رجبی در پرتاب وزنه، تیم تفنگ بادی (نجمه خدمتی، نرجس امامقلی نژاد و الهه احمدی)،فاطمه روحانی در تکواندو ، اکرم خدابنده درتکواندو ، نرجس امام قلی نژاد در تیراندازی، الهه منصوریان در ووشو و تیم ملی کبدی زنان در مجموع 7 مدال نقره اینچئون را کسب کردند.

سولماز عباسی در تک نفره روئینگ، آرزو حکیمی در کایاک ، سوسن حاجی پور در تکواندو، سونیا گماری در کانو، فاطمه چالاکی در کاراته ، نسرین دوستی در کاراته و تیم چهارنفره روئینگ شامل (حمیرا برزگر، نازیین ملایی، مهسا جاور و سولماز عباسی)نیزدربازی های آسیایی اینچئون توانستند مدال برنز کسب کنند.

این موفقیت زنان ایرانی در این دوره در حالی بدست آمد، که آنان 30نفر نسبت به دوره گذشته کمتر به اینچئون اعزام شده بودند.

کاروان ورزش کشورمان در این دوره از بازیهای آسیایی با 58 زن حضور داشت، اما در دوره گذشته 88زن اعزام شده بودند.

کاروان اعزامی ایران در این دوره با کسب 21 طلا، رکورد کسب بیشترین مدال های طلا از سوی کاروان های اعزامی به بازیهای آسیایی را در بعد از انقلاب شکست.

ایرنا عصر ورزش

 

اخبار مرتبط