پایگاه خبری تحلیلی دزمهراب

شیطنت رسانه های غربی در بازنمایی جراحی رهبر انقلاب

بستری شدن رهبر انقلاب: از «رسانه وحدت» تا شیطنت های حرفه ای رسانه های جریان اصلی

بررسی ها نشان می دهد رسانه های جریان اصلی (main stream) به صورت هماهنگ در انتخاب تصویر و در انتخاب تیتر به نوعی شیطنت های حرفه ای خود را در انعکاس این واقعه بروز داده اند

6

صبح روز دوشنبه هفدهم شهریور خبری مبنی بر عمل جراحی رهبر معظم انقلاب  از رسانه‌ ملی جمهوری اسلامی پخش شد. اعلام اولیه خبر این جراحی توسط شخص رهبری (به صورت ایستاده و در حیاط منزل شخصی‌شان یا بیمارستان) و پخش همزمان صحبت های رهبری با تصاویر بعد از عمل موفقیت آمیز، نشان از  پیش دستی مجموعه رسانه ای دفتر مقام معظم رهبری برای به دست گرفتن ابتکار خبر رسانی در این مورد و  پیشگیری از تکرار تجربه‌ی تلخِ اطلاع رسانی بیماری رهبری در سال ۸۵  داشت. در آن سال عدم اطلاع رسانی به موقع بیماری سرماخوردگی و بستری شدن ایشان باعث سواستفاده رسانه های جریان اصلی و انتشار خبرهای جعلی فوت ایشان و بروز نگرانی هایی میان مردم شد. 

 اما در واقعه پیش رو انتشار عکس های عیادت اکثر مسئولان رده بالا با تمام اختلافات موجودشان راه را بر تشکیل جنگ رسانه‌ای بر مبنای اختلاف افکنی و ناامید سازی مردم بست؛ حضور سریع رئیس جمهور بعنوان نفر اول علیرغم مهیا شدن برای سفر خارجی و سپس سید حسن خمینی و هاشمی رفسنجانی و روسای سایر قوا و همچنین حضور محمود احمدی‌نژاد رییس جمهور سابق و نیز حضور دیگر مسئولین که با توجه به سوابق‌شان  تا حدی”جمع اضداد” محسوب می‌شدند خود باعث شد این کسالت موقتی از یک بحران به رسانه وحدت ملی تبدیل شود.

از طرفی اعلام بیماری “پروستات”  راه را بر هرگونه گمانه زنی مبنی بر بیماری‌های صعب العلاج بسته شود. اما از طرف دیگر  به علت ارتباط این بیماری  با اندام های جنسی مردان و قبح عرفی طرح عمومی آن، رسانه های بیگانه به صورت جهت دار به انتشار  و برجسته سازی خبر آن پرداختند. در این میان ضعف مدیریت تصاویر منتشر شده از بستری شدن رهبری توسط دفتر ایشان نیز به کمک رسانه های بیگانه آمد.

بررسی ها نشان می دهد رسانه های جریان اصلی (main stream)  به صورت هماهنگ در انتخاب تصویر و در انتخاب تیتر به نوعی شیطنت های حرفه ای خود را بروز داده اند:

سایت خبری بی بی سی در صفحه‌ی  شبکه های مجازی خود با اشاره به  «عمل پروستات رهبری» به بررسی بیماری پروستات پرداخته که اگر چه در ظاهر شاید یک اقدام آگاهی رسان به نظر بیاید اما دلالت های ضمنی آن( انتشار عکس گرافیکی شرمگاه و کامنت هایی که ذیل مطلب درج شده) شیطینت حرفه ای بی بی سی را عیان می سازد.

 

1

یاهو، رویترز و چند سایت خبری دیگر نیز با کمی تعدیل عکس زیر را درج کرده اند که در تیتر به طور مستقیم به پروستات اشاره است.  همچنین حضور دو زن در عکس انتخاب شده با پس زمینه عکس رهبری در کنار تیتر مزبور معنای خاصی را به خواننده القا می کند..

 2

سایت خبری آلمانی بلومبرگ نیز عکس زیر را درج نموده اند. قرار دادن عکس “امام  راحل”‌ در یک سوم بالای تصویر و عکس مقام معظم رهبری در یک سوم پایینی و ارتباط میان رهبر فوت شده و بیماری رهبری معنای خاصی را متبادر می کند.

 3

فاننشیال تایمز که جزء بزرگترین روزنامه‌های انگلیس می‌باشد عکس زیر را در صفحه‌ی سایت خود منتشر نموده است، یقینا برای مخاطبینی که مصاحبه اولیه و بشاشیت پس از عمل رهبری را ندیده‌اند این عکس اگر برای معاندان شادی‌آور نباشد برای محبان متاثر کننده خواهد بود، چرا که در لحظه‌ی بسته شدن چشمان رهبری و بوسیدن پیشانی آن توسط رییس جمهور چیزی جز وخامت حال برای مخاطب گزارش نمی‌شود.

 4

یورونیوز نیز اقدامی مشابه با اشاره مستقیم به بیماری پروستات در تیتر عکسی جهت دار را برای مطلب خود برگزیده است. چشمان بسته رهبری در هنگام بوسه رییس جمهور تصاویر فوت امام راحل و مراجع مذهبی را به ذهن متبادر می کند.

 5

بی بی سی انگلیسی نیز اقدامی مشابه با اشاره مستقیم به بیماری پروستات در تیتر ، عکسی جهت دار ( بسته بودن چشمان رهبری در هنگام بوسه رییس جمهور) را برای مطلب خود برگزیده است.

 6

 سی ان ان نیز اقدام به درج تصویری از رهبری نموده است که در بخش انتهایی تصویر عبارت “ایجاد حکومت بزرگ اسلامی” مشاهده می‌شود.  در تیتر خبر نیز به طور مستقیم به پروستات اشاره شده است.

 7

چند نمونه دیگر:

 نیویورک تایمز: اشاره مستقیم در تیتر و عکس جهت دار( ماسک اکسیژن)

 8

رویترز:

 9

گاردین: اشاره مستقیم به بیماری پروستات در تیتر و عکس جهت دار در صفحه اصلی

 10

اسکای نیوز: اشاره به نام بیماری در تیتر اصلی

 12

اسرائیل نشنال نیوز: اشاره به بیماری پروستات در تیتر اصلی

13

این ها صرفا بخشی از سیستم هماهنگ رسانه‌ای غرب است که چگونه یک واقعیت پیش پا افتاده را مورد سو استفاده تبلیغاتی قرار می دهند و اگر حتی زمینه این سو استفاده فراهم نباشد با نیش و کنایه آن را سوژه تمسخر قرار می دهند.

با توجه به اینکه  تمامی این تصاویر توسط عکاس های سایت دفتر رهبر معظم انقلاب گرفته و منتشر شده است پیشگیری از سوء استفاده‌ از تصاویر خاص نیز از وظایف تیم رسانه‌ای ایشان می‌باشد و دقت بیشتر در مدیریت تصاویر منتشر شده از ایشان را می طلبد.

علوم اجتماعی اسلامی

اخبار مرتبط