پایگاه خبری تحلیلی دزمهراب

قیصر امین پور، الگوی شاعران جوان نسل خود و پس از خود خواهد بود/ دزفول از زیباترین و به یادماندنی ترین شهرهایی است که تاکنون سفر کرده ام

به گزارش دزمهراب میلاد عرفان پور،‌ یکی از رویش های انقلاب اسلامی در زمینه شعر- پسر خاکی، ساده و خونگرمی است که در سال ۱۳۶۷ متولد شده است. او هرچند با اکثر قالب های شعری بیگانه نیست؛ اما بدون شک تبحرش در سرودن رباعی است و به قول خودش رباعی های مادربزرگش او را به وادی شعر و شاعری علاقمند کرده است. البته علت اصلی گرایشش به رباعی از باور او بر این مسئله که “زندگی های امروزی دیگر حوصله شعرهای مطول را ندارد”، نشات گرفته است. دانش آموخته دانشگاه امام صادق علیه السلام تاکنون چندین کتاب را با مضامین عمومی و عاشقانه، مرگ، عدالت، نقد زندگی شهری و شعرهای عاشورایی و دفاع مقدس روانه بازاز کرده است. وی همچنین خالق مداحی های میثم مطیعی و ترانه های حامد زمانی است.

دزمهراب به بهانه سفر میلاد عرفان پور به دزفول به جهت شرکت در مراسم سالگرد زنده یاد قیصر امین پور به سراغ ایشان رفته و سوالات مختلفی پرسیده و جواب های جالبی هم گرفته است که در ادامه می آید:

آقای عرفان پور لطفا کتابهایی که تاکنون به چاپ رسانده اید را نام ببرید؟

از شرم برادرم،پاییزبهاریست که عاشق شده است،پادشهر،جشن فراموشی ها،بی خبری ها،ناخداشده،درباره ی تو،راهبندان،از آخرمجلس

واکنش شما پس از دیدن حملاتی که برخی افراد و رسانه ها به شعرعیدفطر شما (که توسط آقای مطیعی خوانده شد)چه بود؟

ما انتظار داشتیم برخی جناح ها و مسئولین به چنین صراحتی در بیان بعضی انتقادها روی خوش نشان ندهند،و البته انتظار اینهمه حجمه ی وسیع در رسانه ها نداشتیم و بعدازاین اتفاق متوجه شدیم که با برنامه ریزی قبلی بعضی گروه ها قرارگذاشته بودند هرچیزی آقای مطیعی بخواند به او حمله کنند و این شخصیت و این مسیر را مورد هجوم قرار دهند.

نظر به اینکه شما از شاعران جوان و موفق هستید،آینده ی شعرانقلاب را چگونه می بینید؟

به نظر من آینده شعر انقلاب اسلامی آینده ی روشنی است،و الحمدالله در سالیان اخیر ما رویشهای بسیار مبارکی در فضای شعرانقلاب داشته ایم و همچنین جوشش ها و پویشهای بسیار خوبی در حوزه استعدادیابی و پرورش شاعران جوان در این زمینه اتفاق افتاده که یکی از این نمونه ها موسسه شهرستان ادب است.

چه شد که شعرمعروف از آخرمجلس شهدا را چیدند… را سرودید؟
در حادثه ی انفجار حسینیه ره پویان وصال بر اثر بمبگذاری درسال88 بود،در شب آن حادثه پس از شنیدن این خبر که گفته شد14نفر از همشهری ها و بعضا دوستان من به شهادت رسیدند،بنده تهران بودم که این خبر را شنیدم و در یک ماه اول این شهدا در مظلومیت بودند زیرا صریح گفته نشده بود که این حادثه بمبگذاری بوده است خیلی ها آن ها را با نام شهید نمی خواندند و من این رباعی و چندشعر دوبیتی را گفتم که پس از هفت سال این رباعی زنده شد و این لیاقت من نبود و نشانه ی نگاه شهدا و مظلومیت این شهدا است.

عوامل رشد شاعران جوان به نظر شما چیست؟
مطالعه جدی و شناخت شعرگذشته و امروز،حضور در محافل ادبی و بهره از شاعران باتجربه تر،زیست شاعرانه و ارتباط اصیل با عالم و نگاه شاعرانه به جهان که شاید دیگران از آن برخوردار نیستند.

نظر شما راجع شهر دزفول؟
دزفول یکی از زیباترین و به یادماندنی ترین شهرهایی است که بنده تاکنون سفرکرده ام،هم مردم بسیارخونگرم ومهمان نوازی دارد و هم بسیار زیبااست و ویژگی های متمایزی دارد و اساتیدی همچون دکترمحمدرضاسنگری و زنده یادقیصرامین پور که متعلق به این دیار هستند به ارادت من نسبت به این شهر اضافه کرده است.

نظر شما راجع شعر دزفول؟
شعر در استان خوزستان سابقه ی خوبی دارد،و یکی از محوری ترین شهرها که شاعران خوبی از آن به شعر کشور معرفی شده اند قطعا دزفول است،اساتیدی نظیر زنده یاد دکترقیصر امین پور،استاد و ادیب ارجمند جناب دکتر محمدرضاسنگری ،عبدالرحیم سعیدی راد و یوسفعلی میرشکاک.
امید است شاعران جوانی که امروزه در دزفول مشغول فعالیت هستند،ان شاءالله بتوانند جای این عزیزان را پر کنند و حتی بهتر از این عزیزان مسیر شعر را ادامه دهند.
نظر شما راجع زنده یاد قیصرامین پور؟
قیصر برای من فراتر از یک شاعر و ادیب معمولی است و برای من فرهنگ و گفتمان است برای همین است که او یک شاعر نمونه است و بسیاری از شاعران هرگاه بخواهند یک شاعر با اخلاق و با شخصیت و مهربان را مثال بزنند از او نام می برند و او الگوی شاعران جوان نسل خود و پس از خود خواهد بود.

اخبار مرتبط