پایگاه خبری تحلیلی دزمهراب

انقلاب اسلامی و تلویزیون

DSC00866-294x300

امام خامنه ای مد ظله العالی:

«همه تلاش­های این انقلاب در یک طرف و رادیو و تلویزیون، از نظر اهمیت، در طرف دیگر قرار دارد.»

(در جمع مدیران مراکز صدا و سیمای مشهد،10/1/62)

پس از گذشت 35 سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و شروع حاکمیت دینی در کشورمان و برپایی جمهوری اسلامی بحمد الله هر چشم بینایی پیشرفت ها و برکات انقلاب اسلامی را مشاهده می کند. به لطف و عنایت امام زمان عجل الله فرجه و رهبری مدبرانه و توانای رهبر معظم انقلاب امام خامنه ای مد ظله العالی هم اکنون جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که در مقابل بزرگترین مستکبران و جهان خواران ایستاده است شناخته می شود و جزء کشور های قدرتمند منطقه محسوب می شود.

به دلیل عدم سابقه چنین حکومتی و اقتضائات جهان کنونی با مسائل جدیدی مواجه هستیم که الگوی جامع اسلامی برای برخورد با این موارد وجود ندارد و رسیدن به الگویی اسلامی برای برخورد با چنین پدیده هایی دشوار ولی ممکن است.

یکی از پدیده های امروزین که باید به یک الگوی جامع اسلامی برای آن برسیم رسانه ها هستند. امروزه تلویزیون به عنوان یک رسانه توانسته است جایگاه خود را در میان عامه ی مردم پیدا کند و اکنون کمتر منزلی حتی در روستاها می توان یافت که در آن تلویزیون وجود نداشته باشد. ولی همه می دانیم دست انقلاب از تسخیر این قاب جادویی کوتاه مانده است. اکنون با  نگاهی گذرا به رسانه ملی و مقایسه سطحی با رسانه های خارجی، رسانه ملی ما (با وجود تمام مشکلات و انتقادات به آن) از پاک ترین رسانه های جهان است که استفاده کمتر از ابزار جنسی، ترس، خشونت و …. نشان از تلاش متصدیان این امر برای ابداع الگویی نو است. اینجاست که باید این سؤال را مطرح کرد که آیا ما انقلاب اسلامی تلویزیونی میخواهیم یا تلویزیون انقلاب اسلامی؟!!! یا به عبارت دیگر تلویزیون دینی باید داشته باشیم یا دین تلویزیونی؟!!!

به نظرم لازم است کمی به معانی این ترکیب ها بپردازیم،  وقتی صحبت از دین تلویزیونی یا انقلاب اسلامی تلویزیونی می شود اصالت با تلویزیون است و در تلویزیونی که وجود دارد و در حال پخش برنامه و … است میخواهیم برنامه مذهبی پخش کنیم و به این معناست که همان مناسک دینی که وجود دارد را از تلویزیون نمایش دهیم یا مثلا همان اتفاقات انقلاب اسلامی یا راهپیمایی ها و … را در تلویزیون نشان دهیم یعنی انقلاب اسلامی را از تلویزیون پخش کنیم در این حالت ما همان تلویزیون غرب را داریم با این تفاوت که مناسک دینی و انقلابی خودمان را در آن نمایش می دهیم در این مورد ساختن یک برنامه دینی و یا انقلابی واقعا برای کارگردان کار ساده ای است چون فقط با دوربین فیلم می گیرد و بعد از یک تدوین آماده پخش می شود در صورتی که برای یک برنامه دیگر کارگردان باید روزها و بلکه ماه ها زحمت بکشد تا یک برنامه بسازد.

قصد بنده این نیست که منکر فواید چنین تولیداتی شوم ولی ما تلویزیون دینی و انقلابی می خواهیم که در آن اصالت با دین و انقلاب اسلامی است .

در تلویزیون انقلابی و دینی، دین و برنامه های مذهبی در عرض سایر برنامه ها نیستند بلکه دین به عنوان سیاستگذار و جهت دهنده تمام برنامه ها به عنوان سند بالادستی برای برنامه سازی عمل می کند. در این نوع از تلویزیون، برنامه مذهبی، ورزشی، سرگرمی، فیلم، مستند و …. معنا ندارد همه ی اینها وجود دارد ولی در همه نشان و مبنای دین و به تبع آن انقلاب اسلامی وجود دارد. پرداختن به ورزش، ورزشی خواهد بود که مد نظر اسلام است در این رسانه نباید از اصالت سرگرمی در ورزش و موسیقی و … خبری بشنویم، سرگرمی، سرگرمی خواهد بود که با مبانی اسلامی سازگار است سرگرمی و تفریح بدون گناه و نه تمسخر و…. و بقیه برنامه ها هم دارای جهت گیری دینی خواهند بود. مثلا به نظم در تلویزیون انقلاب اسلامی به عنوان یکی از موضوعات عمده به دستاوردهای انقلاب اسلامی باید بسیار پرداخته شود ولی … .

صحبت در این مورد زیاد است ولی به همین مختصر و طرح بحث بسنده می کنم ان شاالله به جایی برسیم که نه تنها رسانه بلکه تمام زندگی و ساختار اجتماعی مان رنگ و بوی خدایی بگیرد………………..آمین

اخبار مرتبط