پایگاه خبری تحلیلی دزمهراب

بسیجی ۲۴ ساله دزفولی جوانترین کارآفرین برتر کشور

IMG_0241-300x225

دزفول امروز:مطلع شدیم که یکی از فعالین دزفول در زمینه ورمی کمپوست موفق به اخذ تندیس کارآفرین برتر کشور شود. ما هم با واسطه ای قرار مصاحبه ای با او ترتیب دادیم. وقتی شنیدیم که کارآفرین برتر آن هم کارآفرین برتر کشور شده پیش خودم گفتیم که باید حتما سن و سالی از او گذشته […]

دزفول امروز:مطلع شدیم که یکی از فعالین دزفول در زمینه ورمی کمپوست موفق به اخذ تندیس کارآفرین برتر کشور شود. ما هم با واسطه ای قرار مصاحبه ای با او ترتیب دادیم. وقتی شنیدیم که کارآفرین برتر آن هم کارآفرین برتر کشور شده پیش خودم گفتیم که باید حتما سن و سالی از او گذشته باشد. اما وقتی در محل مصاحبه حاضر شدیم با تعجب دیدیم که کارآفرین برتر کشور یک جوان ۲۴ ساله است …

گزارش سرویس اجتماعی: این مصاحبه را به تمامی جوانان عزیز بالاخص جستجوگران کار تقدیم می کند.

دزفول امروز: لطفا خودتان را برای مخاطبین ما معرفی کنید؟
بنده احسان روشنی نیا، ۲۴ ساله، دانشجوی فوق لیسانس حقوق هستم.

دزفول امروز: سن تان به اندازه کافی ما را متعجب کرد ، اما رشته تحصیلی تان را که گفتید تعجب ما بیشتر شد! حقوق کجا، ورمی کمپوست کجا؟
البته رشته حقوق، رشته ای است که خیلی مرتبط با کشاورزی نیست، اما با توجه به اینکه دوستان صمیمی مان در رشته های کشاورزی فعالیت داشتند و خودم هم به این کار علاقه پیدا کردم. چند سالی است که وارد این فضا شده ام. و هم اکنون هم از لحاظ علمی و هم از لحاظ تجربی یک سری اطلاعات را در مورد ورمی کمپوست بدست آورده ام.
دزفول امروز: در کودکی علاقه داشتید که چکاره شوید؟ فکر می کردید روزی در این زمینه فعالیت کنید؟
در کودکی علاقه به دکتری داشتم اما وقتی بزرگ شدم به حقوق کشیده شدم. نه موقعی که کودک بودم و نه زمانی که به دانشگاه رفتم، هیچ وقت فکر فعالیت در زمینه های کشاورزی را نمی کردم. اما بر اثر اتفاقی که در زندگی ام افتاد به سمت کشاورزی و ورمی کمپوست کشیده شددم و الان یکی از افراد فعال در زمینه ورمی کمپوست در شهر دزفول هستم.

دزفول امروز: فعالیت تان را از چه سالی آغاز کردید؟
از سال ۸۹ در یک مقطع ۶ ماهه فعالیتم را آغاز کردم که در این ۶ ماه  فعالیت های تحقیقاتی انجام می دادم و بعد از آن فعالیتم را گسترده و کارم را تجاری کردم.و الآن تقریبا ۳ سال است که در این زمینه فعالیت می کنیم.

دزفول امروز: چه شد که به این فکر افادید؟ در حالیکه ۳ سال پیش زمینه ورمی کمپوست در ایران مهیا نبود؟

ما یک جلسه قرآن داریم که بچه هایی که از سن نونهالی با هم در یک جلسه بودیم سالی یکبار دوباره دور هم جمع می شویم. در آن جلسه قرآن چند نفر از دوستانم که در این زمینه فعال بودند به من پیشنهاد دادند و من جذب این کار شدم و فعالیتم را در این زمینه آغاز کردم. البته ما در سال ۸۹ بعنوان اولین شرکتی بودیم که در شمال خوزستان با جهاد کشاورزی در زمینه ورمی کمپوست فعالیت می کردیم.

دزفول امروز: آیا این رشته سرمایه اولیه زیادی می خواهد؟ و آیا شما در هنگام شروع، این سرمایه را داشتید؟

ورمی کمپوست یک کار کاملا بازیافت است و کار بازیافت ۵ خصوصیت دارد. اولا کار سودآوری است و دوما سرمایه کمی می خواهد. ما روزی که کارمان را شروع کردیم و بصورت تجاری شروع به فعالیت در این زمینه کردیم با سرمایه ۵ میلیون تومان وارد کار شدیم. که سرمایه زیادی محسوب نمی شود؟

دزفول امروز: آغاز هر کاری با مشکلات زیادی روبرو است آیا شما هم با این مشکلات روبرو شدید؟

بله- ما تقریبا یک سالی بود که یک ریال هم فروش نداشتیم وچند خط تولیدیمان تمام کرم هایش مرد. و همانطور که می دانید کرم زباله خوار بعنوان سرمایه کار محسوب می شود. اما با توجه به اینکه جوان بودیم، همت کردیم و توانستیم بازاریابی کنیم و زمینه را برای فعالیت خودمان فراهم کنیم.

دزفول امروز: پس از این همه مشکلات چه شد که ناامید نشدید؟ برخی افراد با اولین شکست تسلیم می شوند اما شما یک سال مقاومت کردید؟

به کاری که انجام می دادیم ایمان داشتیم. چون کار کاملا جدیدی بود و می دانستیم که در ابتدا مشکلاتی بوجود می آید. معمولا کار جدید تا جابیفتد مشکلات خودش را دارد. با توجه به تحقیقاتی که انجام داده بودیم، می دانستیم که حتما روزی جا خواهد افتاد. ما فقط ۶ ماه پشت بام منزلمان مشغول کار ورمی کمپوست بودیم بدون هیچ گونه اطلاعات اولیه، فقط یک جزوه و مچند مقاله بدستمان رسید و با آنها تحقیقاتمان را شروع کردیم.

دزفول امروز: کرم هایی که پرورش می دهید آیا کرم های خاصی هستند؟

کرمی که با آنها کار می کنیم بعنوان” رِدِ بارانی” از نژاد کرم های خاکی به نام ایزینو فوتی داس که نژاد اصیل آن، کرم کاملا خاصی است که در هر گرم آن ۷۵ درصد پروتئین دارد و این ویژگی، آن را کرمی کاملا خاص کرده است. این کرم خواص بسیار گوناگونی دارد از جمله:

۱-      تولید کود ورمی کمپوست

۲-      با توجه به پروتئین بالای آن بعنوان غذای آبزیان استفاده می شود

۳-      غذای مرغ و ماهی ، سگ و گربه

۴-      در وسایل آرایشی ، بهداشتی از این کرم استفاده می شود

این کرم حدود ۲۰ سال است که وارد ایران شده اما بدلیل اینکه آشنایی و تحقیقاتی روی آن صورت نگرفته، افراد زیادی با آن آشنایی نداشتند ولی الآن استقبال از آن خیلی خوب است.

دزفول امروز: این فعالیت در چه شهرهایی از ایران هم صورت می گیرد آیا اطلاعی از فعالیت ورمی کمپوست در کشورهای دیگر دارید؟

در شهرهای بزرگی مثل تهران، اراک، شیراز این رشته فعال است. و قدیمی ترین شرکت هایی که در این زمینه فعال هستند در این شهرها هستند.

این زمینه در خارج از کشور بسیار جاافتاده برای مثال در شهرهای کشور آمریکا هر خانه یک سبراتور تولید کود ورمی کمپوست دارد که زباله های تولیدی روزانه خانه را با استفاده از این کرم ها تبدیل به کود می کند که از این کود برای باغچه منزل استفاده می شود.

این کار قدمت چندین ساله در خارج از کشور دارد. در این کشورها دور ریز زباله های خانگی وجود ندارد و تمام زباله های خانگی را با استفاده از این کرم تجزیه و تبدیل به کود می کنند.

دزفول امروز: این کرم ها چه موادی را می خورند؟

کرم ایزینو فوتی داس یک کرم کاملا زباله خوار است و همه چیز بغیر از گوشت، شیشه و پلاستیک را می خورد.

دزفول امروز: اگر کسی به این رشته علاقمند باشد باید از کجا و چگونه فعالیت خودش را شروع کند؟

مجموعه ما هم تولید کرم و هم تولید ورمی کمپوست می کند .آن چیزی که مجموعه ما می توان در اختیارشان قرار دهد آموزش رایگان به علاقمندان است. که بهترین گام برای شروع فعالیت در این زمینه، آموزشی است که ما به آنها می دهیم. و برای تهیه کرم هم می توانند به مجموعه ما مراجعه کنند؟

دزفول امروز: مکان مجموعه شما در کجاست؟

در شهر دزفول، روستای گاومیش آباد شرقی، ابتدای جاده بن جعفر

دزفول امروز: مزایای کود ورمی کمپوست نسبت به سایر کودها چیست؟

کود ورمی کمپوست هر چند در دسته کودهای اورگانیک دسته بندی می شود ولی خلاف کودهای اورگانیک، کودی زنده است.

۱-      در کود ورمی کمپوست هیچگونه تخم علف هرز پیدا نمی شود چون از داخل دستگاه گوارش کرم عبور کرده و این باعث می شود که یک سری آنزیم های آلی در کود باشد.

۲-      کود اصلا بو ندارد و کاملا سبک است.

۳-      نگهداشت آب بالایی دارد، با توجه به اینکه در اقلیم خوزستان آب سریعا تبخیر می شود، این کود آب را خوب در خود نگه می دارد.

۴-      هیچگونه آلایندگی میکروبی ندارد.

۵-      ورمی کمپوست سبب تحریک پذیری رشد بذر و سبب افزا بازدهی محصول و حجیم شدن محصول می شود.

۶-      مواد آلی و آنزیمهای مؤثری مثل آهن، فسفر،پُتاس و کلسیم جز درصدهای بالای آنالیزهای کود ورمی کمپوست هست که در کمتر کود اورگانیک پیدا می شود.

دزفول امروز: کود ورمی کمپوست حاصل فرآوری زباله توسط کرم است یا زباله ها توسط کرم خورده شده و حاصل مدفوعات کرم است؟

از پسماند و مدفوعات کرم تولید می شود. این کود در بستری که کرم را در آن تزریق می کنیم کاملا از دستگاه گوارش کرم عبور می کند و ماحصل آن بعنوان کود ورمی کمپوست استفاده می شود.

دزفول امروز: چای ورمی کمپوست ( تی کمپوست) چیست؟ و چه خصوصیاتی دارد.

چای ورمی کمپوست که بعنوان کود ورمی کمپوست معروف است یک کود مایع است. وقتی کود ورمی کمپوست را آب بدهیم یک پسماندی از آب خارج می شود که به آن چای کمپوست می گویند. برخی از شرکت های بزرگ که کارشان کاملا مکانیزه است اقدام به جمع آوری این پسماند می کنند. چای کمپوست دارای ۲ خصوصیت است. اولاً باعث رشد گیاه می شود و ثانیا آفت کُش است. و باکتریهای روی گیاه را می کُشد.

دزفول امروز: چند نفر اشتغال زایی داشته اید؟

بطور مستقیم ۷ نفر با مجموعه خودمان در حال کار هستند و بیش از ۱۰۰ کارگاه در استان خوزستان و استان های دیگر را آموزش و راه اندازی کرده ایم که هر کارگاه برای چند نفر اشتغال زایی کرده است.

دزفول امروز: دلیل انتخاب شما بعنوان کارآفرین برتر کشور در سال ۹۲ چه بود؟

عاملی که سبب انتخاب مجموعه ما بعنوان کارآفرین برتر در کشور شد، این بود که ما به تمام کسانی که علاقمن به کار تجاری در این رشته بودند را بطور کاملا رایگان آموزش می دادیم. یعنی هر کس که می خاهد در این زمینه اطلاعی کسب کند و یا می خواهد وارد کار شود ما آماده ایم که به او آموزش رایگان دهیم.

دزفول امروز: فکر می کردید که روزی کارآفرین نمونه کشور شوید؟

اصلا فکر نمی کردیم که پس از ۳ سال فعالیت بتوانیم عنوان کارآفرین نمومه کشور را کسب کنیم. اما خیلی هم غافلگیر نشدیم چون واقعا در این ۳ سال همه کارها از کارهای کارگری تا پیگیریهای ادارای را خودمان انجام دادیم.

دزفول امروز: چگونه انتخاب و چطور مطلع شدید؟

وب سایتهایی در اینترنت داشتیم و با جهاد کشاورزی دزفول ارتباط خوبی داریم. رئیس اداره باغداری دزفول و مسئولین جهاد کشاورزی از فعالیتمان کاملا آگاهی داشتند. ظاهرا استعلام می شود و سپس از وزارت کار با ما تماس گرفتند و گفتند: ما شما را بعنوان کارآفرین برتر انتخاب کردیم، شما هم مدارکتان را بفرستید. و اینگونه زمینه دریافت تندیس کارآفرین برتر کشور فراهم شد.

دزفول امروز: این همایش کی و کجا برگزارشد؟

یکم شهریور ماه در سالن همایش های بین المللی صدا و سیما، در همایش تجلیل از کارآفرینان برتر کشور موفق به دریافت تندیس کارآفرین برتر کشور شدم. در این همایش مسئولین وزارت کار، نمایندگان مجلس، رؤسای کمیسیون ها و مسئولین اتاق های بازرگانی حضور داشتند.

دزفول امروز: از شما جوانتر هم در بین کارآفرینان برتر وجود داشت؟

از کسانی که تندیس گرفتند جوانتر از جودم را ندیدم.

دزفول امروز: آیا مسئولین در این راه به شما کمک کردند؟

کار ورمی کمپوست کار کاملا جدیدی است ولی حقیقتا مسئولین جهاد کشاورزی دزفول واقعا حمایت کردند. اگر نخواسته باشم از دیگر مسئولین گله کنم.

دزفول امروز: هدف بعدی تان چیست؟ آیا می خواهید همچنان این زمینه را ادامه دهید؟

ما با دوستانمان که صحبت کردیک، می گفتیم اگر می دانستیم اینقدر به کشاورزی علاقه داریم به سراغ حقوق نمی رفتیم. اما می خواهیم این کار را توسعه دهیم و هدفمان این است که یک شرکت کاملا مکانیزه ورمی کمپوست با محصولات متنوع احداث کنیم. تولید کرمهایی که برای لوازم آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرند ، کنسروهای غذای مرغ و ماهی جزو اهداف مجموعمان است.

دزفول امروز: توصیه شما به جوانان هم سن و سالتان چیست؟ کسانی که موفقیت امروز شما را می بینند ولی سختی های گذشته شما را ندیده اند. و فکر می کنند شما یک شبه به این موقعیت دست پیدا کردید.

به اعتقاد خودم جوانی که در خانه بنشیند و منتظر بماند تا تلفن زنگ بخورد و به او بگویند بیا سر کار، کاملا اشتباه می کند. جوان با توجه به نیروی خلاقیت و ابتکار و نوآوری خودش و همت بلندی که دارد باید بتواند برای خودش کار ایجاد کند.

اینقدر طرح ها، ایده ها و فن های جدید وجود دارد که خلاقیت، همت و نوآوری جوان را می خواهد. توصیه من این است که ولو سرمایه اندکی دارند ولی از سرمایه بزرگ خودشان که همان نوآوری، خلاقیت و پشت کار جوانی است غافل نشوند.

دزفول امروز:در آخر اگر صحبت خاصی دارید بفرمائید؟

تشکر می کنم از اینکه وقتتان را به ما داید.

دزفول امروز: ما هم از شما تشکر می کنیم

دزفول امروز

اخبار مرتبط