پایگاه خبری تحلیلی دزمهراب

کرایه‌تاکسی،مروج‌حرام

حتما تا به حال برایتان پیش آمده است که کرایه تاکسی را با پول درشت بدهید و راننده پول خُرد نداشته باشد تا بقیه پول شما را بدهد. متأسفانه این مشکل تقریبا گریبان گیر تمام افرادیست که از تاکسی استفاده می کنند. images

چند سالی می شود که با کمیاب و کم ارزش شدن سکه های 100 و 50 و 25 تومانی مشکل پرداخت بقیه کرایه شدیدتر شده است. تا جایی که بعضا یا مسافران از خیر گرفتن بقیه کرایه (آن هم چند سکه کوچک که به تنهایی به درد خریدن هیچ چیز نمی خورد) می گذرند یا اینکه رانندگان با این بهانه که «پول خرد ندارم!» از زیر بار پس دادن بقیه پول مسافر در می روند و عملا مسافر را وادار می کنند تا بی خیال گرفتن پولش بشود.

البته رانندگانی هم پیدا می شوند که اگر پول خرد نداشته باشند کمتر از نرخ کرایه از مسافر می گیرند و در واقع دچار ضرر مالی می شوند برای اینکه نان حلال بر سر سفره شان ببرند.

اما بعضی رانندگان بیشتر از نرخ کرایه از مسافر می گیرند و گاها مسافر راضی به دادن کرایه بیشتر نیست و با کمال تأسف بدین صورت مال حرام وارد سفره عده ای می شود.

تأثیر مال حرام در کلام رسول خدا (ص) اینگونه است:

«هر گاه لقمه حرام در شکم بنده جاى گیرد، هر فرشته اى که در آسمان ها و زمین است، او را لعنت مى کند و تا زمانى که آن لقمه در شکم اوست، خداوند بدو نمى نگرد و هر کس لقمه حرام بخورد، گرفتار خشم خدا مى شود. اگر توبه کرد، خداوند عز و جل توبه اش را مى پذیرد و اگر [بى توبه] مُرد، آتش، سزاوارتر به اوست.»

بنابراین، مسئله به نظر خیلی نگران کننده است چون روزانه حجم زیادی از این پول خردهای حرام در حال رد و بدل شدن است. اما راه حل این مشکل به سادگی با کارتی کردن کرایه و استفاده صحیح از «تاکسی متر» قابل حل است و انتظار می رود مسئولان مرتبط با حمل و نقل شهری هرچه سریعتر سازوکارهای تغییر این وضعیت را برای رفع مشکل کرایه تاکسی فراهم کنند.

سفید

پی نوشت: از این کار فرهنگی خیلی خوشم آمد. بخوانید:

اجرای نمایش خیابانی با موضوع ماهواره توسط دو روحانی در یک بوستان

اخبار مرتبط